eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2110
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230

2110

19) Krajowe Ramy Interoperacyjności – zestaw wymagań semantycznych
i organizacyjnych
dotyczących interoperacyjności systemów
teleinformatycznych i rejestrów publicznych.”;
4) art. 4 otrzymuje brzmienie:

„Art. 4. Przepisy ustawy nie naruszają:
1) obowiązków wynikających z potrzeby współpracy z systemami
teleinformatycznymi i rejestrami organów innych państw lub organizacji
międzynarodowych;
2) obowiązków wynikających z umów międzynarodowych, jak również
umów o członkostwo w instytucjach międzynarodowych, w przypadku gdy
prawo danego podmiotu do członkostwa w instytucjach
międzynarodowych zostało zagwarantowane aktem prawnym o mocy
ustawy;
3) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.));
4) ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych
(Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.)).”;
5) w art. 5 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Plan ma na celu:
1) określenie organizacyjnych i technologicznych instrumentów rozwoju
społeczeństwa informacyjnego w oparciu o Strategię;
2) koordynowanie realizowanych przez więcej niż jeden podmiot publiczny
projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu;
3) modernizację oraz łączenie systemów teleinformatycznych używanych do
realizacji zadań publicznych;
4) zapewnienie warunków bezpieczeństwa i zgodności działania systemów
teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych;
5) tworzenie warunków do rozwoju współpracy międzynarodowej w zakresie
informatyzacji i społeczeństwa informacyjnego;
6) tworzenie warunków dla realizacji Strategii.

5
3. Plan zawiera:
1) określenie priorytetów rozwoju systemów teleinformatycznych używanych
do realizacji zadań publicznych;
2) zestawienie oraz charakterystykę ponadsektorowych i sektorowych
projektów informatycznych służących realizacji priorytetów, o których
mowa w pkt 1, szacunkowe koszty realizacji tych projektów oraz
wskazanie możliwych źródeł ich finansowania;
3) określenie zadań publicznych oraz systemów teleinformatycznych, których
realizacja wypełnia cele określone w Strategii;
4) określanie zadań publicznych, które będą realizowane z wykorzystaniem
drogi elektronicznej, oraz terminów rozpoczęcia ich realizacji;
5) wskaźniki umożliwiające ocenę skuteczności realizacji zadań Planu.”;
6) w art. 6:
a) w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) potrzeby rozwoju społeczeństwa informacyjnego;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Plan ustanawia się na okres nie dłuższy niż 5 lat, a jego aktualizacja
następuje nie później niż po dwóch latach jego obowiązywania.”;
7) art. 7 otrzymuje brzmienie:

„Art. 7. W celu wykonania Planu ustanawia się projekty informatyczne.”;
8) uchyla się art. 8 – 11;
9) w art. 12:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dofinansowanie może być udzielone, jeżeli przedsięwzięcia, o których
mowa w ust. 1:
1) służą realizacji celów określonych w Planie;
2) są projektowane oraz realizowane z uwzględnieniem minimalnych
wymagań dla systemów teleinformatycznych, minimalnych wymagań dla

6
rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz
Krajowych Ram Interoperacyjności;
3) nie są finansowane ze środków budżetu państwa innych niż te, których
dysponentem jest minister właściwy do spraw informatyzacji;
4) służą realizacji celów określonych w Strategii.”,
b) uchyla się ust. 3,
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
„3a. W dokumentacji przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, określa się
w szczególności:
1) cel ustanowienia przedsięwzięcia;
2) organ odpowiedzialny za realizację przedsięwzięcia;
3) zakres zadań przewidzianych do realizacji w przedsięwzięciu;
4) źródła finansowania i szacunkowe koszty realizacji
przedsięwzięcia;
5) harmonogram realizacji przedsięwzięcia.
3b. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) założenia funkcjonalne przedsięwzięcia określające cel jego
ustanowienia, zadania służące realizacji celu, dla którego ustanawia
się przedsięwzięcie, oraz harmonogram ich realizacji;
2) analizę ekonomiczno-finansową celowości ustanowienia
przedsięwzięcia, określającą wielkość środków przewidywanych do
sfinansowania zadań określonych w harmonogramie realizacji
przedsięwzięcia, źródła finansowania tych zadań oraz korzyści
wynikające z jego realizacji;
3) założenia techniczne przedsięwzięcia określające funkcje oraz
składniki sprzętowe i oprogramowanie systemu
teleinformatycznego, które, przy uwzględnieniu minimalnych
wymagań dla systemów teleinformatycznych, posłużą do realizacji
zadań zakładanych w projekcie.”,

7
d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a – 4c w brzmieniu:
„4a. Jeżeli dokonanie czynności związanych z oceną wniosków
o dofinansowanie przedsięwzięć wymaga wiadomości specjalnych, zespół,
o którym mowa w ust. 4, po uzyskaniu akceptacji ministra właściwego do
spraw informatyzacji może zwrócić się do ekspertów zewnętrznych o wydanie
opinii oraz określić wysokość ich wynagrodzenia.
4b. Powołanie eksperta wymaga poinformowania Rady Informatyzacji, która
w terminie 14 dni wyraża opinię w tej sprawie.
4c. Uzyskane ekspertyzy zespół przekazuje Radzie Informatyzacji do
wiadomości. Rada może w terminie 14 dni wyrazić opinię.”;
10) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:
„Art. 12a. 1. Główne kierunki, cele i zadania na rzecz budowy społeczeństwa
informacyjnego określa Strategia.
2. Odpowiedzialny za opracowanie Strategii i realizację zawartych w niej
postulatów jest minister właściwy do spraw informatyzacji.
3. Strategia stanowi podstawę do tworzenia sektorowych lub horyzontalnych planów
działań na rzecz budowy społeczeństwa informacyjnego oraz punkt odniesienia dla
współpracy z instytucjami i środowiskami pozarządowymi.
4. Strategia stanowi platformę współpracy z instytucjami europejskimi oraz
światowymi w obszarze społeczeństwa informacyjnego.
5. Strategia podlega procesom ewaluacji, nie częściej jednak niż raz w roku.”;
11) w art. 13:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.
Podmiot publiczny używa do realizacji zadań publicznych systemów
teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania dla systemów
teleinformatycznych oraz zapewniających interoperacyjność systemów na
zasadach określonych w Krajowych Ramach Interoperacyjności.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Postanowienia ust.1 nie stosuje się do systemów teleinformatycznych
używanych do celów naukowych i dydaktycznych.”;

8
12) art. 14 otrzymuje brzmienie:
„Art. 14. 1. Podmiot publiczny prowadzący rejestr publiczny jest obowiązany:
1) prowadzić ten rejestr w sposób zapewniający spełnianie minimalnych
wymagań dla systemów teleinformatycznych, w przypadku gdy ten rejestr działa
przy użyciu systemów teleinformatycznych;
2) prowadzić ten rejestr zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla
rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej;
3) umożliwić dostarczanie informacji do tego rejestru oraz udostępnianie
informacji z tego rejestru drogą elektroniczną, w przypadku gdy ten rejestr działa
przy użyciu systemów teleinformatycznych.
2. Organ administracji rządowej zapewnia działanie tego rejestru, używając
systemów teleinformatycznych .”;
13) w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dane, o których mowa w ust. 1, powinny być udostępniane za pomocą środków
komunikacji elektronicznej i mogą być wykorzystane wyłącznie do realizacji zadań
publicznych.”;
14) w art. 16:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot publiczny, organizując przetwarzanie danych w systemie
teleinformatycznym, jest obowiązany zapewnić możliwość przekazywania
danych również w postaci elektronicznej przez wymianę dokumentów
elektronicznych związanych z załatwianiem spraw należących do jego zakresu
działania, wykorzystując informatyczne nośniki danych lub środki
komunikacji elektronicznej.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
warunki organizacyjno-techniczne doręczania dokumentów
elektronicznych, w tym reguły tworzenia elektronicznej skrzynki
podawczej,

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: