eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2562
  • Data wpłynięcia: 2009-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489

2562-cz-1

14) Geodezyjną Izbą Gospodarczą,
15) Polskim Towarzystwem Geograficznym,
16) Zachodniopomorską Geodezyjną Izbą Gospodarczą.
2. Przeprowadzono również konsultacje i uzgodnienia z ministerstwami i urzędami
centralnymi współpracującymi w ramach transpozycji dyrektywy INSPIRE:
1) Ministerstwem Infrastruktury,
2) Ministerstwem Obrony Narodowej,
3) Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
4) Ministerstwem Rozwoju Regionalnego,
5) Ministerstwem rodowiska,
6) Ministerstwem Zdrowia,
7) Głównym Urzędem Statystycznym.

Wszystkie uwagi zgłoszone przez poszczególne podmioty i instytucje biorące udział
w konsultacjach społecznych oraz przez ministerstwa współpracujące w ramach transpozycji
dyrektywy zostały przeanalizowane przez zespół powołany przez Głównego Geodetę Kraju
i w większości uwzględnione w projekcie ustawy, który następnie w dniu 3 października
2008 r. został zaopiniowany pozytywnie przez członków Rady ds. Implementacji INSPIRE,
zrzeszającej przedstawicieli resortów współpracujących.
Uwzględnione zostały uwagi dotyczące m.in.:
właściwego zdefiniowania pojęć m. in.: „organ publiczny”, „organ wiodący”, „postać
elektroniczna”, „dane przestrzenne”, „tematy danych przestrzennych”, „usługi danych
przestrzennych” oraz poprawnej definicji tematów z załącznika do ustawy,
doprecyzowania zapisu odnośnie do odmowy włączenia do infrastruktury zbiorów i usług
danych przestrzennych należących do osób trzecich,
kwestii udziału organów administracji rządowej w infrastrukturze,
doprecyzowania zapisu mówiącego o wersji źródłowej zbioru danych przestrzennych,
kwestii zmiany nazwy załącznika do ustawy,

13
wprowadzenia nowych definicji pojęć,
skrócenia treści delegacji rozporządzeń,
ujednolicenia skal standardowych opracowań kartograficznych,
zasad udostępniania oraz dostępu do danych przestrzennych.
Uwzględniono również uwagi o charakterze legislacyjnym.
Nieuwzględniona została część uwag przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Informacji
Przestrzennej, Polskiego Towarzystwa Informatycznego (PTI), Stowarzyszenia
Użytkowników Krajowego Systemu Informacji o Terenie (GISPOL), Stowarzyszenia
Geodetów Polskich, Stowarzyszenia Kartografów Polskich.
Dotyczyły one w głównej mierze:
uzupełnienia składu Rady,
całkowitych zmian definicji niektórych pojęć,
zmian zakresu kompetencji starostów i marszałków województw.

Projekt został przekazany także do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego w dniu 28 stycznia 2009 r., projekt ustawy o infrastrukturze informacji
przestrzennej wraz z projektami rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji:
w sprawie zakresu informacji objętych ewidencją zbiorów i usług danych przestrzennych
infrastruktury oraz w sprawie trybu i sposobu organizacji pracy Rady Infrastruktury Informacji
Przestrzennej oraz wysokości wynagradzania jej członków, po uwzględnieniu większości uwag
zgłoszonych na etapie uzgodnień międzyresortowych został przyjęty jako uzgodniony.
3. Analiza wpływu projektu ustawy na:
3.1 sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Regulacja będzie miała wpływ na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego, który w chwili obecnej można ocenić z dużym prawdopodobieństwem jednak
jedynie szacunkowo. Faktyczne koszty są uzależnione od bieżącego przygotowania organów
biorących udział w budowie infrastruktury informacji przestrzennej, w tym zdolności do

14
przygotowania metadanych, harmonizacji zasobów danych, zdolności do technicznych
czynności związanych z włączeniem do krajowej infrastruktury informacji przestrzennej.
W zakresie projektowanej ustawy należy rozróżnić dwa rodzaje kosztów.
1. Koszty tworzenia i utrzymania infrastruktury informacji przestrzennej na podstawie
istniejących danych i usług związanych z tymi danymi, obejmujących:
− tworzenie metadanych dla danych przestrzennych oraz ich utrzymanie
w aktualności,
− harmonizację rejestrów i danych przestrzennych zgodnie z przepisami
wykonawczymi do projektu ustawy
− utworzenie i eksploatacja geoportalu infrastruktury lub włączenie do istniejących
infrastruktur,
− szkolenia i bieżące podnoszenie wiedzy oraz zdobywanie doświadczenia,
− koordynację i monitorowanie budowy infrastruktury.
2. Koszty pozyskiwania nowych zbiorów danych obejmujące odpowiednią modernizację
istniejących zasobów.
Z wdrożeniem projektowanej ustawy są związane tylko koszty wyszczególnione
w punkcie 1. Koszty określone w punkcie 2 będą sukcesywnie uwzględniane w budżetach
poszczególnych organów administracji zgodnie z potrzebami i obecnymi zasadami.
Należy podkreślić, że w trakcie tworzenia wymienionych w punkcie 1 metadanych nastąpi
powszechne, jednolite i szczegółowe opisanie i zarejestrowanie istniejących w Polsce
zasobów danych przestrzennych objętych kompetencjami różnych organów i instytucji
rządowych i samorządowych. Pozwoli to na ocenę wartości użytkowej tych zasobów, pod
względem ich jakości, aktualności oraz dostosowania do rosnących potrzeb w zakresie
zrównoważonego rozwoju kraju, społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na
wiedzy. Uzyskane wyniki umożliwią pełne oszacowanie kosztów wymienionych w punkcie 2.
Największych nakładów będą wymagały prace w dziedzinie katastru nieruchomości (ok. 600
mln zł) oraz bazy danych topograficznych (ok. 300 mln zł) Zgodnie z art. 4 pkt 4 dyrektywy
INSPIRE projekt ustawy jako transpozycja tej dyrektywy nie obejmuje pozyskiwania nowych
danych przestrzennych, a związane z tym nakłady nie są objęte przedstawionymi poniżej
oszacowaniami skutków finansowych.

15
Według źródeł europejskich (między innymi Centrum Badawcze Komisji Europejskiej –
European Commission Joint Research Center), koszty wymienione w punkcie 1 w Polsce
mogą wynosić od 10 mln do 60 mln EURO rocznie, w okresie 10-letnim (uzależnione to jest
od bieżącego stopnia przygotowania poszczególnych jednostek uczestniczących w
infrastrukturze informacji przestrzennej), natomiast korzyści – według tych samych źródeł –
mogą sięgnąć nawet 500 mln EURO. Korzyści rozumiane w tym przypadku jako
oszczędności finansowe dotyczyć będą przede wszystkim ograniczenia wielokrotnego
zbierania tych samych danych referencyjnych, budowy i utrzymania powielających się
funkcjonalnie systemów informatycznych, efektywnego monitorowania środowiska, realizacji
polityki z zakresu ochrony środowiska, ochrony obywateli, zarządzania kryzysowego,
realizacji projektów trans-europejskich.
Do kosztów projektu ustawy należy również koszt działalności Rady Infrastruktury
Informacji Przestrzennej. Szacunkowy koszt wynagrodzenia członków Rady planuje się
w skali roku na kwotę 5 000 zł (czterej członkowie Rady, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt
10 w kwocie 300 zł za posiedzenie, odpowiadającej zwrotowi kosztów podróży i
ewentualnego noclegu za 4 posiedzenia w roku, pozostali członkowie w ramach obowiązków
służbowych).
Tabela 1. Ogólny szacunkowy koszt wdrożenia ustawy
Koszty w zł w
2009 2010
2011

2014 –
Zadania
okresie 10 lat
2013
2019
tworzenie metadanych dla danych
przestrzennych oraz utrzymanie ich w
150 mln
10 mln
40 mln
90 mln
10 mln
bieżącej aktualności
harmonizację rejestrów i danych
przestrzennych zgodnie z przepisami
250 mln
15 mln
40 mln
105 mln
90 mln
wykonawczymi do projektu ustawy
utworzenie i eksploatacja geoportalu
infrastruktury lub włączenie do 180 mln
17 mln
42 mln
77 mln
44 mln
istniejących infrastruktur, w tym
utworzenie usług sieciowych zgodnie

16
z art. 9.1
szkolenia i bieżące podnoszenie wiedzy
20 mln
3 mln
3 mln
8 mln
6 mln
oraz zdobywanie doświadczenia
koordynację i monitorowanie budowy
50 mln
5 mln
10 mln
20 mln
15 mln
infrastruktury
Całkowite koszty w okresie 10 lat
650 mln
50 mln
135 mln
300 mln
165 mln
Oszacowane koszty budowy infrastruktury informacji przestrzennej (650 mln zł w okresie
10 lat), dotyczą wszystkich 34 tematów danych przestrzennych ujętych w dyrektywie
nr 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej
infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) i tym samym
w opiniowanym projekcie ustawy, które przypisane są do dwunastu organów wiodących. Jako
organ wiodący rozumie się ministra lub centralny organ administracji rządowej, który
koordynuje prace i zapewnia realizację ustawy w zakresie określonego tematu danych
przestrzennych, pozostające w jego ustawowych kompetencjach.

Koszty zadań realizowanych w 2009 r. w wysokości 50 mln zł, będą pokryte w
całości z posiadanych środków budżetowych, środków z projektów współfinansowanych
przez UE (Geoportal2 oraz Kapitał Ludzki), ze środków centralnego funduszu gospodarki
zasobem geodezyjnym i kartograficznym, a także innych środków będących w dyspozycji
odpowiednich jednostek organizacyjnych, w tym z Regionalnych Programów Operacyjnych
2007 – 2013 (np. woj. mazowieckie, łódzkie) środki z Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego itp.

W latach 2010 oraz 2011 – 2013 zadania związane z wdrożeniem dyrektywy INSPIRE,
których koszty szacuje się na poziomie 435 mln zł, będą realizowane w głównej mierze
w ramach następujących projektów, włączonych do programów unijnych, mających na celu
informatyzację rejestrów publicznych i dostarczenie usług administracji publicznej
świadczonych drogą elektroniczną w ramach programu informatyzacji państwa oraz
harmonizację rejestrów i danych przestrzennych:
⎯ Geoportal2 z 7 osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka,

17
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: