Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Rady upraszczającej procedury dotyczące podawania i publikowania informacji z dziedziny weterynarii i zootechniki oraz zmieniającej dyrektywy w zakresie dotyczącym weterynarii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2636
- Data wpłynięcia: 2009-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 60, poz. 372
2636
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowane przepisy będą oddziaływać na Inspekcję Weterynaryjną, lekarzy
weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej wyznaczonych
do wykonywania określonych czynności, zakłady higieny weterynaryjnej, krajowe
laboratoria referencyjne oraz laboratoria, w których są przeprowadzane badania
laboratoryjne mięsa na obecność włośni oraz podmioty prowadzące laboratoria
zatwierdzone i wyznaczone do wykonywania badań laboratoryjnych dla celów
kontroli urzędowych.
2.
Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa spowoduje niżej określone skutki finansowe dla budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
I.
W związku z nałożeniem na Głównego Lekarza Weterynarii dodatkowych
obowiązków związanych z:
1) sporządzaniem wykazu, o którym mowa w projektowanym art. 25 ust. 9
ustawy wymienionej w art. 1,
2)
gromadzeniem i przetwarzaniem danych, o którym mowa
w
projektowanym art. 25b ustawy wymienionej w art. 1
i zatwierdzaniem rzeczowego zakresu zadań krajowych laboratoriów
referencyjnych na kolejny rok budżetowy,
3) nadzorowaniem funkcjonowania systemu teleinformatycznego, o którym
mowa w projektowanym art. 25d ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1
– niezbędne będzie z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy
zwiększenie zatrudnienia o trzy etaty w Głównym Inspektoracie Weterynarii
w celu realizacji wyżej wymienionych zadań. Dwa etaty z przeznaczeniem
na stanowiska merytoryczne pozwolą na zatrudnienie wykwalifikowanych
osób do wykonywania prac związanych z funkcjonowaniem systemu
20
laboratoriów urzędowych, co będzie kolejnym ważnym elementem realizacji
zadań w zakresie ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa żywności
pochodzenia zwierzęcego. Jeden etat przeznaczony na stanowisko
informatyka zapewni spójność i zabezpieczenie funkcjonowania systemu
teleinformatycznego.
Przewidywane koszty:
Wynagrodzenie (koszt miesięczny 5 300 zł, obejmujący wynagrodzenie,
Fundusz Pracy, składki na ubezpieczenia społeczne): 5 300 zł x 12 miesięcy
x 3 etaty = 190 800 zł.
Wniosek o przyznanie dodatkowych środków budżetowych na ten cel będzie
mógł być rozpatrzony przez Radę Ministrów przy podziale rezerwy płacowej
na zmiany organizacyjne i nowe zadania w 2010 r.
II.
Zadania laboratoriów referencyjnych w zakresie kontroli laboratoriów
wykonujących badania laboratoryjne dla celów kontroli urzędowych będą
finansowane tak jak obecnie z budżetu państwa w części, której
dysponentem jest minister właściwy do spraw rolnictwa i będą pochodzić ze
środków przeznaczonych na zadanie „Realizacja zadań laboratoriów
referencyjnych”.
III. Korzyści finansowe wynikające z przyjęcia rozwiązania polegającego na
akredytacji pracowni, w których będą przeprowadzane badania laboratoryjne
mięsa na obecność włośni, przez rozszerzenie akredytacji zakładów higieny
weterynaryjnej, a nie powiatowych inspektoratów weterynarii, przedstawiają
się następująco:
1. Koszty akredytacji w 305 powiatach
1) konieczność zatrudnienia pracowników zajmujących się jakością
305 etatów (kierownik jakości) x 3 800 zł = 1 159 000 zł x 12 m-cy =
13 908 000 zł
2) utworzenie stanowisk pracy 305 x 5 000 zł = 1 525 000 zł
3) opłata akredytacyjna
7 200 zł x 305 powiatów = 2 196 000 zł
21
4) utrzymanie akredytacji wymaga przynajmniej 1 kontroli na 4 lata
7 200 zł : 4 = 1 800 zł
1 800 zł x 305 powiatów = 549 000 zł
5) opłata roczna dla Polskiego Centrum Akredytacji za uczestnictwo
w krajowym systemie akredytacji w zależności od liczby osób
przeprowadzających badanie laboratoryjne mięsa na obecność włośni
metodą wytrawiania
Około 3 tys. osób : 305 = średnio na powiat 10 osób
Opłata wyniesie 5.000 tys. x 305 = 1
525
000 zł
poz. 1 + 2 + 3 + 4 + 5
1) 13 908 000 zł
2) 1 525 000 zł
3) 2 196 000 zł
4) 549 000 zł
5) 1 525 000 zł
__________
19 703 000 zł
2. Koszty akredytacji przez rozszerzenie akredytacji w 16 zakładach
higieny weterynaryjnej
1) opłata akredytacyjna rozszerzenia akredytacji
720 zł x 16 = 11 520 zł
2) utrzymanie akredytacji wymaga przynajmniej 1 kontroli na 4 lata
720 zł : 4 = 180 zł x 16 zakładów higieny weterynaryjnej = 2 880 zł
3) opłata roczna dla Polskiego Centrum Akredytacji za uczestnictwo
w krajowym systemie akredytacji, w zależności od liczby osób
przeprowadzających badanie laboratoryjne mięsa na obecność włośni
22
około 3.000 osób : 16 = średnio 187,5 osoby w województwie
opłata roczna zatrudnienia 101 – 200 osób wynosi 20 tys. zł
20.000 zł x 16 zakładów higieny weterynaryjnej = 320 000 zł
poz. 1 + 2 + 3
1) 11 520 zł
2) 2 880 zł
3) 320 000 zł
__________
334 400 zł
Przyjęte w projekcie ustawy rozwiązanie polegające na akredytacji pracowni
badania mięsa na obecność włośni przez rozszerzenie akredytacji zakładów
higieny weterynaryjnej pozwoli zaoszczędzić około 19 milionów złotych.
IV. Dostosowanie do przepisów projektowanej ustawy dotyczy 16 zakładów
higieny weterynaryjnej oraz 35 laboratoriów zatwierdzonych przez
Głównego Lekarza Weterynarii w drodze decyzji, o której mowa w art. 24
ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
Ponadto z danych posiadanych przez Główny Inspektorat Weterynarii
wynika, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się ok. 800
pracowni, w których jest badane mięso na obecność włośni i które
potencjalnie będą podlegały akredytacji.
V. Uzyskanie akredytacji dla pracowni badania mięsa na obecność włośni nie
podniesie kosztów badań laboratoryjnych, które ponoszą podmioty,
spowoduje jednak dodatkowe koszty na zrealizowanie przedmiotowego
zadania, ponieważ w zakładach higieny weterynaryjnej będzie konieczne
(docelowe, po zakończeniu procesu akredytacji) stworzenie dodatkowych
etatów dla osób odpowiedzialnych za jakość i utrzymanie akredytacji,
a także nie wyklucza się konieczności zakupu dodatkowych środków
transportu umożliwiających sprawne przemieszczanie się w związku
z
przeprowadzaniem kontroli. Nadzorowi będą podlegały wszystkie
akredytowane pracownie przeprowadzania badania laboratoryjnego mięsa na
23
obecność włośni. Częstotliwość kontroli jest uzależniona od systemu
obowiązującego w konkretnym zakładzie higieny weterynaryjnej. Stąd też
szczegółowe określenie obciążeń dla budżetu państwa związanych
z wprowadzeniem systemu akredytacji pracowni badania mięsa na obecność
włośni będzie możliwe po zakończeniu akredytacji przez Polskie Centrum
Akredytacji i określeniu liczby jednostek w skali kraju przeprowadzających
takie badania. Wydatki te będą finansowane ze środków zaplanowanych na
dany rok w budżetach wojewodów oraz rezerwie celowej na zwalczanie
chorób zakaźnych zwierząt.
VI. Ponadto
należy podkreślić, że integralną częścią systemu funkcjonowania
laboratoriów urzędowych jest sprawnie funkcjonujący system
teleinformatyczny umożliwiający gromadzenie i przetwarzanie danych
dotyczących wyników przeprowadzonych badań laboratoryjnych
wprowadzanych do centralnej bazy danych z lokalnych baz danych.
System ten został zbudowany w ramach projektu Phare „Wzmocnienie
administracji weterynaryjnej, poprzez stworzenie systemu komputerowego
zbierającego, przetwarzającego i przekazującego dane o wynikach badań
laboratoryjnych (Celab)”. System ten składa się z centralnej bazy danych,
lokalnych baz danych oraz zbudowanych za środki krajowe kompatybilnych
systemów umożliwiających zbieranie danych od wszystkich podmiotów
mających obowiązek ich przekazywania. Utrzymanie systemu w zakresie
centralnej bazy danych będzie finansowane ze środków budżetowych,
z części których dysponentem jest minister właściwy do spraw rolnictwa,
przeznaczonych na realizację zadań laboratoriów referencyjnych. Ponadto ze
środków przeznaczonych na ten cel będą mogły być finansowane do 100 %
wydatki majątkowe, niezbędne do funkcjonowania centralnej bazy danych.
Lokalne bazy danych będą finansowane, tak jak obecnie, ze środków
finansowych zaplanowanych na dany rok w budżetach wojewodów oraz
z rezerwy celowej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt.
VII. Przedstawione regulacje będą miały pozytywny wpływ na zdrowie
konsumentów produktów pochodzenia zwierzęcego.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2636
› Pobierz plik