Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-1
instytucjom i organom Unii Europejskiej do celów sprawozdawczych w zakresie środowiska
nie podlegają opłatom.
Art. 16. Wspólne korzystanie ze zbiorów i usług danych przestrzennych oraz
udostępnianie zbiorów i usług danych przestrzennych na zasadach określonych w art. 15
podlega wyłączeniu w zakresie usług: wyszukiwania, przeglądania, pobierania,
przekształcania oraz usług umożliwiających uruchamianie usług, jeżeli mogłoby ono stanowić
zagrożenie dla:
1) realizacji wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych;
2) bezpieczeństwa państwa;
3) bezpieczeństwa publicznego;
4) działalności wymiaru sprawiedliwości.
Rozdział 6
Współdziałanie i koordynacja w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej
Art. 17. 1. Infrastruktura jest tworzona, utrzymywana i rozwijana, a także funkcjonuje
w wyniku współdziałania współtworzących ją organów wiodących, innych organów
administracji oraz osób trzecich.
2. Organy administracji w uzgodnieniu z organami wiodącymi mogą, w drodze
porozumienia, tworzyć i utrzymywać wspólne elementy infrastruktury, mając na względzie
minimalizację kosztów budowy i utrzymania tej infrastruktury, optymalizację dostępu do
zbiorów danych przestrzennych oraz usług danych przestrzennych, a także harmonizację,
bezpieczeństwo i jakość tych zbiorów i usług.
Art. 18. 1. Tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie infrastruktury jest koordynowane przez
ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej przekazuje Komisji Europejskiej
informacje i sprawozdania dotyczące tworzenia i funkcjonowania infrastruktury.
Art. 19. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej wykonuje zadania,
o których mowa w art. 18, przy pomocy Głównego Geodety Kraju, który:
10
1) opracowuje projekty planów udziału organów administracji w tworzeniu
i
funkcjonowaniu infrastruktury, dokonując z organami wiodącymi niezbędnych
uzgodnień mających na celu zapewnienie kompletności tej infrastruktury pod względem
tematycznym, obszarowym i zmienności w czasie, jak też zapobieganie zbędnemu
pozyskiwaniu tych samych danych przez więcej niż jeden organ administracji;
2) monitoruje, we współpracy z organami wiodącymi, przebieg prac w zakresie tworzenia
i funkcjonowania infrastruktury oraz jej rozwoju;
3) sporządza projekty informacji i sprawozdań, o których mowa w art. 18 ust. 2;
4) organizuje przedsięwzięcia i prowadzi działania wspierające rozwój infrastruktury;
5) współpracuje z Komisją Europejską w sprawach związanych z infrastrukturą;
6) współpracuje z wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie ich
działań dotyczących tworzenia i funkcjonowania infrastruktury;
7) określa, w ramach dwustronnych porozumień, zakres i warunki wymiany danych
o obiektach położonych na granicach między Rzecząpospolitą Polską i państwami
sąsiednimi oraz przylegających do tych granic, kierując się dążeniem do zapewnienia
spójności danych w ramach europejskiej infrastruktury informacji przestrzennej.
2. Główny Geodeta Kraju odpowiada za kontakty z Komisją Europejską w sprawach
określonych ustawą.
Art. 20. 1. Organy wiodące w zakresie swojej właściwości, organizują, koordynują
i monitorują działania związane z tworzeniem, utrzymywaniem i rozwijaniem infrastruktury,
w zakresie przyporządkowanych im tematów danych przestrzennych, mając w szczególności
na względzie zapewnienie zgodności tych działań, w tym wprowadzanych rozwiązań
technicznych, z przepisami wykonawczymi przyjętymi przez organy Unii Europejskiej,
dotyczącymi infrastruktury informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej.
2. Organy wiodące uzgadniają z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej
plany określające zakres i metodykę działań, związanych z realizacją zadań, o których mowa
w ust. 1.
Art. 21. 1. Przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej działa Rada
Infrastruktury Informacji Przestrzennej, zwana dalej „Radą”.
2. Do zadań Rady należy:
11
1) opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
projektów aktów prawnych, standardów, przedsięwzięć organizacyjnych, naukowych
i edukacyjnych, planów i sprawozdań dotyczących infrastruktury, w tym dotyczących
koordynacji i współdziałania oraz kontaktów z Komisją Europejską;
2) występowanie z inicjatywami dotyczącymi usprawnienia infrastruktury pod względem
organizacyjnym i technicznym oraz rozszerzenia jej zakresu tematycznego.
3. Opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 1, Rada przedstawia w terminie 30 dni od dnia
otrzymania wniosku oraz zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego
do spraw administracji publicznej.
4. Przewodniczący Rady przekazuje ministrowi właściwemu do spraw administracji
publicznej, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku:
1) plan pracy Rady na dany rok kalendarzowy;
2) sprawozdanie z działalności Rady za rok poprzedni.
5. Plan pracy Rady oraz sprawozdanie zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej
ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
Art. 22. 1. W skład Rady wchodzą:
1) Główny Geodeta Kraju;
2) Główny Geolog Kraju;
3) Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska;
4) Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5) Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
6) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego;
7) Szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej;
8) przedstawiciele innych organów administracji rządowej w randze sekretarza lub
podsekretarza stanu wyznaczeni przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej;
9) czterej przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego wyznaczeni przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
12
10) czterej przedstawiciele instytucji naukowych lub organizacji pozarządowych powołani
przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
2. Kandydaci na członków Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, mogą być zgłaszani
ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej przez zainteresowane instytucje
i organizacje.
3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej powołuje przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego Rady spośród jej członków oraz zamieszcza w Biuletynie Informacji
Publicznej informację o składzie osobowym Rady.
4. Obsługę administracyjną prac Rady zapewnia Główny Geodeta Kraju.
5. Członkom Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, przysługuje wynagrodzenie za udział
w posiedzeniach Rady.
6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia:
1) organizację i tryb pracy Rady, mając na uwadze zakres realizowanych przez tę Radę zadań,
efektywność funkcjonowania Rady oraz jej reprezentatywność;
2) wysokość wynagrodzenia członków Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, mając na
uwadze zakres zadań określonych w art. 21 ust. 2 oraz znaczenie tych zadań dla procesu
tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej, a także przyjmując, że wynagrodzenie
członka Rady za udział w posiedzeniu Rady nie może przekroczyć 50 % kwoty bazowej
dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, ustalanej corocznie w ustawie
budżetowej.
Rozdział 7
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 23. W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne
(Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.5)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217,
z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 201, poz. 1237 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206,
Nr 42, poz. 334, Nr 98, poz. 817 i Nr 157, poz. 1241.
13
„16) harmonizacji zbiorów danych – rozumie się przez to działania o charakterze
prawnym, technicznym i organizacyjnym, mające na celu doprowadzenie do
wzajemnej spójności tych zbiorów oraz ich przystosowanie do wspólnego i łącznego
wykorzystywania.”;
2) w art. 4:
a) uchyla się ust. 1,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1e w brzmieniu:
„1a. Dla obszaru całego kraju zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy
danych, obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej
dotyczące:
1) państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych
i magnetycznych;
2) ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości);
3) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
4) państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;
5) państwowego rejestru nazw geograficznych;
6) ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
7) rejestru cen i wartości nieruchomości;
8) obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych
opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000 – 1:100 000, w tym
kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;
9) obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie
standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych,
w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;
10) szczegółowych osnów geodezyjnych;
11) zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu
terenu.
1b. Dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę
obszarów wiejskich zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik