eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Rady upraszczającej procedury dotyczące podawania i publikowania informacji z dziedziny weterynarii i zootechniki oraz zmieniającej dyrektywy w zakresie dotyczącym weterynarii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2636
  • Data wpłynięcia: 2009-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 60, poz. 372

2636

wyżej wymienionych pracowni terenowych za podległe merytorycznie i nadzorowane
przez zakład higieny weterynaryjnej.
Takie rozwiązanie jest znacznie bardziej ekonomiczne i zdecydowanie szybsze do
przeprowadzenia, w porównaniu z koniecznością akredytacji wszystkich miejsc,
w których będzie przeprowadzane badanie laboratoryjne mięsa na obecność włośni.
Należy podkreślić, że w tym systemie liczba akredytowanych podmiotów może być
mniejsza w porównaniu do obecnie występującej.
Zaproponowane w projekcie rozwiązania wskazują kierownika zakładu higieny
weterynaryjnej jako właściwego do sprawowania nadzoru merytorycznego nad
badaniami laboratoryjnymi wykonywanymi zgodnie z instrukcją Głównego Lekarza
Weterynarii, przygotowaną na podstawie obowiązującego w tym zakresie
rozporządzenia nr 2075/2006. Zgodnie z projektowanymi przepisami, jeżeli powiatowy
lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie będzie w stanie
wykonać ustawowych zadań Inspekcji Weterynaryjnej, będzie mógł wyznaczać na czas
określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami tej Inspekcji do badania
laboratoryjnego mięsa na obecność włośni. Powiatowy lekarz weterynarii będzie
przekazywał kierownikowi zakładu higieny weterynaryjnej kopię decyzji
administracyjnej w sprawie wyznaczenia do badania mięsa na obecność włośni oraz
kopię umowy o wykonywanie tej czynności. W przypadku dokonania zmian

w zakresie wyznaczenia do wykonywania tej czynności powiatowy lekarz weterynarii
będzie powiadamiał o tym fakcie kierownika zakładu higieny weterynaryjnej.
Rozwiązanie polegające na przekazywaniu kopii takiej decyzji kierownikowi zakładu
higieny weterynaryjnej oraz informowaniu go o każdej zmianie w zakresie wyznaczenia
do wykonywania tej czynności jest elementem wskazującym na podległość lekarza
wykonującego taką czynność kierownikowi zakładu higieny weterynaryjnej i stanowi
podstawę prawidłowego funkcjonowania tych pracowni.
Podobne rozwiązania w przypadku wyznaczania lekarzy weterynarii do wykonywania
pozostałych czynności określonych w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
o Inspekcji Weterynaryjnej nie są potrzebne, gdyż lekarze ci nie podlegają pod
względem merytorycznym kierownikowi zakładu higieny weterynaryjnej w zakresie
wykonywanych czynności.

15
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, mające na celu usankcjonowanie
stosowanego w

praktyce systemu funkcjonowania laboratoriów weterynaryjnych
przeprowadzających badania laboratoryjne dla celów kontroli urzędowych na poziomie
laboratoriów zakładów higieny weterynaryjnej i laboratoriów referencyjnych, wynika
z art. 33 rozporządzenia nr 882/2004, zgodnie z którym nie jest możliwe wykonywanie
badań urzędowych i referencyjnych przez to samo laboratorium. Stąd też konieczność
zaproponowania systemu kaskadowego w sytuacji, kiedy państwo członkowskie nie
dysponuje wystarczającym zapleczem laboratoryjnym. Obecnie Rzeczpospolita Polska
nie musi korzystać z wyżej wymienionego przepisu, jednakże mając na względzie
bezpieczeństwo weterynaryjne, niezbędne jest stworzenie podstaw prawnych, które
zagwarantują zachowanie systemu jakości badań laboratoryjnych. W przypadku
wyznaczenia laboratorium znajdującego się na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego EFTA do
przeprowadzenia określonych badań, badanie to będzie finansowane z budżetu państwa
z części przeznaczonej na realizację zadań referencyjnych, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw rolnictwa.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że dotychczasowe przepisy

w zakresie funkcjonowania laboratoriów badających mięso na obecność włośni
implementowały w pełni przepisy wspólnotowe obowiązujące w tym zakresie, jednakże
zakończenie z dniem 31 grudnia 2009 r. okresu przejściowego na konkretne
rozwiązania (tzn. przeprowadzenia badania laboratoryjnego mięsa na obecność włośni
bez konieczności uzyskania akredytacji) spowodowało konieczność wprowadzenia
powyższych rozwiązań.
Art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy

o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 20, poz. 105) uchylił pkt 3 w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej dotyczący wyznaczania na czas określony
osoby niebędącej pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej, która ukończyła studia
wyższe na jednym z kierunków: weterynaria, zootechnika albo rolnictwo albo
posiadającej tytuł technika weterynarii, do przeprowadzania na miejscu w siedzibie
stada kontroli dotyczących oznakowania i rejestracji zwierząt gospodarskich,
wypełniania obowiązku prowadzenia księgi rejestracji tych zwierząt i zaopatrzenia
bydła w paszporty. W związku z tym należy w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.

16
o Inspekcji Weterynaryjnej w art. 5 w ust. 2 uchylić pkt 3 i nadać nowe brzmienie ust. 3
(art. 1 pkt 1 projektu ustawy).
Ponadto w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości co do sposobu przeprowadzania
kontroli na miejscu w zakresie przestrzegania wymogów wskazanych w załączniku III
lit. A ust. 6 – 8a rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r.
ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach
wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników
oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE)
nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE)
nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz.
UE L 270 z 21.10.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 3, t. 40, str. 269, z późn. zm.) dodano przepis art. 19g (art. 1 pkt 5 projektu
ustawy), zgodnie z którym kontrole te przeprowadza się w zakresie, w trybie i na
zasadach określonych w przepisach o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego.
Ponadto w związku z wejściem w życie rozporządzenia nr 882/2004 należy dostosować
przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie
terminologii użytej w rozporządzeniu nr 882/2004, w szczególności w załącznikach IV
i V do tego rozporządzenia. Poza tym rozporządzenie nr 882/2004 uchyliło dyrektywę
Rady 85/73/EWG z dnia 29 stycznia 1985 r. w sprawie finansowania badania i kontroli
sanitarnej świeżego mięsa, w tym drobiowego (Dz. Urz. WE L 32 z 5.02.1985, str. 14,
z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 6, str. 161,
z późn. zm.), której postanowienia zostały wdrożone w przepisach ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, w związku z tym należało je uchylić
(art. 1 pkt 8 projektu ustawy).
Projektowana ustawa (art. 3) zmienia także ustawę z dnia 22 lipca 2006 r.
o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045, z późn. zm.). Zgodnie z upoważnieniem zawartym
w art. 11 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy minister właściwy do spraw rolnictwa jest
obowiązany ogłosić corocznie, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, krajowy wykaz zakładów, o którym mowa
w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania dotyczące higieny pasz (Dz. Urz. UE

17
L 35 z 8.02.2005, str. 1, z późn. zm.). Wykaz zakładów jest opracowywany przez
Głównego Lekarza Weterynarii, który jest obowiązany przekazać ten wykaz do ministra
właściwego do spraw rolnictwa. Wykaz obejmuje ok. 400 tys. podmiotów
wytwarzających i wprowadzających do obrotu pasze, co w formie wydruku zajmuje
ponad 12 tys. stron papieru (24 ryzy). Publikowanie w formie aktu prawnego takiego
dokumentu przysparza wiele problemów natury technicznej i wiąże się z dużymi
nakładami finansowymi. W związku z tym proponuje się, aby wykaz ten był
umieszczany i aktualizowany, corocznie, na stronie internetowej administrowanej przez
Główny Inspektorat Weterynarii. Taki sam sposób postępowania proponuje się również
w odniesieniu do wykazu zakładów państw trzecich, z których dopuszcza się przywóz
pasz. W tym przypadku Główny Lekarz Weterynarii będzie ogłaszał na stronie
internetowej administrowanej przez Główny Inspektorat Weterynarii corocznie,
w

terminie do 30 listopada, dane objęte ewidencją, które przekaże Komisji
Europejskiej, corocznie, do dnia 31 grudnia. Projektowane zmiany pozwolą na
uproszczenie sposobu upowszechniania tych dokumentów.
Zmiana wprowadzona w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225, z późn. zm.) ma na celu prawidłowe odesłanie do
przepisu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, dotyczącego
laboratoriów weterynaryjnych, które – zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia – wykonują badania
laboratoryjne dla celów urzędowych kontroli żywności i żywienia w zakresie
bezpieczeństwa żywności (art. 4 projektu ustawy).
Przepis przejściowy w art. 5 ust. 1 projektu ustawy wynika z konieczności utrzymania
po wejściu w życie projektowanej ustawy możliwości wykonywania badań
laboratoryjnych dla celów kontroli urzędowych w laboratoriach, które wykonują te
badania obecnie i które z dniem wejścia w życie tej ustawy będą uważane za laboratoria
działające w systemie laboratoriów urzędowych.
Ponadto proponuje się, aby w przypadku pomieszczeń, w których były przeprowadzane
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy badania laboratoryjne mięsa na obecność
włośni, niespełniających wymagań nałożonych ustawą, po wejściu w życie
projektowanej ustawy badania te mogły być nadal przeprowadzane w okresie
przejściowym ustalonym przez Komisję Europejską. Obecnie w Komisji Europejskiej

18
trwają prace nad projektem rozporządzenia, w którym przewiduje się przyznanie okresu
przejściowego dla laboratoriów przeprowadzających badania laboratoryjne mięsa na
obecność włośni znajdujących się w ubojniach lub zakładach przetwórstwa dziczyzny,
pod warunkiem że laboratoria te, pomimo iż nie są akredytowane, wykażą, że
rozpoczęły i kontynuują procedury niezbędne do uzyskania akredytacji zgodnie
z rozporządzeniem nr 882/2004. Laboratoria te będą musiały przedstawić właściwemu
organowi wystarczające gwarancje potwierdzające, że wprowadzono systemy kontroli
jakości badań laboratoryjnych przeprowadzanych na potrzeby kontroli urzędowych.
Projektowany okres przejściowy to okres od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia
2013 r. Przewiduje się, że rozporządzenie ustanawiające okres przejściowy wejdzie
w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie podlega
notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w

sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm

i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Od dnia udostępnienia projektu ustawy

w Biuletynie Informacji Publicznej nie zgłoszono zainteresowania pracami nad
projektowaną ustawą (zgłoszenie w rozumieniu art. 7 wyżej wymienionej ustawy).
Projekt ustawy znajduje się w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów na okres
lipiec – grudzień 2009 r.
19
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: