Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy doprecyzowania i usprawnienia funkcjonowania systemu ocen oddziaływania na środowisko oraz wprowadzenia dla regionalnego dyrektora ochrony środowiska kompetencji do uzgadniania zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów w obrębie pasa drogowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2471
- Data wpłynięcia: 2009-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-05-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 119, poz. 804
2471-s
Warszawa, 9 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-182(5)/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko oraz niektórych innych
ustaw (druk nr 2471).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Środowiska do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu
do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko oraz niektórych innych ustaw (druk 2471)
Poselska propozycja nowelizacji ustawy z dnia 3 października 2010 r. o zmianie ustawy o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz
niektórych innych ustaw ma na celu doprecyzowanie, uporządkowanie i usprawnienie systemu
ocen oddziaływania na środowisko. Ponadto powołany projekt ustawy przewiduje dodatkowo
następujące zmiany w:
1) ustawie z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz.118 ze
zm.);
2) ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.
150, ze zm.);
3) ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr
80 poz. 717 ze zm.);
4) ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009, Nr 151, poz. 1220 ze
zm).
Analiza przedłożonego projektu ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw wskazuje, że projekt jest istotną
próbą rozwiązania najpilniejszych i najważniejszych problemów, jakie pojawiają się w związku ze
stosowaniem przepisów przedmiotowej ustawy w praktyce. W projekcie proponuje się zatem
wprowadzenie określonych zmian, które mają na celu ułatwienie obwiązującej procedury w
stosunku do przedsiębiorców.
Ze względu na aktualny stan prawny, który nie reguluje kwestii dopuszczalności
odstąpienia od strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla dokumentów wymienionych
w art. 46 pkt 1, proponuje się w projekcie poselskim wprowadzenie dodatkowej zmiany
polegającej na dodaniu w art. 48 ust.1a, który umożliwi dokonywanie odstąpienia od strategicznej
oceny oddziaływania na środowisko. Jednocześnie ze względu na różny charakter dokumentów
1
wymienionych w art. 46 pkt 1 zasadne jest odmienne ukształtowanie przesłanek niż w stosunku
do dokumentów wymienionych w art. 46 pkt 2.
W związku z powyższym za zasadne uznać należy dodatkowe, w stosunku do projektu
poselskiego wprowadzenie zmiany polegającej na dodaniu w art. 48 ust. 1a oraz nadania nowego
brzmienia ust. 2:
„1a. Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, o
którym mowa w ust. 1, w przypadku dokumentów, o których mowa w art. 46 pkt 1, może
dotyczyć wyłącznie projektów dokumentów stanowiących niewielkie modyfikacje przyjętych już
dokumentów.
2. Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, o
którym mowa w ust. 1, w przypadku dokumentów, o których mowa w art. 46 pkt 2, może
dotyczyć wyłącznie projektów dokumentów stanowiących niewielkie modyfikacje w ustaleniach
przyjętych już dokumentów lub projektów dokumentów dotyczących obszarów w granicach
jednej gminy.”.
Następną kwestią uregulowaną w projekcie nowelizacji poselskiej jest określenie
procedury postępowania organów w sytuacji, gdy wymagane jest opiniowanie dokumentów, w
ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, w odniesieniu do planowanych
inwestycji obejmujących obszar dwóch lub więcej województw. Drugą kwestią jest wskazanie, iż
chodzi nie tylko o dokumenty opracowywane przez centralne, ale także przez naczelne organy
administracji rządowej. Zaznaczyć jednakże należy, iż proponowana zmiana w art. 57 ust.1
projektu poselskiego odnosi się tylko do opiniowania dokumentów w ramach strategicznej oceny
oddziaływania na środowisko, nie uwzględnia natomiast faktu, iż organy te są również organami
uzgadniającymi, w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
W ocenie Rządu zmiana dokonywana w art. 57 powinna, w celu osiągnięcia spójności,
otrzymać następujące brzmienie:
„Art. 57. 1.
Organem
właściwym w sprawach opiniowania i uzgadniania
w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko jest:
1) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska - w przypadku dokumentów opracowywanych i
zmienianych przez naczelne lub centralne organy administracji rządowej;
2) regionalny dyrektor ochrony środowiska - w przypadku dokumentów innych niż
wymienione w pkt 1.
2
2. W przypadku opiniowania i uzgadniania w ramach strategicznych ocen oddziaływania na
środowisko dokumentu, którego planowana realizacja obejmuje obszar dwóch województw,
opinię wydaje i uzgodnienia dokonuje regionalny dyrektor ochrony środowiska, na którego
obszarze właściwości znajduje się większa część terenu, na którym ma być realizowany ten
dokument, w porozumieniu z zainteresowanym regionalnym dyrektorem ochrony
środowiska.
3. W przypadku opiniowania i uzgadniania w ramach strategicznych ocen oddziaływania na
środowisko dla dokumentu, którego planowana realizacja wykracza poza obszar dwóch
województw, opinię wydaje i uzgodnienia dokonuje Generalny Dyrektor Ochrony
Środowiska.”.
W związku ze zmianą art. 57 nowelizowanej ustawy należy także odpowiednio
dostosować brzmienie art. 58 zmienianej ustawy, tak aby Główny Inspektor Sanitarny był
organem opiniującym, w przypadkach, gdzie również organem opiniującym jest Generalny
Dyrektor Ochrony Środowiska, tzn. również w przypadku dokumentów opracowywanych lub
zmienianych przez organy naczelne. Ponadto proponujemy rozważenie zmiany tego przepisu,
poprzez przeniesienie części kompetencji państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego
na państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, poprzez wskazanie, że to drugi z ww.
organów jest właściwym, w sprawach opiniowania w ramach strategicznych ocen, w przypadku
studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin. W związku z
powyższym proponuje się następujące brzmienie art. 58:
„Art. 58 Organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej właściwym w sprawach opiniowania i
uzgadniania w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko jest:
1) Główny Inspektor Sanitarny - w przypadku dokumentów opracowywanych i
zmienianych przez naczelne lub centralne organy administracji rządowej;
2) państwowy wojewódzki inspektor sanitarny – w przypadku dokumentów innych
niż wymienne w pkt 1 i 3;
3) państwowy powiatowy inspektor sanitarny – w przypadku miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gmin.”.
Kolejna zmiana ujęta w poselskim projekcie ustawy dotyczy postępowania w sprawie
wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących potencjalnie
znacząco oddziaływać na środowisko, gdzie nie ma możliwości stosowania zawieszenia tego
postępowania do momentu złożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu
3
przedsięwzięcia na środowisko. Proponowana regulacja art. 63 ust. 5 jest analogiczna do
istniejącego przepisu ust.4 w art. 69 nowelizowanej ustawy i jest zasadna.
Propozycja zmiany art. 67 ustawy stanowi wyłącznie korektę nieadekwatnych przywołań
zawartych w art. 36 ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i
realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz. U. Nr 42, poz.340).
Proponowana w projekcie poselskim zmiana art. 69 polegająca na dodaniu ust. 5 ma
charakter porządkujący. W dotychczasowym stanie prawnym wątpliwości budziła dopuszczalność
wniesienia zażalenia na postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach. W związku z powyższym ustalenie, że na postanowienie to
zażalenie nie będzie przysługiwało, jednoznacznie usuwa dotychczasowe niejasności.
Następną kwestią, która została poddana nowelizacji jest odstąpienie od obowiązku
uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku zmiany decyzji o
pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu
na wznowienie robót budowlanych, wydawanych na mocy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane, w zakresie odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego co do
charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy,
wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji oraz zapewnienia warunków niezbędnych do
korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, niepowodujących zmian uwarunkowań
zawartych w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W związku z powyższym
proponowana zmiana powiększa katalog sytuacji niewymagających uzyskania decyzji
środowiskowej. Warunek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie będzie miał
zastosowania w przypadku zmian decyzji wydawanych na mocy ustawy – Prawo budowlane,
wskazanych w art. 72 ust.1 pkt 1 zmienianej ustawy.
Ponadto Rząd pragnie wskazać, iż zasadne jest wprowadzenie zmiany w art.72 ust. 1
poprzez dodanie pkt 16 w brzmieniu: „decyzji o zezwoleniu na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wydana na podstawie ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o
odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr 138, poz. 865)”.
Decyzja o zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych wydawana zgodnie z art.15 ustawy o odpadach wydobywczych wymaga decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach. Wskazany akt administracyjny jest jedynym niewymienionym
w katalogu w art.72 ust.1 zmienianej ustawy. Powoduje to poważne wątpliwości interpretacyjne,
co do relacji art. 15 i 16 ustawy o odpadach wydobywczych w stosunku do postanowień ustawy o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
4