Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
projekt przewiduje m.in. określenie zasad i kryteriów obejmowania strefą gruntów, zwiększenie limitu wielkości obszaru stref do 20 tys. ha, uściślenie warunków określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej, zmianę zakresu planu rozwoju strefy, ograniczenie możliwości zatrudniania członków zarządów spółek zarządzających u przedsiębiorców działających na terenie tej samej strefy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 262
- Data wpłynięcia: 2008-02-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
- data uchwalenia: 2008-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 118, poz. 746
262
pkt 4 uwzględnia się w kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą w wysokości nie
przekraczającej 50% wartości kosztów, o których mowa w ust. 1.
3. Wartości niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie następujące warunki:
1) będą wykorzystane przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną wyłącznie
w przedsiębiorstwie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, oraz będą ujęte
w aktywach tego przedsiębiorstwa i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat, a
w przypadku przedsiębiorcy małego lub średniego przez okres co najmniej 3 lat;
2) będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nie odbiegających od normalnych praktyk
inwestycyjnych;
3) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
4. Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.
U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
5. W przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu
wydatki na zakup środków transportu nie kwalifikują się do objęcia pomocą.
6. W przypadku, gdy przed zakupem przedsiębiorstwa, w stosunku do jego składników
udzielono już pomocy publicznej, cena zakupu tych składników nie zalicza się do kosztów
kwalifikujących się do objęcia pomocą.
7.
rodki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zakupione przez przedsiębiorcę innego niż mały
i średni powinny być nowe.
8. Minimalna wysokość kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wynosi 100 tys. euro
wg kursu ogłoszonego przez NBP z dnia udzielenia zezwolenia.
§ 7. 1. Koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia.
2. Do dyskontowania otrzymanej pomocy i wydatków poniesionych w okresie do dnia 31 sierpnia
2004 r. stosuje się średniomiesięczne stopy sześciomiesięcznego kredytu udzielanego na warszawskim
rynku międzybankowym (WIBOR), notowane w miesiącach poprzedzających miesiąc, w którym
przedsiębiorca poniósł wydatek lub otrzymał pomoc.
3. Do dyskontowania otrzymanej pomocy i wydatków poniesionych w okresie od dnia 1 września
2004 r. do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym opublikowano w Dzienniku
Urzędowym Wspólnot Europejskich stopę referencyjną dla Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się
średniomiesięczną stopę w wysokości 9,46 %.
4. Do dyskontowania otrzymanej pomocy i wydatków poniesionych od pierwszego dnia miesiąca, w
którym opublikowano w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich stopę referencyjną dla
Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się tę stopę.
5. Zdyskontowaną wartość poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy określa się według
wzoru:
n 1 1 1
PV = F x Π --------- = F x -------- x --------- x ...
6) Zmiany teksu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz.
1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr
10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, posz. 2252 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540.
6
i = 1 1 + ri/12 1 + r1/12 1 + r2/12
1
... x ----------,
1 + rn/12
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
PV -
zdyskontowaną, na dzień wydania zezwolenia, wartość poniesionych wydatków lub
otrzymanej pomocy,
F -
wartość poniesionych wydatków z dnia ich poniesienia lub otrzymanej pomocy z dnia jej
otrzymania,
i -
kolejny miesięczny okres dyskontowania,
ri -
stopę dyskonta, o której mowa odpowiednio w ust. 2-5, wyrażoną w ułamku dziesiętnym,
właściwą dla i-tego okresu dyskontowania,
n -
liczbę miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania zezwolenia na działalność w strefie do dnia
poniesienia wydatków lub dnia otrzymania pomocy, przy czym:
- dniem poniesienia wydatku jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono wydatek,
- dniem otrzymania pomocy jest ostatni dzień miesiąca, w którym udzielono pomocy w
rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291oraz z 2006 r. Nr 191, poz. 1411),
- dniem uzyskania zezwolenia jest ostatni dzień miesiąca, w którym wydano zezwolenie.
§ 8. Do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
7
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia, jest wykonaniem upoważnienia dla Rady Ministrów, zawartego w art. 4 ust.4
ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42,
poz. 274 oraz z 2008 r. Nr ......, poz. .......).
Warunki udzielania pomocy publicznej są obecnie jednakowe dla wszystkich stref i nie będą
różnicowane, nie ma więc uzasadnienia, aby w rozporządzeniach ustanawiających strefę umieszczać
przepisy regulujące te zagadnienia.
Zawarte w rozporządzeniu zasady i warunki udzielania pomocy publicznej są zgodne
z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej (Dz. Urz. UE 302
z 1.11.2006, str. 29).
Zgodnie z art. 3.1 ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr...,poz...)
zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy zachowują moc.
Ocena skutków regulacji
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
-
przedsiębiorcy;
-
jednostki samorządu terytorialnego;
-
spółki zarządzające strefami.
Cel wprowadzenia rozporz dzenia
Wykonanie upoważnienia dla Rady Ministrów, zawartego w art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 20
października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 oraz z
2008 r. Nr ......, poz. ........).
Wyniki konsultacji społecznych
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), tekst projektu opublikowano w BIP, na stronie internetowej
Ministerstwa Gospodarki.
Wyniki analizy wpływu aktu normatywnego na:
• sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Projekt samoistnie nie generuje skutków budżetowych.
•
rynek pracy
Projekt samoistnie nie wpływa na rynek pracy.
• konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt samoistnie nie wpływa na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
• sytuację i rozwój regionalny
Projekt samoistnie nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
Wstępna opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
02/11rch
8
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ………..
w sprawie szczegółowych kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie
specjaln stref ekonomiczn gruntów stanowi cych własność podmiotów innych
niż zarz dzaj cy specjaln stref ekonomiczn , Skarb Państwa albo gmina,
zwi zek komunalny lub będ cych w użytkowaniu wieczystym zarz dzaj cego
specjaln stref ekonomiczn
Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach
ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 oraz z 2008 r. Nr …, poz. …), zarządza
się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa szczegółowe kryteria obejmowania specjalną strefą
ekonomiczną gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 20 października 1994 r.
o specjalnych strefach ekonomicznych, zwanej dalej „ustawą”.
2. Kryterium, o którym mowa w art.5 ust.3 pkt 1 ustawy, uważa się za spełnione, gdy:
1) w powiecie, w którym stopa bezrobocia jest nie wyższa niż 10%, przedsiębiorca
zobowiąże się do:
a) utworzenia co najmniej 250 nowych miejsc pracy lub
b) poniesienia nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 45 mln
euro;
2) w powiecie, w którym stopa bezrobocia wynosi powyżej 10 % lecz nie więcej niż
15%, przedsiębiorca zobowiąże się do:
a) utworzenia co najmniej 200 nowych miejsc pracy lub
b) poniesienia nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 40 mln
euro;
3) w powiecie, w którym stopa bezrobocia wynosi powyżej 15% lecz nie więcej niż
20%, przedsiębiorca zobowiąże się do:
a) utworzenia co najmniej 150 nowych miejsc pracy lub
b) poniesienia nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 30 mln
euro;
4) w powiecie, w którym stopa bezrobocia wynosi powyżej 20% lecz nie więcej niż
25%, przedsiębiorca zobowiąże się do:
a) utworzenia co najmniej 100 nowych miejsc pracy lub
b) poniesienia nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 20 mln
euro;
5) w powiecie, w którym stopa bezrobocia wynosi powyżej 25% przedsiębiorca
zobowiąże się do:
a) utworzenia co najmniej 50 nowych miejsc pracy lub
b) poniesienia nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 5 mln euro.
3. W województwie warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, lubelskim i
podkarpackim szczegółowe kryteria, o których mowa w ust. 2, obniża się o 30%.
§ 2. 1. Kryterium, o którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy, uważa się za spełnione, gdy:
1) działalność prowadzona w wyniku inwestycji będzie stanowiła działalność
innowacyjną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych
formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484 oraz z
2006 r. Nr 107, poz. 723) oraz
2) w związku z inwestycją planowane jest utworzone co najmniej 30 nowych miejsc
pracy oraz poniesienie nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 5 mln
euro.
2. Szczegółowe kryterium, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, potwierdza się opiniami co
najmniej dwóch jednostek naukowych w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 8 października
2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.).
§ 3. Kryterium, o którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy, uważa się za spełnione, gdy:
1) inwestycja będzie realizowana w zakresie:
a) usług badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych
i technicznych określonych grupą 73.1 określoną w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i
Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 89, poz. 844, z 2005 r. Nr 90, poz.760, z 2006 r. Nr
245, poz. 1780 oraz z 2007 r. Nr 243, poz. 1785), zwanym dalej
„rozporządzeniem PKWiU”, lub
b) usług w zakresie badań i analiz technicznych określonych grupą 74.3 w
rozporządzeniu PKWiU;
2) w związku z inwestycją planowane jest utworzenie co najmniej 50 nowych miejsc
pracy oraz poniesienie nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 3 mln euro.
§ 4. Kryterium, o którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. b-e ustawy, uważa się za spełnione,
gdy:
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727
i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
2