Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-1
⎯ TERYT2 – państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów
terytorialnych kraju z 7 osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka,
⎯ Georeferencyjna Baza Danych Obiektów Topograficznych (GBDOT) wraz
z krajowym systemem zarządzania z 7 osi Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka,
⎯ Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami
(ISOK) złożony wspólnie z GUGiK przez Instytut Meteorologii i Gospodarki
Wodnej z 7 osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
W ww. projektach na działania związane z wdrożeniem dyrektywy INSPIRE przeznaczono
łącznie kwotę około 310 mln zł.
Okres trwania projektów wymienionych powyżej oraz innych, służących informatyzacji
państwa, z bieżącej perspektywy programowania, to lata 2009 – 2012. Należy zatem założyć,
że koszty związane z technicznym wdrożeniem (usługi i inwestycje) ustawy w tych latach
zostaną pokryte w całości ze środków unijnych, bieżących środków oraz środków funduszy
celowych, a więc kwota 125 mln zł, stanowiąca różnicę między kwotą 435 mln a kwotą
310 mln zł, obciąży ewentualnie budżet państwa dopiero w 2013 r. Zabezpieczenie na środki
będzie następowało przez zgłoszenie zapotrzebowania do budżetu państwa i będzie stanowić
jedynie ewentualne niezbędne uzupełnienie środków pozabudżetowych.
W kolejnych latach 2014 – 2019 (6 lat) koszty wdrożenia dyrektywy INSPIRE zostały
oszacowane na poziomie 165 mln złotych. W okresie tym planuje się kontynuowanie działań
polegających na pozyskaniu środków unijnych (w kolejnej perspektywie programowania) na
realizację zadań, wynikających z dyrektywy, dotyczących obszarów tematycznych
przypadających na ten okres (7 lat od wejścia w życie przepisów wykonawczych Unii
Europejskiej). Zakłada się również częściowe pokrycie kosztów przewidzianych na te lata
z przychodów funkcjonującej już infrastruktury.
W związku z wejściem w życie projektowanych przepisów, na Główny Urząd Geodezji
i Kartografii zostaną nałożone nowe zadania w kontekście zapisów w dyrektywie nr
2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej
18
infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE). Z tego
względu zajdzie potrzeba dostosowania do tych nowych zadań struktury organizacyjnej
Urzędu oraz sukcesywne zwiększenie liczby zatrudnionych w nim osób.
Główny Urząd Geodezji i Kartografii odpowiedzialny jest za wdrożenie 15 tematów danych
przestrzennych i związane z tym rejestry publiczne, ponadto wypełnia zadania wynikające
między innymi z art. 13 oraz art. 19 projektu ustawy: monitorowanie i sprawozdawczość dla
rządu RP oraz UE, koordynacja i stymulowanie budowy i eksploatacji infrastruktury w skali
kraju, a także współtworzenie i opiniowanie aktów prawnych i wytycznych technicznych UE.
Wśród zadań wymagających dodatkowego wsparcia kadrowego zostały uwzględnione
również zadania realizowane na podstawie obowiązujących przepisów, które z uwagi na
projektowane przepisy ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej ulegną rozszerzeniu
z uwagi na referencyjny w infrastrukturze charakter rejestrów publicznych prowadzonych
i nadzorowanych przez GUGiK, a także zakres i sposób ich wykorzystania.
Do zrealizowania nowych zadań wynikających z projektu ustawy (wykonania obowiązków
wynikających z dyrektywy INSPIRE) niezbędne będą, począwszy od 2011 r., dodatkowe
środki na pokrycie kosztów osobowych. Potrzeby w tym zakresie będą wzrastały sukcesywnie
w latach 2011 - 2013 w miarę intensyfikacji działań i postępu w budowie infrastruktury.
Szacuje się, że w 2013 r. na pokrycie kosztów dodatkowego zatrudnienia, niezbędnego do
realizacji zadań wynikających z projektu ustawy, niezbędne będą środki finansowe
w wysokości 5,5 mln zł. Zapotrzebowanie na środki budżetu państwa będą zgłaszane
corocznie do projektu ustawy budżetowej w dostosowaniu do planów rzeczowo-finansowych,
działań wdrożeniowych i planu pracy Urzędu w zakresie czynności administracyjnych
niezbędnych do obsługi wdrożenia dyrektywy.
Tabela 2 prezentuje zagregowane w poszczególnych latach, szacunkowe koszty, które
przewiduje się do poniesienia z budżetu państwa jako nowe/dodatkowe środki. Zakłada się
jednak, iż w latach 2013 – 2019 priorytety nowej perspektywy programowania pozwolą na
kontynuowanie finansowania wdrożenia dyrektywy w znacznej części ze środków unijnych.
W takim przypadku podane poniżej kwoty przewidziane do poniesienia z budżetu państwa
ulegną stosownemu pomniejszeniu.
Tabela 2. Szacowane obciążenie budżetu państwa w kolejnych latach począwszy od 2010 r.
19
Zadania/koszty w mln
2010
2011 – 2013
2014 – 2019
zł
Zadania wdrożeniowe 0.0
125
165
Nakłady poszczególnych instytucji zaangażowanych w tworzenie infrastruktury informacji
przestrzennej
Wielkość nakładów poszczególnych instytucji na wdrożenie ustawy uzależniona jest od
obecnego stopnia zaawansowania informatyzacji zasobów. Organy wiodące, zgodnie
z
przepisami ustawy, współdziałają w procesie budowy i eksploatacji infrastruktury
informacji przestrzennej. Po zgłoszeniu zbiorów danych przestrzennych do infrastruktury w
trybie przewidzianym projektem ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej będzie
możliwe zawarcie porozumień partnerskich pomiędzy organami administracji dotyczących
wspólnej realizacji zadań w ramach projektów technicznych, między innymi, tych o których
mowa powyżej, służących wdrażaniu infrastruktury. Koszty poszczególnych instytucji zostały
oszacowane i uwzględnione w ogólnych kosztach wdrożenia infrastruktury informacji
przestrzennej w tabeli 2. Należy zaznaczyć, że resortami najbardziej zaangażowanymi
w
tworzenie infrastruktury informacji przestrzennej w
Polsce, a
zatem ponoszącymi
największe wydatki, będą: minister właściwy ds. administracji publicznej oraz minister
właściwy ds. środowiska.
Korzyści związane z utworzeniem Infrastruktury Informacji Przestrzennej
Przewidywane korzyści związane z utworzeniem Infrastruktury Informacji
Przestrzennej to:
− poprawa efektywności wykonywania zadań, w szczególności w zakresie
planowania przestrzennego, planowania gospodarczego, realizacji inwestycji
20
budowlanych, badań i analiz statystycznych, zarządzania kryzysowego; infrastruktura
umożliwi szybki dostęp do danych, pozwoli także na analizę wielu zestawów danych
dając możliwość znalezienia najlepszego rozwiązania oraz stworzenia strategii
alternatywnych bez konieczności używania drogich pakietów narzędziowych GIS,
− eliminowanie zjawiska gromadzenia tych samych danych przez różne organy
administracji,
− zmniejszenie nakładów na ochronę środowiska oraz implementację prawa
wspólnotowego w obszarze ochrony środowiska (environmental acquis),
− zmniejszenie kosztów działalności i utrzymania administracji publicznej przez
zwiększenie wydajności pracy związanej m.in. z automatyzacją procesów
analizowania i wizualizacji danych przestrzennych, w tym również prowadzenia
i utrzymania przez administrację baz danych przestrzennych,
− promowanie współpracy i efektywnego komunikowania się pracowników,
− budowanie zasobu wiedzy,
− przejrzystość procesów podejmowania decyzji odnośnie do środowiska.
Należy również dodać, że integracja organizacyjna ułatwi przepływ informacji pomiędzy
różnymi organami administracji.
3.2. Rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy przyczyni się do znacznego podniesienia konkurencyjności gospodarki
i przedsiębiorczości. Infrastruktura informacji przestrzennej, jaka zostanie zbudowana na
podstawie jej przepisów ułatwi przedsiębiorcom i inwestorom dostęp do kompleksowej
i zintegrowanej informacji przestrzennej o sposobie zagospodarowania i przeznaczeniu terenu
oraz o walorach gospodarczych i przyrodniczych poszczególnych jednostek terytorialnych
kraju. Będzie więc ona potężnym narzędziem promocji kraju, jego regionów, powiatów i
gmin.
Proces wdrażania postanowień ustawy, w kontekście obowiązku dostosowania się do
standardów technicznych, ustalanych przez organy Unii Europejskiej, opartych na
doświadczeniach państw Europy Zachodniej, przyczyni się do rozwoju polskich
przedsiębiorstw w branży technologii informatycznych i telekomunikacyjnych oraz geodezji
i kartografii. Przyczyni się także do zwiększenia liczby miejsc pracy.
21
Ustawa będzie także katalizatorem procesu informatyzacji państwa, upowszechniania
dostępu do Internetu oraz rozwoju i standaryzacji usług administracyjnych świadczonych
drogą elektroniczną.
3.3. Rozwój regionalny
Projekt ustawy może również wpłynąć stymulująco na rozwój regionalny przez
tworzenie miejsc pracy związanych z budową infrastruktury, albowiem jeden z priorytetów
INSPIRE zakłada zarządzanie i administrowanie danymi przestrzennymi w miejscu ich
gromadzenia, czyli we wszystkich regionach kraju.
Modernizacja narzędzia do prowadzenia profesjonalnych analiz, planowania rozwoju,
monitorowania zjawisk społeczno-demograficznych, gospodarczych, urbanistycznych itp.,
które będzie mogło być powszechnie wykorzystywane przyczyni się do kształtowania
zrównoważonego rozwoju.
Z definicji (punkty 1 – 3 preambuły dyrektywy INSPIRE) projekt ustawy będzie miał
pozytywny wpływ na środowisko, ułatwiając wszystkim zainteresowanym szybki i bezpłatny
dostęp do danych niezbędnych we wszystkich działaniach mających bezpośredni i pośredni
wpływ na środowisko.
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik