eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2110
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230

2110

2)
formę urzędowego poświadczania odbioru tych dokumentów przez
adresatów,
3)
sposób sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów
elektronicznych,
4)
sposób udostępniania kopii dokumentów elektronicznych oraz
warunki bezpieczeństwa udostępniania formularzy i wzorów
dokumentów
– uwzględniając minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany
danych w postaci elektronicznej, potrzebę zapewnienia integralności
dokumentów elektronicznych oraz usprawnienia i ujednolicenia obiegu
dokumentów między podmiotami publicznymi.”;
15) art. 17 otrzymuje brzmienie:
„Art.17. 1. Przy ministrze właściwym do spraw informatyzacji działa Rada
Informatyzacji, zwana dalej „Radą”. Rada jest organem opiniodawczo-
-doradczym ministra.
2. Do zadań Rady należy:
1) proponowanie i opiniowanie na zlecenie ministra właściwego do spraw
informatyzacji projektów stanowisk Rady Ministrów w sprawie
dokumentów Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego
dotyczących spraw informatyzacji i rozwoju społeczeństwa
informacyjnego;
2) opiniowanie projektu Planu oraz projektów rozporządzeń wydawanych na
podstawie art. 18;
3) opiniowanie innych przekazanych przez ministra właściwego do spraw
informatyzacji projektów aktów prawnych dotyczących spraw
informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
4) opiniowanie innych dokumentów przekazanych przez ministra właściwego
do spraw informatyzacji dotyczących spraw informatyzacji i rozwoju
społeczeństwa informacyjnego;

10
5) opiniowanie na zlecenie ministra właściwego do spraw informatyzacji
raportów i innych opracowań dotyczących:
a) potrzeb i postulatów dotyczących rozwoju społeczeństwa
informacyjnego,
b) zasad funkcjonowania rejestrów publicznych,
c) zasad wdrażania systemów teleinformatycznych w administracji
publicznej oraz stanu ich realizacji,
d) aktualnych rozwiązań technicznych mających zastosowanie
w informatyzacji administracji,
e) terminologii polskiej z zakresu informatyki.
3. Rada może inicjować działania na rzecz informatyzacji i rozwoju
społeczeństwa informacyjnego.
4. Rada wyraża opinię w terminie 30 dni od dnia otrzymania projektów lub
propozycji, o których mowa w ust. 2.
5. Opinie, protokoły posiedzeń oraz inne dokumenty Rady są publikowane
w wydzielonej części Biuletynu Informacji Publicznej na stronach ministra
właściwego do spraw informatyzacji.
6. Rada przedstawia ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji
sprawozdanie z działalności za każdy rok kalendarzowy w terminie do dnia
30 kwietnia następnego roku.
7. Rada składa się z od 15 do 20 członków.
8. Kandydatów na członków Rady, na zaproszenie ministra właściwego do
spraw informatyzacji, mogą rekomendować:
1) ministrowie;
2) Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych;
3) Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
4) współprzewodniczący ze strony samorządowej Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego;

11
5) jednostki naukowe w rozumieniu przepisów o zasadach
finansowania nauki, które w zakresie działalności statutowej
prowadzą badania naukowe lub prace rozwojowe w zakresie
informatyki;
6) izby gospodarcze reprezentujące przedsiębiorców wykonujących
działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania sprzętu
informatycznego, oprogramowania lub świadczenia usług
informatycznych;
7) stowarzyszenia wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, których
celem statutowym jest reprezentowanie środowiska
informatycznego lub wspieranie zastosowań informatyki.
9. Rekomendowany do Rady kandydat posiada wykształcenie wyższe oraz
wyraża zgodę na kandydowanie.
10. Minister właściwy do spraw informatyzacji powołuje skład Rady na
dwuletnią kadencję spośród kandydatów rekomendowanych przez podmioty,
o których mowa w ust. 8.
11. Przed upływem kadencji członkostwo w Radzie wygasa z powodu:
1) rezygnacji członka Rady złożonej na piśmie Przewodniczącemu
Rady;
2) śmierci członka Rady;
3) niemożności sprawowania funkcji członka Rady z powodu
długotrwałej choroby stwierdzonej zaświadczeniem lekarskim;
4) wycofania rekomendacji podmiotu, o której mowa w ust. 8.
12. W przypadkach, o których mowa w ust. 11, minister właściwy do spraw
informatyzacji powołuje na członka Rady osobę spośród pozostałych
rekomendowanych kandydatów po sprawdzeniu aktualności rekomendacji.
13. Minister właściwy do spraw informatyzacji powołuje i odwołuje
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady spośród jej członków.


