Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
projekt ma na celu zniesienie obowiązku ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, polegającego na corocznym wskazywaniu akcji i udziałów Skarbu Państwa, które następnie Rada Ministrów wyodrębnia do zasobu majątkowego Skarbu Państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2483
- Data wpłynięcia: 2009-11-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 144
2483
Zasobie, przepis ten będzie dawał możliwość zweryfikowania poprawności
przeprowadzonej (do dnia 31 grudnia 2009 r.) procedury wyodrębnienia akcji i udziałów do
Zasobu.
Ustalenie wysokości środków pieniężnych przekazywanych na rachunek rezerw
poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa na „sztywnym” poziomie 0,5 % łącznej
kwoty poręczeń i gwarancji udzielonych w roku poprzednim jest w ocenie projektodawcy
uzasadnione.
W obowiązującym stanie prawnym wartość wyodrębnianych akcji (udziałów) może nie
pokrywać się precyzyjnie z powyższą kwotą. Ustawodawca określił zatem dolną granicę
wartości („nie mniej niż”) przekazywanych udziałów, co oznacza, że wartość ta może
przekraczać ustaloną zgodnie z przepisami Ustawy kwotę.
W przypadku natomiast środków pieniężnych taka konieczność nie zachodzi, stąd
projektowane ustalenie ich wysokości na stałym poziomie.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe dane w zakresie przychodów z prywatyzacji, można
założyć, że w poszczególnych latach przychody te nie mogą być mniejsze od kwoty
stanowiącej 0,5 % łącznej kwoty poręczeń i gwarancji udzielonych w roku poprzednim.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat łączna wartość księgowa akcji i udziałów podlegających
wyodrębnieniu w danym roku stanowiła niewielki udział procentowy w przychodach ogółem
z prywatyzacji (netto, po potrąceniu obowiązkowych odpisów) w roku poprzednim.
Przedmiotowy udział kształtował się bowiem następująco:
– 2005 r. – 0,5 % przychodów,
– 2006 r. – 3,3 % przychodów,
– 2007 r. – 1,1 % przychodów,
– 2008 r. – 0,3 % przychodów.
Przekazywanie przez Ministra Skarbu Państwa środków na rachunek rezerw
poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa, prowadzony przez Bank Gospodarstwa
Krajowego, jest zdaniem projektodawcy uzasadnione ze względu na charakter tego rachunku
i pochodzenie środków na nim gromadzonych, jak również z uwagi na przeznaczenie kwot
wydatkowanych z rachunku (na wykonywanie zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń
i gwarancji oraz pokrycie kosztów dochodzenia wierzytelności Skarbu Państwa powstałych
z tytułu wykonania umowy poręczenia lub gwarancji).
Wejście w życie projektowanych zmian spowoduje stałe zasilanie rachunku rezerw
poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa środkami, pozostającymi do dyspozycji
2
w razie konieczności pilnego wykonania ciążących na Skarbie Państwa zobowiązań z tytułu
poręczeń i gwarancji.
Projekt ustawy zakłada również zmianę podmiotu uprawnionego do zbycia akcji
(udziałów) składających się na Zasób. Obecnie udziały i akcje – z wyjątkiem dopuszczonych
do obrotu na rynku regulowanym, które zbywa minister właściwy do spraw Skarbu Państwa –
zbywa Bank Gospodarstwa Krajowego, na zlecenie ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.
W obowiązującym stanie prawnym Bank Gospodarstwa Krajowego jest wyłączony
w zakresie zbywania akcji (udziałów) spod regulacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji,
w tym publicznego trybu zbycia akcji (udziałów) składających się na Zasób.
Umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa zbywania wszystkich akcji
i udziałów pozostających w Zasobie pozwoli na ujednolicenie i zoptymalizowanie procedury
ich zbycia przez jej podporządkowanie – w stosunku do wszystkich pakietów – przepisom
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, co jest zgodne z regulacjami prawa unijnego.
Zmianie podmiotu uprawnionego do zbycia akcji (udziałów) z Zasobu towarzyszy
uchylenie obowiązujących postanowień Ustawy w zakresie możliwości wycofywania akcji
lub udziałów z Zasobu i zastępowania ich innymi akcjami lub udziałami o odpowiedniej
wartości.
Skoro Minister Skarbu Państwa uzyskałby prawo zbywania akcji i udziałów już
pozostających w Zasobie (przeznaczenie środków pochodzących ze zbycia określa art. 27
Ustawy), procedura ich wycofywania i zastępowania walorami o wartości wskazanej
w omawianym przepisie stałaby się bezprzedmiotowa.
