Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów poprzez doprecyzowanie zakresu stosowania przepisów o SIS (System Informacyjny Schengen) i VIS (Wizowy System Informacyjny) oraz dostosowanie przepisów do wymagań systemu SIS II;- znowelizowanie przepisów polegające na rozszerzeniu listy instytucji uprawnionych do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI), poprzez umożliwienie dokonywanie wpisów określonych danych do SIS i wgląd do danych SIS tym instytucjom oraz nałożenie na te instytucje nowych obowiązków;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2480
- Data wpłynięcia: 2009-11-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych
- data uchwalenia: 2010-02-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 41, poz. 233
2480
wprowadzona w art. 6 pkt 1 –
2) przeprowadzania konsultacji między
8 Ustawy i ma charakter
centralnymi organami wizowymi w sprawie jedynie redakcyjny.
wniosków wizowych zgodnie w art. 17 ust.
Jednocześnie dokonana
2 Konwencji Wykonawczej, przysługuje
została również zmiana
Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
polegająca na wprowadzeniu
3) sporządzania sprawozdań i statystyk,
pkt 9 w obrębie art. 6
przysługuje Straży Granicznej, konsulowi,
Ustawy. Zmiana ta jest
wojewodzie, ministrowi właściwemu do
konsekwencją obowiązku
spraw zagranicznych, Szefowi Urzędu do
wynikającego z art. 25 ust. 2
Spraw Cudzoziemców lub Policji;
rozporządzenia (WE) nr
4) sprawdzania na przejściach granicznych
767/2008.
tożsamości posiadacza wizy,
autentyczności wizy lub spełniania
warunków wjazdu na terytorium Państw
Członkowskich zgodnie z art. 5
rozporządzenia (WE) nr 562/2006
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15
marca 2006 r. ustanawiającego
wspólnotowy kodeks zasad regulujących
przepływ osób przez granice (kodeks
graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 105 z
13.04.2006, str. 1), przysługuje Straży
Granicznej i Służbie Celnej;
5) sprawdzania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej tożsamości
posiadacza wizy, autentyczności wizy lub
spełniania warunków wjazdu lub pobytu na
terytorium Państw Członkowskich,
przysługuje komendantowi
wojewódzkiemu Policji, komendantowi
powiatowemu (miejskiemu) Policji,
komendantowi oddziału Straży Granicznej
lub komendantowi placówki Straży
Granicznej, Służbie Celnej, wojewodzie lub
Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
6) zidentyfikowania osoby, która nie
spełnia lub przestała spełniać warunki
wjazdu lub pobytu na terytorium Państw
30
Członkowskich, przysługuje Straży
Granicznej, Policji, Służbie Celnej,
wojewodzie lub Szefowi Urzędu do Spraw
Cudzoziemców;
7) określania Państwa Członkowskiego
odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku
o nadanie statusu uchod cy zgodnie z art. 9
i 21 rozporządzenia (WE) nr 343/2003 z
dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiającego
kryteria i mechanizmy określania Państwa
Członkowskiego, które jest odpowiedzialne
za rozpatrzenie wniosku o azyl złożonego
w jednym z Państw Członkowskich przez
obywatela kraju trzeciego (Dz. Urz. UE L
050 z 25.02.2003, str. 1; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6,
str. 109), przysługuje Szefowi Urzędu do
Spraw Cudzoziemców;
8) rozpatrzenia wniosku o nadanie statusu
uchod cy, przysługuje Szefowi Urzędu do
Spraw Cudzoziemców lub Radzie do Spraw
Uchod ców;
9) realizacji obowiązku, o którym mowa w
art. 25 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr
767/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego
Systemu Informacyjnego (VIS) oraz
wymiany danych pomiędzy państwami
członkowskimi na temat wiz
krótkoterminowych (rozporządzenie w
sprawie VIS) przysługuje konsulowi lub
wojewodzie.
31
art. 34 ust. 4
Art.34.4. Jeżeli państwa
T
art.1 pkt 10 Art. 9. Generalny Inspektor Ochrony
Dokonana zmiana wiąże się
16.
rozporządzenia członkowskie w ciągu dwóch
Danych Osobowych, w przypadku, o
ściśle z budową systemu SIS
(WE) nr
miesięcy nie są w stanie osiągnąć
którym mowa w art. 34 ust. 4
II i polega na dostosowaniu
1987/2006;
porozumienia, państwo
rozporządzenia (WE) nr 1987/2006
uprawnień Generalnego
członkowskie, które nie dokonało
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20
Inspektora Ochrony Danych
wpisu, przekazuje sprawę
grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia,
Osobowych określonych w
Europejskiemu Inspektorowi
funkcjonowania i użytkowania Systemu
art. 9 Ustawy do
Ochrony Danych, który wraz z
Informacyjnego Schengen drugiej generacji rozporządzenia nr 1987/2006
zainteresowanymi krajowymi
(SIS II) oraz w art. 49 ust. 4 decyzji Rady
(WE) oraz decyzji
organami nadzorczymi podejmuje
2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007
2007/533/WSiSW;
działania mediacyjne.
r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i
art. 49 ust. 4
Art.49.4. Jeżeli państwa
użytkowania Systemu Informacyjnego
decyzji Rady
członkowskie w ciągu dwóch
Schengen drugiej generacji (SIS II), jest
2007/533/WSi
miesięcy nie są w stanie osiągnąć
organem uprawnionym do przekazania
SW
porozumienia, państwo
sprawy Europejskiemu Inspektorowi
członkowskie, które nie dokonało
Ochrony Danych, w celu podjęcia działań
wpisu, przekazuje sprawę
mediacyjnych.
Europejskiemu Inspektorowi
Ochrony Danych, który wraz z
zainteresowanymi krajowymi
organami nadzorczymi podejmuje
działania mediacyjne.
art. 1
Art.1 Niniejsze rozporządzenie
T
art.1 pkt 11 Art. 21 ust. 2 Minister właściwy do spraw
Dostosowanie terminologii
17.
rozporządzenia określa cel Wizowego Systemu
wewnętrznych określi, w drodze
ustawowej do terminologii
(WE) nr
Informacyjnego (VIS), ustanowionego
rozporządzenia, sposób wykorzystywania
przyjętej w oficjalnym
767/2008
na mocy art. 1 decyzji 2004/512/WE,
Krajowego Systemu Informatycznego
tłumaczeniu na język polski
jego funkcje i związane z nim
(KSI) jako krajowego interfejsu Wizowego
regulacji Unii Europejskiej,
obowiązki.
Systemu Informacyjnego, w tym sposób
których przepisy prowadziły
Niniejsze rozporządzenie określa
dokonywania wpisów danych VIS, a także
do polskiego systemu
warunki i procedury wymiany
wglądu do danych VIS, mając na względzie prawnego inną nazwę
między państwami członkowskimi
prawidłowe wykonanie przez
systemu tj. zastąpienie
danych dotyczących wniosków o
Rzeczpospolitą Polską zobowiązań
pojęcia System Informacji
wydanie wiz krótkoterminowych oraz
wynikających z udziału w Wizowym
Wizowej nazwą Wizowy
związanych z nimi decyzji, w tym
Systemie Informacyjnym.
System Informacyjny w
decyzji o unieważnieniu, cofnięciu
odpowiedniej formie
wizy lub przedłużeniu jej ważności, w
gramatycznej.
celu ułatwienia rozpatrywania takich
wniosków i podejmowania
Dodatkowo usunięto z
związanych z nimi decyzji.
przedmiotowego ustępu
32
art. 1 decyzji
Art 1.1. Niniejszym ustanawia się
przedmiotowego
ustępu
Rady
system służący wymianie danych
słowa „zmieniania i
2004/512/WE
wizowych między Państwami
usuwania” w konsekwencji
Członkowskimi, dalej zwany
zmiany definicji „wpis”.
Wizowym Systemem Informacyjnym
(VIS), który umożliwi upoważnionym
do tego celu władzom krajowym
wprowadzanie i uaktualnianie danych
wizowych oraz elektroniczną
konsultację tych danych.
2.Wizowy System Informacyjny jest
oparty na architekturze
scentralizowanej oraz składa się z
centralnego systemu informacyjnego,
dalej zwanym Centralnym Wizowym
Systemem Informacyjnym (CS-VIS),
z interfejsu w każdym Państwie
Członkowskim, dalej zwanym
interfejsem krajowym (NI-VIS), który
zapewnia połączenie z odpowiednimi
centralnymi władzami krajowymi
odpowiedniego Państwa
Członkowskiego oraz z infrastruktury
komunikacyjnej między Centralnym
Wizowym Systemem Informacyjnym i
interfejsami krajowymi.
33
art. 29
Art.29.1. Wpisy wprowadzone do SIS
T
art.1 pkt 12 Art. 23 ust. 2 W przypadku stwierdzenia
Zmiana w przedmiotowym
18.
rozporządzenia II zgodnie z niniejszym
przez organ, który dokonał wpisu danych
zakresie ma na celu
(WE) nr
rozporządzeniem przechowywane są
SIS, że upłynął okres konieczny do
doprecyzowanie, aby z tego
1987/2006;
wyłącznie przez okres konieczny dla
osiągnięcia celów, dla których wpis został
przepisu wynikało nie tylko
osiągnięcia celów, w których zostały
dokonany lub jest brak podstaw prawnych
uprawnienie organu do
wprowadzone.
do dalszego przechowywania tych danych
wcześniejszego usunięcia
2. Państwo członkowskie, które
SIS, albo że nie upłynął okres konieczny do danych SIS, ale również do
dokonało wpisu, w terminie
osiągnięcia celów, dla których dany wpis
przedłużenia okresu
trzech lat od daty jego dokonania w
został dokonany, organ ten odpowiednio
przechowywania danych w
SIS II weryfikuje potrzebę
usuwa dane SIS albo przedłuża termin
uzasadnionych
jego zachowania.
przechowywania danych SIS,
okolicznościach, co wynika z
3. Każde państwo członkowskie
zawiadamiając jednocześnie o tym fakcie
rozporządzenia (WE) nr
ustanawia w stosownych
centralny organ techniczny KSI.
1987/2006 oraz decyzji Rady
przypadkach krótsze terminy
2007/533/WSiSW
weryfikacji, zgodnie ze swoim
prawem krajowym.
4. W trakcie okresu weryfikacji
państwo członkowskie dokonujące
wpisu może, na podstawie
wielostronnej i indywidualnej
oceny, która podlega rejestracji,
podjąć decyzję o dłuższym
przechowywaniu wpisu, o ile jest to
konieczne dla celów, w których wpis
ten został dokonany. W takim
przypadku ust. 2 ma zastosowanie
również do przedłużenia okresu
przechowywania wpisu. Wszelkie
informacje o przedłużeniu okresu
przechowywania wpisu są
przekazywane do CS-SIS.
5. Po upływie okresu weryfikacji, o
którym mowa w ust. 2,
wpisy usuwane są automatycznie poza
przypadkami, gdy państwo
członkowskie, które dokonało wpisu,
przekazało do CS-SIS
informację o przedłużeniu okresu
przechowywania wpisu, zgodnie z ust.
4. CS-SIS automatycznie informuje
34
państwa członkowskie z
czteromiesięcznym wyprzedzeniem o
zaplanowanym usunięciu danych z
systemu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2480
› Pobierz plik