Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2110
- Data wpłynięcia: 2009-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230
2110
„Art. 20a. 1. Identyfikacja
użytkownika systemów teleinformatycznych
udostępnianych przez podmioty określone w art. 2 następuje przez
zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.
2. Poza zastosowaniem rozwiązań określonych w ust. 1 podmiot publiczny, który
używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może
udostępniać użytkownikom możliwość identyfikacji w tym systemie przez
zastosowanie innych technologii.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki organizacyjne i techniczne, które powinien
spełniać system teleinformatyczny służący do wydania
certyfikatu oraz technologii, o których mowa w ust. 1 i 2,
2) tryb tworzenia i dystrybucji profilu zaufanego ePUAP, w tym
podmioty upoważnione do potwierdzania tego profilu
– biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa
i pewności w procesie identyfikacji oraz poufności kluczowych
elementarnych czynności.”;
21) art. 28 otrzymuje brzmienie:
„Art. 28. 1. Kontrolerem może być osoba pełnoletnia, która:
1) posiada wykształcenie wyższe;
2) posiada obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że przepisy
odrębne uzależniają zatrudnienie jej w jednostce kontrolowanej od
posiadania obywatelstwa polskiego;
3) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni
praw publicznych;
4) nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo
skarbowe;
15
5) posiada certyfikat, o którym mowa w ust. 3.
2. Kontroler jest obowiązany zachować w tajemnicy informacje, które uzyskał
w związku z wykonywaniem czynności kontroli. Obowiązek zachowania
tajemnicy trwa również po ustaniu pełnienia obowiązków kontrolera
w urzędzie obsługującym organ dokonujący kontroli.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporządzenia, wykaz certyfikatów uprawniających do prowadzenia kontroli
w rozumieniu art. 25, uwzględniając zakres wiedzy specjalistycznej
wymaganej od osób legitymujących się poszczególnymi certyfikatami i zakres
kontroli określony w art. 25.”;
22) użyte w art. 1 w pkt 5, w art. 3 w pkt 10, w tytule rozdziału 3, w art. 14 w pkt 2,
w art. 16 w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia i w pkt 2, w art. 18 w pkt 1
w lit. b i w pkt 2, w art. 25 w ust. 1 w pkt 3 w części wspólnej kończącej wyliczenie,
wyrazy „w formie elektronicznej” zastępuje się wyrazami „w postaci
elektronicznej”.
Art. 2. W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.9)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 14 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu
elektronicznego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U.
Nr 64, poz. 565, z późn. zm.2)), doręczanego środkami komunikacji
elektronicznej.”;
2) art. 391 otrzymuje brzmienie:
„Art. 391. Doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej
w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli strona
lub inny uczestnik postępowania:
1) wystąpił do organu administracji publicznej o doręczenie albo
2) wyraził zgodę na doręczenie mu pism za pomocą tych środków.”;
16
3) w art. 46 po § 3 dodaje się § 4 – 6 w brzmieniu:
„§ 4. W celu doręczenia dokumentu w formie dokumentu elektronicznego
organ administracji publicznej, z zastrzeżeniem § 6, przesyła na adres
elektroniczny adresata informację zawierającą:
1) wskazanie, że adresat może odebrać dokument w formie
dokumentu elektronicznego;
2) wskazanie adresu elektronicznego, z którego adresat może
pobrać dokument i pod którym powinien dokonać potwierdzenia
doręczenia dokumentu;
3) pouczenie
dotyczące sposobu odbioru dokumentu,
a w szczególności sposobu identyfikacji pod wskazanym adresem
elektronicznym w systemie teleinformatycznym organu
administracji publicznej oraz informacji o wymogu podpisania
urzędowego poświadczenia odbioru w sposób wskazany
w art. 20a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 5. Warunki techniczne i organizacyjne doręczenia dokumentu w formie
dokumentu elektronicznego określają przepisy ustawy, o której mowa
w § 4 pkt 3.
§ 6. Doręczenie dokumentu w formie dokumentu elektronicznego do
podmiotu publicznego w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa
w § 4 pkt 3, następuje przez elektroniczną skrzynkę podawczą tego
podmiotu, w sposób określony w tej ustawie.”;
4) w art. 54 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§
2.
Wezwanie powinno być zaopatrzone podpisem pracownika organu
wzywającego, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego
podpisującego lub, jeżeli dokonywane jest z użyciem dokumentu elektronicznego,
powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.”;
5) w art. 57 w § 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
17
„1) wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu administracji
publicznej, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru,”;
6) w art. 63:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być
wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do
protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej
przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej
utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.”,
b) § 3a otrzymuje brzmienie:
„§ 3a. Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno:
1) być uwierzytelnione przy użyciu mechanizmów określonych
w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz
2) zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania
określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują
wnoszenie podań według określonego wzoru.”,
c)
§ 4 otrzymuje brzmienie:
„§
4.
Organ administracji publicznej obowiązany jest potwierdzić
wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda. W przypadku
wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego, organ
obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie
urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego je
adres elektroniczny.”;
7) w art. 73 po § 2 dodaje się § 3 w brzmieniu:
„§ 3. W przypadku pism w formie dokumentu elektronicznego wnoszonych do
organu administracji publicznej lub przez niego doręczanych organ może
zapewnić stronie dostęp do nich w swoim systemie teleinformatycznym, po
18
identyfikacji strony w sposób określony w przepisach o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.”;
8) w art. 107 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę
wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej,
rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim
trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz
stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli
decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być
opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą
ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja, w stosunku do której może
być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu
administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności
wniesienia powództwa lub skargi.”;
9) w art. 109 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Decyzję doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.”;
10) w art. 124 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Postanowienie powinno zawierać: oznaczenie organu administracji
publicznej, datę jego wydania, oznaczenie strony lub stron albo innych osób
biorących udział w postępowaniu, powołanie podstawy prawnej,
rozstrzygnięcie, pouczenie, czy i w jakim trybie służy na nie zażalenie lub
skarga do sądu administracyjnego, oraz podpis z podaniem imienia i nazwiska
oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do jego wydania lub, jeżeli
postanowienie wydane zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno
być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.”;
11) w art. 125 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Postanowienia, od których służy stronom zażalenie lub skarga do sądu
administracyjnego, doręcza się na piśmie lub za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.”;
19