Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy liberalizacji niektórych przepisów dotyczących np. zatwierdzenia dla rozpoczynanej działalności gospodarczej, zwolnienia zakładów żywienia zbiorowego typu zamkniętego z obowiązku pobierania i przechowywania próbek żywności; uproszczenia zasad prowadzenia działalności gospodarczej związanej z produkcją i obrotem żywnością, a także materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2411
- Data wpłynięcia: 2009-10-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-08
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 105
2411-cz-2
Konieczność opracowania projektu rozporządzenia wynika ze zmiany upoważnienia
zawartego art. 10 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i
żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225, z późn. zm.), którego propozycja została zawarta w
projekcie nowelizacji ww. ustawy.
Projekt rozporządzenia wdraża postanowienia następujących dyrektyw:
1) dyrektywy Komisji 2008/60/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiającej szczególne
kryteria czystości dotyczące substancji słodzących stosowanych w środkach spożywczych
(Dz. Urz. UE L 158 z 18.06.2008, str. 17),
2) dyrektywy Komisji 2008/84/WE z dnia 27 sierpnia 2008 r. ustanawiającej szczególne
kryteria czystości dla dodatków do środków spożywczych innych niż barwniki i substancje
słodzące (Dz. Urz. UE L 253 z 20.09.2008, str. 1, z późn. zm.),
3) dyrektywy Komisji 2008/128/WE z dnia 22 grudnia 2008 r. ustanawiającej szczególne
kryteria czystości dotyczące barwników stosowanych w środkach spożywczych(Dz. Urz. UE
L 6 z 10.01.2009, str. 20).
Projekt rozporządzenia określa specyfikacje i kryteria czystości substancji
dodatkowych, dla których wymagania zostały określone w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do
żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16).
Niniejsze
rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia
12 października 2007 r. w sprawie specyfikacji i kryteriów czystości substancji dodatkowych
(Dz. U. Nr 199, poz. 1441).
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt wstępny
Strona 254 z 254
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji producentów żywności i
podmioty wprowadzające do obrotu żywność.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W ramach konsultacji projekt zostanie przekazany związkom i zrzeszeniom
przedsiębiorców branży spożywczej zajmujących się produkcją i obrotem żywnością, w tym
Radzie Gospodarki ywnościowej oraz organizacjom konsumentów – Radzie Krajowej
Federacji Konsumentów, Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich i Stowarzyszeniu Ochrony
Zdrowia Konsumentów. Wyniki konsultacji zostaną omówionej w niniejszej ocenie po ich
zakończeniu.
Projekt zostanie również opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt wstępny
Strona 255 z 255
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Projektowane regulacje zapewnią odpowiednie wymagania zdrowotne dotyczące
specyfikacji i kryteriów czystości dla substancji dodatkowych, które mogą być stosowane w
produkcji żywności. Tym samym pozytywnie wpłyną na stan zdrowia społeczeństwa.
28-09-dg
Projekt wstępny
Strona 256 z 256
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia …………………. 2009 r.
w sprawie substancji wzbogacaj cych dodawanych do żywności
Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225, z 2008 r. Nr 214, poz. 1346, Nr 223, poz. 1463 i Nr 234,
poz. 1570 oraz z 2009 r. Nr 98, poz. 817 i Nr… , poz…) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) środki spożywcze, do których są obligatoryjnie dodawane witaminy lub składniki mineralne;
2) maksymalne poziomy witamin i składników mineralnych.
§ 2. Do następujących środków spożywczych dodawane są witaminy i składniki
mineralne:
1)
tłuszcze, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2991/94 z dnia 5 grudnia 1994 r.
określającym normy dla tłuszczów do smarowania (Dz. Urz. WE L 316 z 09.12.01994, str. 2,
z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 17, str. 15), z wyjątkiem masła
oraz tłuszczu mlecznego o zawartości tłuszczu powyżej 62 %:
a) witamina A - tak, aby maksymalna ilość w 100 g produktu końcowego była nie wyższa
niż 900 µg (3.000 j.m.), przy czym 1 mg retinolu = 3,33 j.m. witaminy A,
b) witamina D - tak, aby maksymalna ilość w 100 g produktu końcowego była nie wyższa
niż 7,5 µg (300 j.m.), przy czym 1 mg cholekalcyferolu = 40 j.m. witaminy D,
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U.
Nr 216, poz. 1607).
Projekt wstępny
Strona 1 z 1
2) sól przeznaczona do spożycia przez ludzi - jodek potasu lub jodan potasu tak, aby 100 g soli
kuchennej zawierało (2,3 ± 0,77) mg jodu, co odpowiada (30 ± 10) mg jodku potasu lub (39
± 13) mg jodanu potasu w 1 kg soli kuchennej
- w celu zapobiegania i wyrównywania stwierdzonego niedoboru jednego lub więcej składników
odżywczych w całych populacjach lub określonych grupach ludności.
§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do wprowadzanych do obrotu
w Rzeczpospolitej Polskiej wzbogacanych środków spożywczych znajdujących się w obrocie
w państwach członkowskich Unii Europejskiej innych niż Rzeczypospolita Polska.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie
substancji wzbogacających dodawanych do żywności i warunków ich stosowania (Dz. U.
z 2003 r. Nr 27, poz. 237).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
Projekt wstępny
Strona 2 z 2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2411-cz-1
› Pobierz plik

-
2411-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei