eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska

projekt ustawy dotyczy zmiany koncepcji sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku czy miejscu wykorzystywanym do kąpieli

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2667
  • Data wpłynięcia: 2010-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 253

2667

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2006 r. Parlament Europejski i Rada uchwaliły dyrektywę 2006/7/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r. dotyczącą zarządzania jakością
wody w kąpieliskach i uchylającą dyrektywę 76/160/EWG (Dz. Urz. UE L 64 z 04.03.2006).
W terminie dwóch lat od wejścia w życie ww. dyrektywy wprowadzić należało przepisy
wykonawcze niezbędne do implementowania tej dyrektywy, co wiąże się z koniecznością
dokonania zmian w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239,
poz. 2019, z późn. zm.).
W celu pełnego wdrożenia dyrektywy 2006/7/WE konieczne jest sporządzanie także tzw.
profili wody w kąpieliskach. Ich częścią składową są m.in. opis cech fizycznych,
geograficznych i hydrologicznych, nie tylko wody w kąpielisku, ale również wód
powierzchniowych wokół kąpieliska lub powyżej kąpieliska dla rzek w celu określenia
zanieczyszczeń, które mogłyby być źródłem zagrożeń zdrowotnych oraz identyfikacja tych
zanieczyszczeń.
Przedmiotowe rozporządzenie jest jednym z trzech aktów wykonawczych opracowanych
w celu transpozycji ww. dyrektywy. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu
z ministrem do spraw gospodarki wodnej, ministrem do spraw gospodarki morskiej i
ministrem do spraw zdrowia określa w nim sposób sporządzania profilu wody w kąpielisku,
szczegółowy zakres informacji w nim zawartych, sposób ich prezentacji oraz częstotliwość i
zasady aktualizacji profilu. Umożliwi ono organizatorom kąpielisk opracowanie profili wody
oraz dostarczenie ich najpóźniej do końca 2011 r. odpowiednim organom, co jest niezbędnym
warunkiem dla odpowiedniego wykonywania przez ministra właściwego do spraw zdrowia
jego obowiązków.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z
2004 r. Nr 65, poz. 596)



11
Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji organizatorów kąpielisk, w tym
gminne organy administracji samorządowej, a także, jako dostarczycieli części danych,
organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, organy Inspekcji rodowiska i podmioty
odpowiedzialne za zarządzanie wodami.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi
podmiotami:
1)
Wojewodowie;
2)
Marszałkowie Województw;
3)
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
4)
Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
5)
Państwowa Rada Ochrony Przyrody;
6)
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Warszawie;
7)
Instytut Ochrony rodowiska;
8)
Państwowy Instytut Geologiczny;
9)
Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
10)
Komisja Dokumentacji Hydrogeologicznej;
11)
Centrum Prawa Ekologicznego we Wrocławiu;
12)
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego;
13)
Krajowa Izba Gospodarcza;
14)
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny;
15)
NSZZ „Solidarność”;
16)
OPZZ;
17)
Fundacja „Partnerstwo dla środowiska”;
18)
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
19)
Polska Organizacja Turystyczna.
20)
Forum Związków Zawodowych.

Ponadto projekt rozporządzenia - stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z

12
2009 r. Nr 42, poz. 337) zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia
oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane zmiany będą wymagały sporządzenia i aktualizacji profili wody w kąpielisku.
W ustawie zadanie to zostało określone, jako zadanie organizatora kąpieliska. Koszt
sporządzenia profili przypadający na jednego organizatora uzależniony jest od liczby
kąpielisk. W przypadku gmin typowo turystycznych o dużej liczbie kąpielisk, dla których
organizatorem jest samorząd gminny, niezbędne będzie zatrudnienie osób, które będą
sporządzały i aktualizowały profile wody w kąpielisku.

4. Wpływ na rynek pracy
Regulacja prawna będzie miała niewielki wpływ na rynek pracy. Związane to będzie
z koniecznością zatrudnienia w skali kraju kilkudziesięciu osób w organach samorządu
gminnego.

5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Regulacja prawna nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Jednostki samorządu terytorialnego jako odpowiedzialne za rozwój turystyki, dbałość o
tereny rekreacyjne i obiekty użyteczności publicznej powinny podjąć skuteczne działania, aby
tego typu obiekty spełniały wymagania techniczne i higieniczne. Profil wody w kąpielisku
stanowił będzie zestaw podstawowych informacji o kąpielisku, jakości wody i źródłach oraz
skali zanieczyszczeń, co umożliwi turystom podejmowanie świadomych decyzji o
korzystaniu z kąpielisk i wyborze miejsc do spędzania wolnego czasu i urlopów. Będzie to
jednym z czynników wymuszających na samorządach prowadzenie działań mających na celu
stałą poprawę bądź utrzymanie jakości wód na odpowiednim poziomie.

7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi

13
Wprowadzenie profili wody w kąpielisku poprawi sposób informowania społeczeństwa o
jakości wody w kąpieliskach. Osoby kąpiące się w wyznaczonych miejscach będą mogły
uzyskać informacje o tym, czy woda jest bezpieczna dla zdrowia.

8. Wpływ regulacji na środowisko
Zarządzanie jakością wody w kąpieliskach wyznaczonych przez wójta, burmistrza,
prezydenta miasta zakłada m.in. sporządzenie profilu wody w kąpielisku. Profile są więc
elementem całego systemu, którego efektem ma być poprawa jakości wody w kąpieliskach,
zwiększanie ekologicznej atrakcyjności terenów wykorzystywanych do rekreacji, oraz wzrost
świadomości osób odpowiedzialnych za ochronę środowiska na podległym terenie.

9. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


3-01-dg

14
Projekt
R O Z P O R Z D Z E N I E
MINISTRA ZDROWIA

z dnia ...................................

w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i w miejscu wykorzystywanym
do kąpieli


Na podstawie art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r.,
Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania jakim powinna odpowiadać woda w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym
do kąpieli.
2) zakres badania wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli;
3) metody referencyjne badania wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli;
4) sposób pobierania, przechowywania i transportu przed analizą próbek wody z kąpieliska i
miejsca wykorzystywanego do kąpieli;
5) sposób klasyfikacji wody w kąpielisku;

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z
2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr
88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704, z 2008 r. Nr 199,
poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr …, poz....
1
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: