Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
projekt przewiduje dodanie do ustawy nowego przepisu, który wyłącza prawo do pobierania opłat za przejazd w określonych przypadkach, nakłada obowiązek podania do wiadomości kierujących pojazdami informacji o utrudnieniach w ruchu spowodowanych remontem lub przebudową autostrady oraz renegocjacji umów o eksploatacji i o budowie i eksploatacji autostrady, które zostały zawarte przed wejściem w życie projektowanej ustawy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2472
- Data wpłynięcia: 2009-09-10
- Uchwalenie:
2472
wiąże się z koniecznością przekazania stosownej informacji Komisji
Europejskiej. Informacja ta powinna zawierać określone dane o nowym
systemie i zostać wysłana Komisji co najmniej cztery miesiące przed jego
wprowadzeniem (art. 7a ust. 4 dyrektywy).
2) Regulacja dotycząca renegocjacji umów o eksploatacji oraz o budowie
i eksploatacji, które zawarte zostały przed dniem wejścia w życie projektowanej
ustawy, podlega ocenie z punktu widzenia zasad równości i przejrzystości, które
wywodzone są przez Trybunał Sprawiedliwości z art. 28, art. 43 i art. 49 TWE.
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału warunkiem zapewnienia równości szans
wszystkim podmiotom przedstawiającym oferty w ramach procedur
przetargowych jest zgodność każdego etapu procedury porównywania ofert z
obiema tymi zasadami (wyrok TS z dnia 25 kwietnia 1996 r., Commission v
Kingdom of Belgium (Walloon Buses), C-87/94, pkt 54). Z tezy tej Komisja
Europejska wywodzi w swoich dokumentach określone reguły dotyczące fazy
współpracy następującej po wyborze partnera prywatnego. Jej zdaniem teza ta
oznacza, że TWE wyklucza generalnie każde działanie podmiotu publicznego
po wyborze partnera prywatnego, które mogłoby naruszać zasadę równego
traktowania wszystkich podmiotów na rynku (dokument COM(2004) 327, pkt
42). Zmiana treści stosunku prawnego, który powstał na gruncie umowy
zawartej – jak w przypadku umów o eksploatacji lub budowie i eksploatacji
autostrad - przez podmiot publiczny z partnerem prywatnym, powinna podlegać
ocenie z punktu widzenia zasad równości i przejrzystości. W kontekście tych
uwag istotne jest zatem ustalenie, czy projektowany przepis narusza te zasady.
Uwzględniając to ustalenie należy wskazać, że przepis ten, mimo iż wprost
stanowi o konieczności renegocjacji określonych umów, nie wprowadza
żadnych zmian do treści spoczywających na stronach umów praw i
obowiązków. Należy zwrócić uwagę, że zmiany w treści stosunków prawnych,
które zawiązano na gruncie umów zawartych przed wejściem w życie
projektowanej ustawy, będą konsekwencją obowiązywania projektowanych
przepisów, a nie zmian w umowach. W przypadku trwałych stosunków
prawnych, a zatem m.in. takich, o których mowa w umowach o eksploatacji lub
budowie i eksploatacji autostrad, treść ich podlega zmianie w efekcie
bezpośredniego stosowania nowych norm prawnych (Z. Radwański, Prawo
cywilne – część ogólna, Warszawa 1997, str. 55). Zmiana umowy nie jest zatem
do zmiany treści stosunku prawnego konieczna i, jeśli nastąpi w takiej postaci,
że strony umów zawartych przed wejściem w życie ustawy wprowadzą do
umowy zmiany „w zakresie przewidzianym w niniejszej ustawie”, to
ewidencjonuje wyłącznie istniejący już stan prawny. W związku zaś z faktem,
że zmiany do stosunków prawnych strony umów o eksploatacji lub budowie i
eksploatacji autostrad wprowadzane są w drodze ustawy i że projektowana
ustawa nie przewiduje żadnych wyjątków od generalnego zakresu jej
4
stosowania, należy uznać, że projektowany przepis art. 1 pkt b projektu nie
narusza art. 28, art. 43 i art. 49 TWE.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o
Krajowym Funduszu Drogowym nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt podlega obowiązkowi notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z art. 7a
ust. 4 dyrektywy 1999/62/WE.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, autostrady
5
Warszawa, 21 września 2009 r.
BAS-WAL-1862/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Adamczyk)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 37a ustawy z dnia 27 października
1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, ze zm.; dalej: ustawa). Zmiana polega na dodaniu
do ustawy nowego przepisu, który wyłącza prawo do pobierania opłat za
przejazd w określonych przypadkach, nakłada obowiązek podania do
wiadomości kierujących pojazdami informacji o utrudnieniach w ruchu
spowodowanych remontem lub przebudową autostrady oraz renegocjacji umów
o eksploatacji i o budowie i eksploatacji autostrady, które zostały zawarte przed
wejściem w życie projektowanej ustawy. Projekt nie zawiera przepisów
mających na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, autostrady