Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt ustawy dotyczy zmiany koncepcji sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku czy miejscu wykorzystywanym do kąpieli
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2667
- Data wpłynięcia: 2010-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 253
2667
na ustalenie organu, który wyraził zgodę na organizację kąpieliska oraz nadzorującej
je stacji sanitarno epidemiologicznej. Wymagania te mają na celu dostarczenie
kąpiącym pewnej i szczegółowej informacji o jakości wody i umożliwiają bezpieczne
z niej korzystanie.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i przepisów technicznych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
10
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji gminne organy
administracji samorządowej, organizatorów kąpielisk oraz organy Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, a także organy i podmioty odpowiedzialne za zarządzanie
wodami.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi
podmiotami:
• Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego- Państwowy Zakład Higieny;
• Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
• Polska Organizacja Turystyczna.
• Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
• NSZZ
„Solidarność”;
• OPZZ;
• Forum
Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia - stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005
r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) - zostanie opublikowany na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publiczne.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane zmiany będą wymagały prowadzenia i aktualizacji ewidencji kąpielisk.
W ustawie, zadanie to zostało określone, jako zadanie zlecone z zakresu
administracji rządowej. Koszt prowadzenia ewidencji zależny jest od liczby kąpielisk
w danej gminie. W przypadku gmin typowo turystycznych o dużej liczbie kąpielisk,
niezbędne będzie zatrudnienie osób, które będą systematycznie prowadziły i
11
aktualizowały ewidencję, przeprowadzały analizy, nadzorowały organizatorów
kąpielisk pod kątem wywiązywania się z nałożonych obowiązków związanych
z ewidencją i informowaniem społeczeństwa. Osoby te powinny również podejmować
działania w
przypadku, gdy z otrzymanych od właściwego państwowego
powiatowego inspektora sanitarnego ocen, wynikać będzie, że jakość wody w
wyznaczonych kąpieliskach pogorszyła się i może nastąpić lub wystąpiło zagrożenie
dla zdrowia kąpiących się. Samorząd gminny jako jeden z
organów
odpowiedzialnych za gospodarowanie wodami na swoim terenie, powinien w takich
sytuacjach ustalić przyczyny pogorszenia jakości wody i zaplanować działania, które
powinny być podjęte w celu usunięcia takiego ryzyka (np. uregulowanie gospodarki
wodno-ściekowej).
4. Wpływ na rynek pracy
Regulacja prawna będzie miała niewielki wpływ na rynek pracy. Związane to będzie
z koniecznością zatrudnienia w skali kraju kilkudziesięciu osób w organach
samorządu gminnego głównie w gminach, na terenie których znajduje się wiele
kąpielisk.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja prawna nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Jednostki samorządu terytorialnego jako odpowiedzialne za rozwój turystyki, dbałość
o tereny rekreacyjne i obiekty użyteczności publicznej powinny podjąć skuteczne
działania, aby tego typu obiekty spełniały wymagania techniczne i higieniczne.
Poprawa jakości wód powierzchniowych i przybrzeżnych, może przyczynić się do
rozwoju turystyki, a tym samym wpłynąć na rozwój regionów o dużej liczbie kąpielisk.
W przeciwnym wypadku samorząd może liczyć się z wydaniem zakazu kąpieli, co
może pociągnąć za sobą znaczne ograniczenie liczby turystów. Sytuacja taka może
dotknąć zwłaszcza gminy z dużą liczbą kąpielisk, nieuregulowaną gospodarką
12
ściekową, o niskich dochodach własnych, mające trudności z pozyskiwaniem
dodatkowych środków finansowych.
Pełne implementowanie dyrektywy 2006/7/WE, stosowanie się do jej zaleceń i udział
w
europejskim systemie raportowania jakości wód w kąpieliskach (zwłaszcza
morskich) może wpłynąć na wzrost turystyki zagranicznej. Obecnie ocena jakości
wody w polskich kąpieliskach dostępna jest dla obywateli w Internecie na stronie
Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny.
Informacja o dobrej jakości wody w kąpielisku będzie niewątpliwą reklamą gminy i
przyczynić się może do zwiększenia liczby turystów z zagranicy.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Wprowadzenie odpowiedzialności wójtów, burmistrzów i prezydentów miast za
wyznaczanie kąpielisk i prowadzenie ich ewidencji przyczyni się do lepszej
organizacji zarządzania jakością wody w kąpielisku a także poprawi sposób
informowania społeczeństwa o jakości wody w kąpieliskach. Wyraźne oznakowanie
wyznaczonych przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta kąpielisk objętych
nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej stworzy bezpieczne warunki kąpieli i
poprawi zdrowie ludzi. Osoby kąpiące się w wyznaczonych miejscach będą mogły
być pewne, że woda jest systematycznie badana i bezpieczna dla zdrowia.
8. Wpływ regulacji na środowisko
Zarządzanie jakością wody w kąpieliskach wyznaczonych przez wójta, burmistrza,
prezydenta miasta zakłada kontrolę jakości wody, zgodnie z harmonogramem
pobierania próbek, określenie klasyfikacji oraz profilu wody w kąpielisku, a także
aktualizację danych charakteryzujących jej jakość. Na podstawie wyników badań
będą prowadzone oceny jakości wody. Dokonywana ma być identyfikacja i ocena
przyczyn zanieczyszczeń, które mogłyby mieć wpływ na wodę w kąpielisku oraz
niekorzystnie wpływać na stan zdrowia kąpiących się. Wszystkie te dane mają być
w przyszłości zorientowane przestrzennie na mapach. Do zbierania i przesyłania
współrzędnych geograficznych określających lokalizację punktów pobierania próbek
wody wykorzystywane będą odbiorniki GPS. System informatyczny rejestracji danych
13
oraz programy tworzonych baz danych, pozwolą monitorować i reagować na
wszelkie zmiany jakości wody na konkretnym obszarze. Będą służyć autentycznej
kontroli i szybkiemu reagowaniu podmiotów odpowiedzialnych za gospodarowanie
wodami, w momencie pojawienia się zanieczyszczenia. Natychmiastowe
powiadamianie organów samorządowych przez wszystkie inspekcje sprawujące
nadzór nad jakością wody wpłynie niewątpliwie na wzrost świadomości osób
odpowiedzialnych za ochronę środowiska na podległym terenie. Dane w systemie
monitoringowym będą bazą danych do podejmowania w razie potrzeby odpowiednich
działań naprawczych.
01a/01-zb
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2667
› Pobierz plik