Projektowane uchylenie przepisu dotyczącego wypłaty prowizji na rzecz Banku
Gospodarstwa Krajowego stanowi konsekwencję nowelizacji art. 28, która ma na celu zmianę
podmiotu uprawnionego do zbycia akcji i udziałów pozostających w Zasobie, z BGK
na ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Na skutek tej zmiany koszty wykonywania
czynności związanych ze zbyciem akcji (udziałów) ponosiłby Minister Skarbu Państwa.
Umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa zbywania akcji
(udziałów) pozostających w Zasobie spowoduje zmniejszenie wydatków sektora finansów
publicznych przez zniesienie konieczności wypłacania prowizji Bankowi Gospodarstwa
Krajowego z tytułu sprzedaży tych akcji (udziałów).
W ocenie projektodawcy wejście w życie proponowanej regulacji nie wywrze istotnego
wpływu na sektor finansów publicznych, jakkolwiek zmiany będą uwidocznione zarówno
po stronie wydatków, jak i dochodów (przesunięcia na skutek m.in. zlikwidowania prowizji
3
na rzecz BGK, sprzedaży akcji/udziałów, które w obecnym stanie prawnym podlegałyby
wyodrębnieniu do Zasobu).
Nowelizacja dotychczasowej treści art. 26 ust. 1a i jej przeniesienie do art. 25a jako
ust. 2 wynika z podniesionego przez Ministra Finansów faktu, że poręczenia i gwarancje
spłaty kredytów, udzielane międzynarodowym instytucjom finansowym, obejmują,
poza kapitałem kredytu oraz odsetkami, również koszty bezpośrednio związane z tym
kredytem (prowizje, marże).
W celu zachowania spójności systemu prawnego zachodzi konieczność nowelizacji
ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171,
poz. 1397, z późn. zm.). Nowelizacja polega na dodaniu w art. 56 nowego ustępu dotyczącego
dodatkowego wykorzystania przychodów uzyskanych z prywatyzacji przez przeznaczenie
środków, określonych w dodanym art. 25a ust. 1 nowelizowanej Ustawy, na rachunek rezerw
poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa.
Za przeprowadzeniem całokształtu ww. zmian legislacyjnych przemawia również fakt,
że obowiązująca procedura corocznego wyodrębniania akcji (udziałów) do Zasobu może
utrudniać lub wręcz blokować proces prywatyzacji niektórych spółek przez istotne
zmniejszenie atrakcyjności oferowanych do sprzedaży pakietów Skarbu Państwa. Uniknięcie
zatem rozdrobnienia kolejnych, planowanych do sprzedaży akcji (premia z racji zbycia
większych pakietów) w połączeniu z umożliwieniem ministrowi właściwemu do spraw
Skarbu Państwa zbycia walorów już pozostających w Zasobie podniesie ich atrakcyjność
w procesie prywatyzacji.
W związku z tym, że obecnie nie obowiązuje żadna umowa zlecenia dla Banku
Gospodarstwa Krajowego, dotycząca zbycia akcji (udziałów) z Zasobu, a do czasu wejścia
w życie projektowanych zmian taka umowa nie zostanie podpisana, nie zachodzi
konieczność sformułowania w przedmiotowym projekcie przepisów przejściowych
dotyczących podmiotu uprawnionego do zbycia akcji (udziałów) z Zasobu.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji
na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy ustawy będą miały wpływ przede wszystkim na ministra właściwego
do spraw Skarbu Państwa, ministra właściwego do spraw finansów publicznych
i Bank Gospodarstwa Krajowego.
2. Zakres konsultacji
W ramach konsultacji projekt ustawy został przesłany do Banku Gospodarstwa Krajowego.
Uwagi zgłoszone przez Bank Gospodarstwa Krajowego nie dotyczyły zakresu
przedmiotowego projektowanej ustawy i w związku z powyższym nie zostały uwzględnione.
Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
udostępniony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego
do spraw Skarbu Państwa. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej regulacji umożliwi regularne zasilanie rachunku rezerw
poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa. Przyjęcie ustawy przyczyni się również do usprawnienia procesów
prywatyzacji, co wpłynie znacząco na zwiększenie wpływów do budżetu z tytułu zbycia akcji
i udziałów. Zaproponowane w niniejszym projekcie zmiany nie powodują obciążeń dla
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5
5. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
oraz rozwój regionalny
Wprowadzenie w życie przedmiotowej ustawy nie wywrze wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz rozwój regionalny.
11/02rch
6