12
14. Przewodniczący Rady kieruje jej pracami i reprezentuje ją na zewnątrz.
W przypadku
nieobecności Przewodniczącego zastępuje go
Wiceprzewodniczący.
15. Obsługę Rady zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw
informatyzacji.
16. Na posiedzenie Rady mogą być zapraszane, przez ministra właściwego do
spraw informatyzacji oraz Przewodniczącego Rady, inne osoby, o ile jest to
wskazane dla realizacji zadań Rady.
17. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia członka Rady za udział
w posiedzeniu, uwzględniając funkcje pełnione przez członków Rady i zakres
obowiązków członków Rady, a także mając na uwadze, że wynagrodzenie za
jedno posiedzenie Rady przez okres trwania kadencji Rady nie może
przekroczyć 50 % minimalnego wynagrodzenia określonego na podstawie
odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu powołania Rady.
18. Zamiejscowym członkom Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów
podróży i zakwaterowania na warunkach określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)).
19. Szczegółowy tryb działania Rady określa jej regulamin ustanawiany na
wniosek Rady przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.”;
16) w art. 18 po pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) Krajowe Ramy Interoperacyjności obejmujące zagadnienia
interoperacyjności w zakresie interoperacyjności semantycznej oraz
organizacyjnej.”;
17) uchyla się art. 19;
18) po art. 19 dodaje się art. 19a i 19b w brzmieniu:
„Art. 19a. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia funkcjonowanie
ePUAP.

13
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
zakres i warunki korzystania z ePUAP, z uwzględnieniem roli ePUAP w procesie
realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną oraz zasad przetwarzania i ochrony
danych osobowych.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji jest administratorem danych
użytkowników ePUAP, w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych.
Art. 19b. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji w ramach ePUAP prowadzi
centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, zwane dalej
„centralnym repozytorium”.
2. W centralnym repozytorium umieszcza się, przechowuje i udostępnia wzory pism,
które uwzględniają niezbędne elementy struktury dokumentów elektronicznych
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 14 lipca
1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,
poz. 673, z późn. zm.)).
3. Organy administracji publicznej przekazują do centralnego repozytorium oraz
udostępniają w Biuletynie Informacji Publicznej wzory pism w postaci dokumentów
elektronicznych. Przy sporządzaniu wzorów pism stosuje się międzynarodowe
standardy dotyczące sporządzania dokumentów elektronicznych przez organy
administracji publicznej, z uwzględnieniem konieczności podpisywania ich
bezpiecznym podpisem elektronicznym.
4. Jeżeli wzór podania określają odrębne przepisy, to umieszczenie wzoru dokumentu
elektronicznego przez organy administracji publicznej w centralnym repozytorium jest
równoznaczne z określeniem wzoru wnoszenia podań – pism w postaci dokumentu
elektronicznego, o którym mowa w art. 63 § 3a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
– Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071,
z późn. zm.)).
5. Niezależnie od obowiązku wynikającego z ust. 2 organy administracji publicznej
mogą prowadzić własne lub wspólnie z innymi organami administracji publicznej
repozytoria wzorów dokumentów elektronicznych.”;
19) uchyla się art. 20;


14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: