eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

projekt przewiduje, że sprawca wykroczenia polegającego na handlowaniu w sposób utrudniający ruch lub postój pojazdów lub ruch pieszych albo poza miejscami do tego wyznaczonymi ma podlegać karze aresztu, ograniczenia wolności, albo grzywny

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2424
  • Data wpłynięcia: 2009-07-27
  • Uchwalenie: wycofany dnia 05-11-2009

2424


Druk nr 2424

Warszawa, 16 lipca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-116.2-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska.


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła




Projekt




USTAWA
z dnia

2009 r.

o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń

Art. 1.
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2007 r. Nr 109,
poz. 756 oraz z 2008 r. Nr 141, poz. 888) po art. 602 dodaje się art. 603 w
brzmieniu:
„Art. 603. § 1. Kto handluje utrudniając ruch lub postój pojazdów lub ruch
pieszych albo poza miejscami do tego wyznaczonymi przez
właściciela, użytkownika lub zarządcę terenu,
podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
§ 2. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można
orzec przepadek towarów przeznaczonych do sprzedaży,
choćby nie stanowiły własności sprawcy.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1
Uzasadnienie


Celem dokonanych w ustawie zmian jest zapewnienie skutecznych
instrumentów w walce z najbardziej uciążliwymi rodzajami czynów
zabronionych (wykroczeń), polegających na prowadzeniu nielegalnego handlu.
Handel uliczny w miejscach do tego nieprzeznaczonych ujemnie wpływa
na wizerunek miasta i jest uciążliwy dla otoczenia. Ponadto niskie sankcje
ustawowe deprawująco oddziałują na przedsiębiorców, którzy w sposób legalny i
uczciwy prowadzą działalność gospodarczą, ponosząc przy tym znaczne nakłady
finansowe na podatki, opłaty, zezwolenia czy koncesje.
W
świetle aktualnie obowiązujących przepisów osoby nielegalnie
handlujące mogą odpowiadać między innymi za prowadzenie tego rodzaju
działalności gospodarczej bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji, czy też za
zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z ruchem drogowym - w
przypadku, gdy handel obywa się w pasie drogowym (art. 60¹ oraz art. 99
Kodeksu wykroczeń).
Do
odpowiedzialności pociągane są osoby handlujące, którym w razie
ujawnienia dopuszczenia się naruszeń przepisów wymierzane są grzywny w
drodze postępowań mandatowych (w przysługującym poszczególnym służbom
zakresie) oraz kierowane są wnioski o ukaranie do sądów grodzkich.

Niejednokrotnie tego rodzaju sankcje – biorąc pod uwagę – rozmiary
prowadzonej działalności, nie są nadmiernie dolegliwe, a co za tym idzie nie są
środkami skutecznymi i wystarczającymi do wdrożenia do poszanowania prawa.
Zaproponowane rozwiązanie ma na celu m.in. zwiększenie dolegliwości kar
wobec podmiotów, które handlując utrudniają ruch lub postój pojazdów lub ruch
pieszych albo poza miejscami do tego wyznaczonymi przez właściciela,
użytkownika lub zarządcę terenu. Dotychczas obowiązujące normy prawne
przewidują kary za utrudnianie ruchu na drodze lub zajmowanie drogi publicznej
lub pasa drogowego na cele niezwiązane z gospodarką i komunikacją drogową i
przewidują grzywny w kwocie do 500 złotych albo karę nagany. Jak wynika z
informacji uzyskanych od Straży Miejskiej i Policji takie zagrożenie ustawowe
jest wysoce nieskuteczne. Grzywna nawet w maksymalnej kwocie 500 złotych,

2
jest traktowana przez handlarzy ulicznych jako koszt prowadzonej działalności.
Mając jednocześnie na uwadze, iż osoby te w znacznej większości nie rejestrują
prowadzonej działalności i nie odprowadzają podatków, to kwota ta jest wręcz
symboliczna. Ponadto jej przymusowa egzekucja jest również wysoce
nieskuteczna.
Stąd propozycja, by nie tylko podwyższyć kary, ale również umożliwić
orzekanie przepadku towarów proponowanych do sprzedaży. Tak uregulowana
sankcja winna spełnić rolę prewencyjną. Niejeden z handlarzy będzie obawiał się
tych sankcji, jak również zajęcia towaru w trybie przepisów Kodeksu
postępowania w sprawach o wykroczenia.
Ze względów społecznych proponuje się, by orzeczenie przepadku miało
charakter fakultatywny, co pozwoli na wyłączenie spod działania normy prawnej
osób, które oferują sprzedaż niewielkiej ilości artykułów spożywczych, które
mają bardzo małą wartość rynkową, takich jak jagody, grzyby, czy wyhodowany
szczypiorek.

Zaproponowane zmiany nie wywołają znaczących skutków finansowych
dla budżetu państwa i budżetów samorządowych – zarówno po stronie
wydatków, jak i dochodów. Należy jedynie zwrócić uwagę, że skądinąd słuszny
przepis o przepadku towarów, może spowodować niewielkie zwiększenie
kosztów organizacyjnych odpowiednich służb dokonujących przejęcia towarów –
np. sporządzanie protokołów, transport, składowanie i niszczenie zajętych
towarów. Z drugiej strony, bardziej dotkliwe sankcje za nielegalny handel mogą
w jakimś stopniu „zachęcić” do podjęcia legalnej działalności, a tym samym do
zwiększenia dochodów budżetowych.

Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

3
Warszawa, 3 sierpnia 2009 r.
BAS-WAL-1604/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje dodanie artykułu 603 w
ustawie z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2007 r. Nr 109,
poz. 756 oraz z 2008 r. Nr 141, poz. 888). Projekt zakłada penalizację
działalności polegającej na handlowaniu w sposób utrudniający ruch lub postój
pojazdów lub ruch pieszych albo poza miejscami do tego wyznaczonymi.
Sprawca wykroczenia ma podlegać karze aresztu, ograniczenia wolności albo
grzywny. W razie popełnienia wykroczenia będzie można orzec przepadek
towarów przeznaczonych do sprzedaży, choćby nie stanowiły własności
sprawcy.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: