eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2590
  • Data wpłynięcia: 2009-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278

2590-cz-2

e) w przypadku gdy usługodawca podlega
kodeksowi postępowania, lub jest członkiem
stowarzyszenia handlowego lub zrzeszenia
zawodowego, które przewiduje odwołanie do
pozasądowego rozstrzygania sporów, informacje
w tym zakresie. Usługodawca określa sposób, w
jaki można uzyskać dostęp do szczegółowych
informacji dotyczących charakterystyki i
warunków korzystania z pozasądowego
rozstrzygania sporów.
4. Państwa członkowskie zapewniają, że
informacje, które usługodawca musi dostarczyć
zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału są
udostępniane lub przekazywane w sposób jasny i
jednoznaczny oraz we właściwym czasie przed
zawarciem umowy lub, w przypadku braku
pisemnej umowy, przed świadczeniem usługi.
5. Wymogi dotyczące informacji określone w
niniejszym rozdziale są wymogami
dodatkowymi w stosunku do wymogów już
przewidzianych w prawie wspólnotowym i nie
pozbawiają państw członkowskich możliwości
nakładania dodatkowych wymogów
dotyczących informacji mających zastosowanie
do usługodawców prowadzących
przedsiębiorstwo na ich terytorium.
6. Komisja może, zgodnie z procedurą, o której
mowa w art. 40 ust. 2, określić treść informacji,
o których mowa w ust. 1 i 3 niniejszego artykułu
zgodnie ze szczególnym charakterem niektórych
działalności, a także może określić praktyczne
sposoby wdrożenia ust. 2 niniejszego artykułu.



Art. 23 1. Państwa członkowskie mogą postanowić, że
T Art. 47

Sposób
Ubezpi usługodawcy, których usługi stwarzają
pkt. 6
6) Art. 9b. Właściwy organ uznaje ubezpieczenia i transpozycji

80
eczenia bezpośrednie i szczególne ryzyko dla zdrowia
projektu
gwarancje odpowiedzialności zawodowej wydane w wykracza poza
i
lub bezpieczeństwa usługobiorcy lub osoby
wprowad
państwach, o których mowa w art. 13 ust. 1, w zakresie w minimalne
gwaran trzeciej lub dla bezpieczeństwa finansowego
zający
jakim spełniają warunki określone w przepisach
wymogi
cje od usługobiorcy, przystąpią do ubezpieczenia od
art. 9 b odrębnych ustaw.”;
dyrektywy.
odpowi odpowiedzialności zawodowej odpowiedniego
do

Poprzez
edzialn do charakteru i zakresu ryzyka lub zapewnią
ustawy o
wprowadzenie
ości
gwarancję lub podobne zabezpieczenie,
SDG

niniejszego
zawodo równoważne lub zasadniczo porównywalne w
przepisu do
wej
odniesieniu do jej celu.
ustawy SDG
2. W przypadku gdy usługodawca rozpoczyna
rozszerzony
prowadzenie przedsiębiorstwa na terytorium
zostaje krąg
państw członkowskich, nie mogą one wymagać
podmiotów
od usługodawcy ubezpieczenia od
objętych
odpowiedzialności zawodowej ani gwarancji,
ułatwieniem
jeżeli jest on już objęty gwarancją, która jest
w postaci
równoważna, lub zasadniczo porównywalna w
uznawania
odniesieniu do celu oraz w odniesieniu do
gwarancji
ochrony ubezpieczeniowej w zakresie
ubezpieczeń od
ubezpieczonego ryzyka, sumy ubezpieczenia lub
odpowiedzialnoś
górnej granicy gwarancji oraz możliwych
ci zawodowej
wyłączeń z ochrony ubezpieczeniowej, w innym
wydawanych
państwie członkowskim, w którym usługodawca
w państwach,
już prowadzi przedsiębiorstwo. Jeżeli
o których mowa
równoważność jest jedynie częściowa, to
w art. 13 ust. 1.
państwa członkowskie mogą wymagać
Wprowadzenie
dodatkowej gwarancji, aby pokryła ona aspekty
przedmiotowego
dotychczas nieuwzględnione.
rozwiązania w
W przypadku, gdy państwo członkowskie
SDG
wymaga od usługodawców prowadzących
powodowane
przedsiębiorstwo na jego terytorium
jest
ubezpieczenia od odpowiedzialności zawodowej
zapewnieniem,
lub dostarczenia jakichkolwiek innych
by obowiązki
gwarancji, państwo to przyjmuje za
organów w
wystarczające zaświadczenia o tego rodzaju
zakresie spraw
ubezpieczeniu wydane przez instytucje
dotyczących
kredytowe i ubezpieczeniowe prowadzące
podejmowania i
przedsiębiorstwo w innym
państwie
wykonywania

81
członkowskim.
działalności
3. Ust. 1 i 2 nie mają wpływu na ubezpieczenie
gospodarczej
zawodowe lub uzgodnienia dotyczące gwarancji
były taki same w
przewidziane w innych wspólnotowych aktach
przypadku
prawnych.
każdego rodzaju
4. W celu wykonania ust. 1 Komisja może,
działalności
zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa
gospodarczej.
w art. 40 ust. 2 sporządzić wykaz usług
charakteryzujących się cechami określonymi w
ust. 1 niniejszego artykułu. Komisja może
również, zgodnie
z procedurą, o której mowa w art. 40 ust. 3,
przyjąć środki mające na celu zmianę innych niż
istotne elementów niniejszej dyrektywy,
uzupełniając ją poprzez określenie wspólnych
kryteriów definiowania, dla celów ubezpieczenia
lub gwarancji, o których mowa w ust. 1
niniejszego artykułu, tego co jest odpowiednie
dla charakteru i zakresu danego ryzyka.
5. Na użytek niniejszego artykułu
„bezpośrednie i szczególne ryzyko” oznacza
ryzyko wynikające bezpośrednio ze świadczenia
usługi;
„zdrowie i bezpieczeństwo” oznacza, w
odniesieniu do usługobiorcy
lub osoby trzeciej zapobieganie śmierci lub
poważnym obrażeniom ciała;
„bezpieczeństwo finansowe” oznacza, w
odniesieniu do usługobiorcy,
zapobieganie znaczącym stratom pieniężnym lub
utracie wartości majątku;
„ubezpieczenie od odpowiedzialności
zawodowej” oznacza ubezpieczenie wykupione
przez usługodawcę na wypadek potencjalnej
odpowiedzialności wobec usługobiorcy i, w
odpowiednich przypadkach, stron trzecich
związanej ze świadczeniem usługi.

82

Art. 24 1. Państwa członkowskie znoszą wszelkie T Art.
8
Nie wykracza
Inform
całkowite zakazy dotyczące informacji
Art. 8. 1. Usługodawca wykonujący zawód regulowany poza minimalne
acje
handlowych dostarczanych przez zawody
może rozpowszechniać informacje o świadczonej usłudze wymogi
handlo
regulowane.
mające na celu promowanie towarów, usług lub wizerunku dyrektywy.
we
2. Państwa członkowskie zapewniają zgodność
jeżeli informacje te są zgodne z zasadami wykonywania
dostarc informacji handlowych dostarczanych przez
zawodu.
zane
zawody regulowane, odnoszących się, w

2. Wprowadzanie ograniczeń w zakresie
przez
szczególności, do niezależności, godności i
rozpowszechniania informacji, o których mowa w ust. 1,
zawody uczciwości zawodowej, a także do tajemnicy
jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdy ograniczenia te
regulo
zawodowej z zasadami dotyczącymi
nie prowadzą do dyskryminacji, są proporcjonalne i
wane
wykonywania zawodu, zgodnie z prawem
uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym.
wspólnotowym,

w sposób odpowiadający szczególnejmu
charakterowi każdego zawodu. Zasady
dotyczące wykonywania zawodu odnoszące
się do informacji handlowych muszą być
niedyskryminacyjne, uzasadnione nadrzędnym
interesem publicznym i proporcjonalne.

Art. 25 1. Państwa członkowskie zapewniają, że na T
Art. 6

Jw.
Działal usługodawców nie nakłada się wymogów, które
Oraz
Art. 6. 1. Usługodawca może świadczyć usługi różnego
ność
zobowiązują ich do prowadzenia wyłącznie
zmiany w rodzaju samodzielnie lub łącznie z innymi usługodawcami.
wielod
danej działalności lub które ograniczają
przepisac
2. Wprowadzanie wyjątku od zasady określonej w
ysyplin prowadzenie
h ustaw
ust. 1 może nastąpić w przepisach odrębnych i jest
arna
różnych rodzajów działalności wspólnie lub
szczegół
dopuszczalne wyłącznie w celu:
uczestniczenie w nich.
owych
1) zapewnienia niezależności i bezstronności wykonywania
Jednakże takim wymogom mogą podlegać
zawodu regulowanego jak również zagwarantowania
następujący usługodawcy:
zgodności z uregulowaniami dotyczącymi etyki
a) zawody regulowane, o ile jest to uzasadnione
zawodowej i postępowania zawodowego;
w celu zagwarantowania zgodności z
2) zagwarantowania niezależności i bezstronności
uregulowaniami dotyczącymi etyki zawodowej i
świadczenia usług w zakresie certyfikacji, akredytacji,
postępowania zawodowego, które są różne w
nadzoru technicznego, badań lub prób.
zależności od szczególnej natury danego zawodu
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie wyłączają stosowania przepisów



83
oraz o ile jest to niezbędne w celu zapewnienia
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
ich niezależności i bezstronności;
konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.)
b) usługodawcy świadczący usługi w zakresie

certyfikacji, akredytacji, monitorowania
● Ustawa z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze
technicznego, badań lub prób, o ile jest to
(Dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188 i Nr 166, poz. 1317) -
uzasadnione w celu zapewnienia ich
następujące zmiany:
niezależności i
bezstronności.

2. W przypadku gdy wykonywanie działalności
„Art. 4a. 1. Adwokat wykonuje zawód w kancelarii
wielodyscyplinarnej przez usługodawców
adwokackiej, w zespole adwokackim oraz w spółce:
określonych w ust. 1 lit. a) i b) jest dozwolone,
państwa członkowskie zapewniają, co następuje:
1) cywilnej lub jawnej, w której wspólnikami są
a) zapobieganie konfliktom interesów i
adwokaci, radcowie prawni, rzecznicy patentowi,
niezgodnościom pomiędzy niektórymi rodzajami
doradcy podatkowi lub prawnicy zagraniczni
działalności;
wykonujący stałą praktykę na podstawie ustawy z
b) zapewnienie niezależności i bezstronności
dnia 5 lipca 2002 r. o świadczeniu przez prawników
wymaganej w przypadku niektórych rodzajów
zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej
działalności;
Polskiej (Dz. U. Nr 126, poz. 1069, z późn. zm.);
c) wzajemną zgodność uregulowań dotyczących
etyki zawodowej i postępowania zawodowego w
2) partnerskiej, w której partnerami są adwokaci,
przypadku różnych rodzajów działalności, w
radcowie prawni, rzecznicy patentowi, doradcy
szczególności w odniesieniu do zagadnień
podatkowi lub prawnicy zagraniczni wykonujący
związanych z tajemnicą zawodową.
stałą praktykę na podstawie ustawy z dnia 5 lipca
3. W sprawozdaniu, o którym mowa w art. 39
2002 r. o świadczeniu przez prawników
ust. 1, państwa członkowskie określają, którzy
zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej
usługodawcy podlegają wymogom określonym
Polskiej;
w ust. 1 niniejszego artykułu, treść tych
wymogów oraz przyczyny, dla których uważają
3) komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, w której
je za uzasadnione.
komplementariuszami są adwokaci, radcowie

prawni, rzecznicy patentowi, doradcy podatkowi lub

prawnicy zagraniczni wykonujący stałą praktykę na

podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2002 r. o
świadczeniu przez prawników zagranicznych
pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wyłącznym przedmiotem działalności spółek, o
których mowa, w ust. 1 jest świadczenie pomocy

84
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: