Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
- znowelizowanie przepisów w zakresie rozliczania czasu pracy przy ustalaniu uprawnień do emerytury górniczej;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2468
- Data wpłynięcia: 2009-11-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
- data uchwalenia: 2010-01-08
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 224
2468
Druk nr 2468
Warszawa, 4 listopada 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-127-09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o zmianie ustawy o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Pracy
i Polityki Społecznej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227) po art. 50e
dodaje się art. 50f w brzmieniu:
„Art. 50f. Przy ustalaniu prawa do emerytury górniczej, o której
mowa w art. 50e, okresy pracy górniczej wykonywanej pod
ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu pracy mogą być na
wniosek pracownika rozliczane w okresach kwartalnych.”.
Art. 2. Przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, stosuje się do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 3. 1. Wysokość emerytury górniczej, o której mowa w art. 50e ustawy,
o której mowa w art. 1, ulega ponownemu ustaleniu na wniosek osoby zainteresowanej.
2. Jeżeli w wyniku ustalenia, o którym mowa w ust. 1, emerytura
górnicza jest niższa, przysługuje ona w dotychczasowej wysokości.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego
po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
43-10-dg
U Z A S A D N I E N I E
Przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227) została uregulowana sprawa
uprawnień do emerytury górniczej bez względu na wiek i zajmowane stanowisko.
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym prawo do tej emerytury przysługuje
pracownikom, którzy pracę górniczą wykonywali pod ziemią stale i w pełnym wymiarze
czasu pracy przez okres wynoszący co najmniej 25 lat.
Do okresów tej pracy zalicza się również okresy niezdolności do pracy z tytułu wypadku
przy pracy albo z tytułu choroby zawodowej, za które zostało wypłacone wynagrodzenie lub
zasiłek chorobowy albo świadczenie rehabilitacyjne, jak również czasowego oddelegowania
pracowników do określonego zawodowego pogotowia ratownictwa górniczego. Okresy te
podlegają zaliczeniu, jeżeli zostały bezpośrednio poprzedzone pracą górniczą wykonywaną
pod ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu pracy oraz przypadają w czasie trwania stosunku
pracy.
Okres pracy górniczej jest szczególnym rodzajem stażu pracy, od którego zależą
szczególne, preferencyjne uprawnienia. Z tego też względu, analogicznie jak w przypadku
pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, okres pracy górniczej, co
do zasady, nie powinien być rozszerzany o żadne inne okresy.
Preferencyjny charakter emerytur górniczych nie ogranicza się wyłącznie do
wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. W przypadku tych emerytur został zachowany
dotychczasowy sposób ustalania ich wysokości, w tym przy zastosowaniu przeliczników,
a zatem rozwiązań, z których nie korzysta ogół ubezpieczonych.
Z uwagi na podniesiony przez przedstawicieli górniczych związków zawodowych
problem rozliczania pracy górników w miesiącach, w których następuje odbiór godzin
nadliczbowych, jak również występują dni wolne z tytułu honorowego krwiodawstwa,
projektowana regulacja ma na celu uelastycznienie rozliczania czasu pracy przy ustalaniu
uprawnień do tej szczególnej emerytury.
Zmiana ta umożliwi rozliczenie czasu pracy górniczej wykonywanej pod ziemią stale
i w pełnym wymiarze czasu pracy przy ustalaniu uprawnień do emerytury górniczej bez
względu na wiek i zajmowane stanowisko, w okresach kwartalnych.
Z rozwiązań tych będą mogli również skorzystać pracownicy, którzy już wystąpili
do organów rentowych o ustalenie prawa do tej emerytury górniczej oraz te osoby,
w stosunku do których postępowanie zastało zakończone.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Ustawa oddziałuje na ubezpieczonych ubiegających się o emeryturę górniczą bez względu na
wiek i zajmowane stanowisko.
2. Wyniki konsultacji społecznych
W trybie ustawy o związkach zawodowych projekt ustawy został przesłany do następujących
organizacji związkowych:
1) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
2) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Zarządu Głównego Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.
W trybie ustawy o organizacjach pracodawców projekt został przesłany także do organizacji
pracodawców:
1) Business Centre Club – Związku Pracodawców,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
3) Konfederacji Pracodawców Polskich,
4) Związku Rzemiosła Polskiego,
5) Krajowej Izby Gospodarczej.
Organizacje związkowe i organizacje pracodawców nie zgłosiły uwag.
3. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Ustawa nie wpływa na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Ustawa jest finansowana w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Z analizy nowoprzyznanych świadczeń emerytalnych górniczych wynika, że liczba osób
objętych takim rozwiązaniem nie przekraczałaby 50 osób rocznie.
Zakres korzyści z tego tytułu nie przekraczałby kilku miesięcy doliczonych dodatkowo do
stażu pracy. Znalazłoby to swoje odbicie w możliwości szybszego przejścia na emeryturę
oraz przedłużenia okresu stażu pracy stanowiącego podstawę do obliczenia wysokości
świadczenia i w konsekwencji do podniesienia wysokości emerytur górniczych.
2
Szacunkowy skutek finansowy wzrostu wydatków na świadczenia emerytalne górników
z tego tytułu nie przekraczałby 30 tys. zł rocznie (w warunkach 2009 r.).
4. Wpływ ustawy na rynek pracy
Wejście w życie przepisów ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanej ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie odnotowało żadnych wystąpień
dotyczących projektu ustawy kierowanych w oparciu o przepisy wymienionej ustawy.
44-10-dg
3
strony :
[ 1 ]