eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2562
  • Data wpłynięcia: 2009-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489

2562-cz-1

wyłącznie za zgodą podmiotu, któremu przysługują prawa własności intelektualnej do tych
danych.
Art. 5. 1. Tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury,
zwanych dalej „metadanymi”, jest zadaniem organów administracji, odpowiedzialnych
w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory
danych przestrzennych związanych z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami
danych przestrzennych, oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury.
2. Metadane obejmują informacje dotyczące w szczególności:
1) zgodności zbiorów danych przestrzennych z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi
tematów danych przestrzennych określonych w załączniku do ustawy;
2) warunków uzyskania dostępu do zbiorów danych przestrzennych i ich wykorzystania,
usług danych przestrzennych oraz wysokości opłat, jeżeli są pobierane;
3) jakości i ważności zbiorów danych przestrzennych w rozumieniu ust. 2 w części A
załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1205/2008 z dnia 3 grudnia 2008 r.
w sprawie wykonania dyrektywy nr 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
w zakresie metadanych (Dz. Urz. UE L 326 z 04.12.2008, str. 12);
4) organów administracji odpowiedzialnych za tworzenie, aktualizację i udostępnianie
zbiorów danych przestrzennych oraz usług danych przestrzennych;
5) ograniczeń powszechnego dostępu do zbiorów i usług danych przestrzennych oraz
przyczyn tych ograniczeń.
Art. 6. Organy wiodące w zakresie swojej właściwości, w uzgodnieniu z ministrem
właściwym do spraw administracji publicznej, są obowiązane do tworzenia i wdrożenia
systemów szkoleń obejmujących w szczególności zagadnienia z zakresu tworzenia,
aktualizacji i udostępniania metadanych, finansowanych z własnych środków budżetowych
lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Rozdział 3
Interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych
Art. 7. Organy administracji prowadzące rejestry publiczne, które zawierają zbiory
danych przestrzennych związane z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami,

5
wprowadzają, w zakresie swojej właściwości, rozwiązania techniczne zapewniające
interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów.
Art. 8. Organy wiodące udostępniają organom administracji i osobom trzecim,
włączonym do infrastruktury, informacje niezbędne do wykonania zadań polegających na
wprowadzaniu rozwiązań technicznych zapewniających interoperacyjność zbiorów danych
przestrzennych i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów i usług.

Rozdział 4
Usługi danych przestrzennych
Art. 9. 1. Organy administracji prowadzące rejestry publiczne, które zawierają zbiory
danych przestrzennych związane z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami danych
przestrzennych, tworzą i obsługują, w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących
zbiorów i usług danych przestrzennych, do których zalicza się usługi:
1) wyszukiwania, umożliwiające wyszukiwanie zbiorów oraz usług danych przestrzennych
na podstawie zawartości odpowiadających im metadanych oraz umożliwiające
wyświetlanie zawartości metadanych;
2) przeglądania, umożliwiające co najmniej: wyświetlanie, nawigowanie, powiększanie
i pomniejszanie, przesuwanie lub nakładanie na siebie zobrazowanych zbiorów danych
przestrzennych oraz wyświetlanie objaśnień symboli kartograficznych i
zawartości
metadanych;
3) pobierania, umożliwiające pobieranie kopii zbiorów danych przestrzennych lub ich części
oraz, gdy jest to wykonalne, bezpośredni dostęp do tych zbiorów;
4) przekształcania, umożliwiające przekształcenie zbiorów danych przestrzennych

w celu osiągnięcia interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych;
5) umożliwiające uruchamianie usług danych przestrzennych.
2. Usługi danych przestrzennych, o których mowa w ust. 1, są powszechnie dostępne za
pomocą środków komunikacji elektronicznej.
3. Usługi danych przestrzennych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, umożliwiają
wyszukiwanie zbiorów i usług danych przestrzennych co najmniej według następujących
kryteriów lub ich kombinacji:

6
1) słowa kluczowe;
2) klasyfikacja danych przestrzennych oraz usług danych przestrzennych;
3) jakość i ważność zbiorów danych przestrzennych;
4) stopień zgodności ze standardami technicznymi dotyczącymi interoperacyjności zbiorów
i usług danych przestrzennych;
5) położenie geograficzne;
6) warunki dostępu i korzystania ze zbiorów oraz usług danych przestrzennych;
7) organy administracji odpowiedzialne za tworzenie, aktualizację i udostępnianie zbiorów
danych przestrzennych oraz usług danych przestrzennych.
Art. 10. 1. Włączenie do infrastruktury zbiorów i usług danych przestrzennych
należących do osób trzecich może nastąpić na ich wniosek, za zgodą właściwego organu
wiodącego lub z inicjatywy organu wiodącego za zgodą osób trzecich, jeżeli jest to zgodne
z interesem publicznym, a włączane zbiory i usługi odpowiadają obowiązującym standardom
technicznym.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy oraz jego adres;
2) określenie przedmiotu wniosku;
3) informacje dotyczące treści zbiorów danych przestrzennych oraz obszaru, do którego się
odnoszą, a także warunków, w tym finansowych, na jakich możliwe będzie korzystanie
ze zbiorów i usług danych przestrzennych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 – 5.
3. Odmowa włączenia do infrastruktury zbiorów i usług danych przestrzennych
należących do osób trzecich następuje w drodze decyzji właściwego organu wiodącego.
Art. 11. 1. Powszechny dostęp do zbiorów danych przestrzennych i usług,
o których mowa w art. 9 ust. 1, nie dotyczy danych, które ze względu na wiążące
Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe, bezpieczeństwo publiczne lub
bezpieczeństwo państwa uznane zostały za niejawne lub dostęp do tych danych podlega
ograniczeniom na podstawie odrębnych przepisów.
2. Powszechny dostęp do zbiorów danych przestrzennych i usług, o których mowa
w art. 9 ust. 1 pkt 2 – 5, nie dotyczy danych, które, z innych powodów niż określone

7
w ust. 1, uznane zostały za niejawne lub dostęp do tych danych podlega ograniczeniom na
podstawie odrębnych przepisów dotyczących w szczególności:
1) działalności wymiaru sprawiedliwości;
2) działalności organów podatkowych;
3) statystyki publicznej;
4) ochrony środowiska;
5) ochrony danych osobowych;
6) prawa własności intelektualnej;
7) działalności gospodarczej.
Art. 12. 1. Dostęp do usług danych przestrzennych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1
i 2, jest powszechny i nieodpłatny.
2. Dane dostępne za pośrednictwem usług danych przestrzennych, o których mowa
w art. 9 ust. 1 pkt 2, mogą mieć formę, która uniemożliwia wtórne ich wykorzystanie w
celach zarobkowych.
3. Udostępnianie zbiorów danych przestrzennych za pośrednictwem usług, o których
mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 – 5, odbywa się z zachowaniem przepisów dotyczących rejestrów
publicznych zawierających te zbiory, z zastrzeżeniem art. 15.
4. Organy administracji pobierające, na podstawie odrębnych przepisów, opłaty za usługi
danych przestrzennych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 – 5, zapewniają ich realizację
z uwzględnieniem przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Art. 13. 1. Główny Geodeta Kraju tworzy i utrzymuje geoportal infrastruktury informacji
przestrzennej jako centralny punkt dostępu do usług danych przestrzennych, o których mowa
w art. 9 ust. 1, w pełnym zakresie tematycznym i terytorialnym infrastruktury.
2. Główny Geodeta Kraju prowadzi publicznie dostępną ewidencję zbiorów danych
przestrzennych oraz usług danych przestrzennych objętych infrastrukturą i nadaje im jednolite
identyfikatory.
3. Organ administracji zgłasza do ewidencji, o której mowa w ust. 2, zbiory danych
przestrzennych oraz usługi danych przestrzennych objętych infrastrukturą, niezwłocznie po
utworzeniu tych zbiorów lub uruchomieniu usług, powiadamiając o zgłoszeniu właściwy
organ wiodący.

8
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, nie dotyczy zbiorów zawierających dane
niejawne.
5. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia,
zakres informacji objętych ewidencją zbiorów danych przestrzennych oraz usług danych
przestrzennych, sposób jej prowadzenia, treść i wzór zgłoszenia zbioru danych
przestrzennych objętego infrastrukturą oraz dotyczących tego zbioru usług, a także tryb
nadawania identyfikatorów tym zbiorom, mając na uwadze dostosowanie zakresu informacji
gromadzonych w ewidencji do zadań organów wiodących, procesów tworzenia zbiorów
metadanych oraz wykorzystanie technologii teleinformatycznej do ujednolicenia
i automatyzacji procesu zgłaszania zbioru danych.

Rozdział 5
Wspólne korzystanie z danych przestrzennych
Art. 14. 1. Objęte infrastrukturą zbiory danych przestrzennych oraz usługi danych
przestrzennych, prowadzone przez organ administracji, podlegają nieodpłatnemu
udostępnianiu innym organom administracji w zakresie niezbędnym do realizacji przez nie
zadań publicznych.
2. Przy udostępnianiu zbiorów danych przestrzennych organom administracji przepisy
art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne stosuje się odpowiednio.
Art. 15. 1. Organ administracji udostępnia zbiory danych przestrzennych oraz usługi
danych przestrzennych infrastruktury organom administracji z innych państw członkowskich
Unii Europejskiej oraz instytucjom i organom Unii Europejskiej na potrzeby zadań
publicznych, które mogą oddziaływać na środowisko, z zachowaniem przepisów dotyczących
rejestrów publicznych, do których odnoszą się te zbiory i usługi.
2. Organ administracji udostępnia zbiory danych przestrzennych oraz usługi danych
przestrzennych infrastruktury organom ustanowionym na podstawie umów
międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska i państwa członkowskie Unii
Europejskiej, na zasadach wzajemności i równości, na potrzeby zadań, które mogą
oddziaływać na środowisko, z zachowaniem przepisów dotyczących rejestrów publicznych
zawierających te zbiory.

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: