eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

projekt przewiduje m.in. możliwość oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych pod warunkiem posiadania przez nich oddziału w Polsce; doprecyzowuje, jakie dokumenty mają być przesyłane ministrowi właściwemu do spraw turystyki jako podstawa wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki; określa europejskie standardy opisu kwalifikacji językowych przewodników i pilotów wycieczek

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2506
  • Data wpłynięcia: 2009-11-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
  • data uchwalenia: 2010-04-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 672

2506

mają zastosowania do przedsiębiorcy w okresie zawieszenia przez niego
wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika
turystycznego.
5. W przypadku niepowiadomienia przez przedsiębiorcę o wznowieniu
wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika
turystycznego, po upływie okresu zawieszenia organ prowadzący rejestr z
urzędu wykreśla, w drodze decyzji, przedsiębiorcę z rejestru.”;


Art. 1
7) w art. 8:
Przepis ma na celu doprecyzowanie dokumentów przesyłanych przez marszałka
pkt 7
województwa ministrowi właściwemu do spraw turystyki stanowiących podstawę wpisów
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki, doprecyzowanie struktury tej
„1. Marszałek województwa przesyła ministrowi właściwemu do spraw Ewidencji oraz podstaw dokonywania w niej wpisów i wykreśleń.

turystyki kopie:
1) zaświadczeń o wpisie do rejestru;
2) dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 1a i 1b;
3)
decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru lub o zakazie
wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru wydawanych z
urzędu;
4)
decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru wydawanych na
wniosek przedsiębiorcy;
5) decyzji o stwierdzeniu wykonywania działalności organizatora turystyki
lub pośrednika turystycznego bez wymaganego wpisu do rejestru;
6) zawiadomień o wszczęciu postępowania w sprawie wykreślenia z
rejestru;
7) decyzji o umorzeniu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru;
8) zawiadomień o zawieszeniu, przedłużeniu zawieszenia lub wznowieniu
przez przedsiębiorcę wykonywania działalności organizatora turystyki
lub pośrednika turystycznego.”,


7
b) ust. 4 - 7 otrzymują brzmienie:
„4. W ramach Ewidencji prowadzi się także wykazy przedsiębiorców:
1) wykreślonych z rejestru z urzędu i objętych zakazem wykonywania
działalności objętej wpisem do rejestru;
2) którzy wykonywali działalność bez wymaganego wpisu do rejestru;
3) wobec których wszczęto postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru.
5. Podstawą umieszczenia w wykazie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest
ostateczna decyzja marszałka województwa o wykreśleniu z rejestru i o
zakazie wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem do rejestru.
6. Podstawą umieszczenia w wykazie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, jest
ostateczna decyzja marszałka województwa o stwierdzeniu wykonywania
działalności bez wymaganego wpisu do rejestru lub w przypadku decyzji,
której marszałek województwa nadał rygor natychmiastowej wykonalności –
taka decyzja.
7. Podstawą umieszczenia w wykazie, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, jest
zawiadomienie pisemne lub w formie elektronicznej o wszczęciu
postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru.”,

c) po ust. 7 dodaje się ust. 7a-7c w brzmieniu:

„7a. W wykazach, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, wskazuje się termin
obowiązywania zakazu wykonywania działalności organizatora turystyki lub
pośrednika turystycznego.
7b . Z wykazów, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2 , wykreśla się
przedsiębiorcę po upływie terminu, o którym mowa w ust. 7a.
7c. Z wykazu, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wykreśla się przedsiębiorcę z
dniem w którym decyzja o wykreśleniu z rejestru i zakazie wykonywania
działalności objętej wpisem do rejestru albo decyzja o umorzeniu
postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru stały się ostateczne.”;


8
Art. 1
8) w art. 9:
Wprowadzenie przepisów art. 9 ust. 1a i 1b jednoznacznie uprawniających ministra
pkt 8
właściwego do spraw turystyki oraz marszałka województwa do kontroli działalności w
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
zakresie organizowania imprez turystycznych i pośrednictwa turystycznego, prowadzonej
„1a. Minister właściwy do spraw turystyki oraz marszałek województwa są przez przedsiębiorców i inne osoby niezgłoszone do rejestru, w zakresie niezbędnym do
ustalenia, czy prowadzona działalność nie jest działalnością regulowaną stanowi
upoważnieni do kontroli działalności w zakresie organizowania imprez podstawowy instrument ograniczenia „szarej strefy” i związanej z nią nieuczciwej
turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów konkurencj.

o świadczenie usług turystycznych, prowadzonej przez przedsiębiorców i
inne osoby niezgłoszone do rejestru, o którym mowa w art. 4 ust. 1, w
zakresie niezbędnym do ustalenia, czy prowadzona działalność jest
działalnością regulowaną.
1b. Minister właściwy do spraw turystyki oraz marszałek województwa są
upoważnieni do kontroli działalności agentów turystycznych i innych osób,
zawierających z klientami umowy o imprezy turystyczne w imieniu
organizatorów turystyki, w zakresie spełnienia przy zawieraniu tych umów
obowiązków określonych ustawą.”,
b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Marszałek województwa wydaje:
1) z urzędu decyzje o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru oraz o zakazie
wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru przez okres 3 lat
- w przypadkach, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
2) na wniosek przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego
wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru - decyzje o
wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru;
3) z urzędu decyzje o stwierdzeniu wykonywania działalności organizatora
turystyki lub pośrednika turystycznego bez wymaganego wpisu do
rejestru i o zakazie wykonywania działalności organizatora turystyki lub
pośrednika turystycznego przez okres 3 lat;
4) decyzje o umorzeniu postępowania w sprawie wykreślenia
przedsiębiorcy z rejestru.
4. Decyzje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, zawierają w szczególności datę

9
stwierdzenia wykonywania działalności organizatora turystyki lub
pośrednika turystycznego bez wymaganego wpisu do rejestru.”;

Art. 1
9) w art. 10a:
Zmiany w art. 10a zmierzają do ograniczenia i doprecyzowania katalogu rażących
pkt 9
naruszeń wykonywania działalności organizatora turystyki i pośrednika turystycznego

przez wykreślenie następujących:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
a) niedopełnienie obowiązków przedsiębiorcy określonych w rozdziale 3 ustawy,
b) powierzenie przez organizatora turystyki wykonywania zadań przewodnika
„1) proponowanie klientowi zawarcia lub zawarcie z klientem umowy o turystycznego lub pilota wycieczek osobie nieuprawnionej lub nieposiadającej znajomości
imprezę turystyczną bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w art. języka obcego, albo nieposiadającej aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku
przeciwwskazań do wykonywania zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek,
5 ust. 1 pkt 2 lit a i b oraz ust. 1a i 1b, lub bez złożenia oświadczenia, o c) używanie oraz powoływanie się na posiadany wpis do rejestru, w celu wprowadzenia w
którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit c;
błąd klientów co do rzeczywistego charakteru wykonywanej przez siebie działalności,
przy prowadzeniu sprzedaży prawa do korzystania z budynku lub pomieszczenia
2) nieprzedłożenie, mimo wezwania, marszałkowi województwa oryginału mieszkalnego w oznaczonym czasie w każdym roku;
lub potwierdzonego przez podmioty, które go podpisały, odpisu aktualnego Wymienione uchybienia traktowane jako rażące naruszenia prowadzić mogą do
nieproporcjonalnej sankcji w postaci zakazu wykonywania działalności przez 3 lata,
dokumentu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 1a i 1b;”,
natomiast nadal mogą być eliminowane w trybie art. 71 ustawy o swobodzie działalności

gospodarczej; jednocześnie katalog ten został uzupełniony o przyjmowanie od klientów
wpłat przed wykonaniem usług lub z pominięciem rachunku powierniczego, pomimo
b) uchyla
się pkt 3-5,
złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c.


c) dodaje
się pkt 7 w brzmieniu:
„7) przyjmowanie od klientów wpłat przed wykonaniem usług lub z
pominięciem rachunku powierniczego, mimo złożenia oświadczenia, o
którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c.”;

Art. 1
10)art. 10b otrzymuje brzmienie:
Zmieniona redakcja art. 10b ustawy usuwa wątpliwości interpretacyjne co do skutków
pkt 10
wykonywania działalności przez przedsiębiorców bezpodstawnie powołujących się na
„Art. 10b. 1. Przedsiębiorcę wpisanego do rejestru występującego wobec status agenta turystycznego, przez wprowadzenie jednolitej sankcji niemożności uzyskania
klientów jako agent turystyczny, który dopuszcza się następujących przez 3 lata wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
zarówno dla przedsiębiorców uprzednio wpisanych do tego rejestru, jak i pozostałych.
uchybień:

1) w umowach zawieranych z klientami nie wskazuje jednoznacznie
właściwego organizatora turystyki, którego reprezentuje, lub
2) zawiera umowy o organizowanie imprez turystycznych na rzecz
przedsiębiorcy zagranicznego nieposiadającego siedziby na terytorium
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego

10
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, który nie prowadzi w tym zakresie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej w formie oddziału,
lub
3) działa bez ważnej umowy agencyjnej lub przekracza jej zakres
− marszałek województwa wykreśla, w drodze decyzji, z rejestru.
2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, nie może uzyskać ponownego
wpisu do rejestru przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja o
wykreśleniu z rejestru i o zakazie wykonywania działalności objętej
wpisem do rejestru stała się ostateczna.
3. Przedsiębiorcę, który nie jest wpisany do rejestru, a występując wobec
klientów jako agent turystyczny dopuszcza się uchybień, o których mowa
w ust. 1, uznaje się za organizatora turystyki wykonującego działalność
bez wymaganego wpisu do rejestru.”;

Art. 1
11)w art. 16b po ust. 2 dodaje się ust 3 - 5 w brzmieniu:
Nieporozumienia związane z brakiem rozróżnienia pomiędzy zwykłym zawiadomieniem o
pkt 11
uchybieniu w sposobie wykonywania usług a złożeniem reklamacji obejmującej

sformułowanie roszczenia klienta, a także dotychczasowe nieprawidłowe usytuowanie
„3. Niezależnie od zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, klient może przepisów dotyczących reklamacji w rozdziale o przewodnikach turystycznych i pilotach
wycieczek spowodowały, iż kwestie te zostały jednolicie uregulowane w rozdziale 3
złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie „Ochrona klienta” przez uzupełnienie art. 16b o ust. 3-5; zachowując fakultatywny
uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, charakter reklamacji doprecyzowano co powinna zawierać reklamacja i w jakim terminie
powinna być składana, a także wprowadzono regulacje, które uzasadniają utrzymanie
w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy.
zasady, iż w przypadku gdy organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do
4. W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator turystyki reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w przypadku reklamacji złożonej w
trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy
jest obowiązany szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy.
turystycznej uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną; w dalszym ciągu zachowano
5. Jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji, jednak w art. 20. ust. 3 ustawy obowiązek pilotów wycieczek do przyjmowania od
klientów zgłoszeń dotyczących uchybień w wykonaniu usługi w ramach realizacji
złożonej zgodnie z ust. 4, w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w umowy o organizowanie imprezy turystycznej.
przypadku reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w
terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że
uznał reklamację za uzasadnioną.”;


11
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: