Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2590
- Data wpłynięcia: 2009-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278
2590-cz-2
Zmiany proponowane w niniejszym projekcie stanowią konsekwencję przyjęcia
założenia, że komunikacja pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie doskonalenia
zawodowego powinna być możliwa również w formie elektronicznej. W związku z tym w
rozporządzeniu wprowadzono zasadę zgłaszania programów kształcenia przez organizatorów
kształcenia oraz przekazywania rejestrów wydanych zaświadczeń w formie elektronicznej, za
pośrednictwem platformy ePUAP. Dodatkowo określono wymagane do tej komunikacji
wzory dokumentów. W kontekście uczestników kształcenia wprowadzono możliwość
przeprowadzania doskonalenia zawodowego w formie elektronicznej, w formie tzw. e-
learningu. Inne zmiany zaproponowane w rozporządzeniu mają charakter dostosowawczy i
wynikają z dotychczasowych doświadczeń ze stosowania rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z roku 2008.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony
na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
10
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I ( O S R )
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie:
1) osoby uprawnione, posiadające uprawnienia lub licencje zawodowe w zakresie
gospodarowania nieruchomościami (rzeczoznawcy majątkowi, pośrednicy w obrocie
nieruchomościami i zarządcy nieruchomości) – w zakresie wypełniania obowiązku stałego
doskonalenia zawodowego;
2) organizatorzy kształcenia (przedsiębiorcy oraz organizacje zawodowe rzeczoznawców
majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości)
– w zakresie wykonywania przez nich czynności związanych z prowadzeniem seminariów,
szkoleń i kursów specjalistycznych;
3) Minister Infrastruktury – w zakresie obsługi i kontroli osób uprawnionych i organizatorów
kształcenia.
2. Konsultacje
społeczne:
Projekt rozporządzenia zostanie przedstawiony do konsultacji społecznych organizacjom
zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz
zarządców nieruchomości, a także samorządowi gospodarczemu rzeczoznawców majątkowych i
zarządców nieruchomości.
3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków z budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Wprowadzenie proponowanej regulacji może wpłynąć pozytywnie na konkurencyjność
gospodarki oraz przedsiębiorczość obywateli poprzez zwiększenie jakości usług świadczonych
przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców
nieruchomości. Wprowadzenie ww. regulacji może w dłuższej perspektywie spowodować
zwiększenie atrakcyjności polskiego rynku nieruchomości jako obszaru obsługiwanego przez
profesjonalistów posiadających i stale podnoszących swe kwalifikacje zawodowe.
11
6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
12/26rch
12
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY)
z dnia ......................................
w sprawie postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców
majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości
Na podstawie art. 197 pkt 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.)) zarządza się, co
następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) organizację Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz regulamin jej działania;
2) sposób i tryb przeprowadzania postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej
rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz
zarządców nieruchomości;
3) regulamin działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej;
4) sposoby ustalania i rodzaje kosztów postępowania z tytułu odpowiedzialności
zawodowej;
5) wysokość wynagrodzenia członków Komisji Odpowiedzialności Zawodowej i
obrońców z urzędu oraz sposób jego ustalania.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy rozumieć przez to ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami;
2) ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw budownictwa,
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
3) osobie uprawnionej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada uprawnienia
zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości albo licencję zawodową w zakresie
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub licencję zawodową w zakresie
zarządzania nieruchomościami.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna
i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2782, z 2005
r. Nr 130, poz. 1087, Nr 169, poz. 1420 i Nr 175, poz. 1459, z 2006 r. Nr 64, poz. 456, Nr 104, poz. 708 i Nr 220,
poz. 1600 i 1601, z 2007 r. Nr 64, poz. 468, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 59, poz. 369 i Nr 220, poz. 1412 oraz
z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 42, poz. 335 i 340, Nr 98, poz. 817, Nr 161, poz. 1279, Nr 206, poz. 1590 i Nr ...,
poz. ... .
-1-
Rozdział 2
Organizacja Komisji Odpowiedzialności Zawodowej
§ 3. 1. W ramach Komisji Odpowiedzialności Zawodowej, zwanej dalej „Komisją”,
działają trzy sekcje, odpowiednio dla:
1) rzeczoznawców majątkowych;
2) pośredników w obrocie nieruchomościami;
3) zarządców nieruchomości.
2. W skład Komisji wchodzą:
1) przewodniczący;
2) trzech wiceprzewodniczących, odpowiednio dla sekcji:
a) rzeczoznawców
majątkowych,
b) pośredników w obrocie nieruchomościami,
c) zarządców nieruchomości;
3) pozostali członkowie.
3. Osoby wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 tworzą Prezydium Komisji.
§ 4. Nadzór nad działalnością Komisji sprawuje minister.
Rozdział 3
Sposób i tryb przeprowadzania postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej
§ 5.1. O wszczęciu postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej minister
zawiadamia osobę uprawioną, której to postępowanie dotyczy, zwaną dalej „osobą, wobec
której wszczęto postępowanie”, i przekazuje sprawę do Komisji.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 194 ust. 1b ustawy, o wszczęciu postępowania z
tytułu odpowiedzialności zawodowej i przekazaniu sprawy do Komisji zawiadamia się sąd.
§ 6. 1. Przewodniczący Komisji przekazuje sprawę, o której mowa w § 5 ust. 1,
właściwemu wiceprzewodniczącemu Komisji.
2. Wiceprzewodniczący Komisji, każdy w zakresie swej właściwości, przygotowuje sprawę
do rozpatrzenia przez Komisję, w tym:
1) wyznacza skład zespołu do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego,
zwanego dalej „zespołem” i powołuje przewodniczącego zespołu;
2) przekazuje zespołowi dotychczas zgromadzoną dokumentację w tej sprawie;
3) wyznacza pierwszy termin posiedzenia zespołu, zawiadamiając o tym ministra,
członków zespołu oraz osobę, wobec której wszczęto postępowanie.
3. Do składu zespołu wyznacza się trzy osoby, w tym przewodniczącego zespołu.
4. Do składu zespołu może być wyznaczony przewodniczący lub właściwy
wiceprzewodniczący Komisji.
-2-