eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Więziennej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Więziennej

- określenie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania Służby Więziennej;- utrata mocy ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2062
  • Data wpłynięcia: 2009-05-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Więziennej
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 523

2062

obezwładniający lub prowadnice, a także urządzenia techniczne powodujące blokadę stawu
kolanowego.
7. Funkcjonariusze podczas pełnienia obowiązków służbowych mają prawo używać
względem osób pozbawionych wolności psów specjalnych wyszkolonych w zakresie
wyszukiwania środków odurzających i substancji psychotropowych lub materiałów
wybuchowych albo do tropienia śladów.

Art. 19. Jeżeli środki przymusu bezpośredniego wymienione w art. 18 ust. 1 są
niewystarczające lub ich użycie ze względu na okoliczności danego zdarzenia nie jest
możliwe, funkcjonariusz ma prawo użycia broni palnej lub psa służbowego wyłącznie:
1) w celu odparcia bezpośredniego zamachu na życie, zdrowie lub wolność
funkcjonariusza lub innej osoby oraz w celu przeciwdziałania czynnościom
zmierzającym bezpośrednio do takiego zamachu;
2) przeciwko osobie niepodporządkowującej się wezwaniu do natychmiastowego
porzucenia broni palnej lub innego niebezpiecznego narzędzia, których użycie
może zagrozić życiu lub zdrowiu funkcjonariusza lub innej osoby;
3) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie przemocą odebrać broń palną
funkcjonariuszowi lub innej osobie uprawnionej do posiadania broni palnej;
4) w celu odparcia niebezpiecznego bezpośredniego zamachu na obiekty zakładu
karnego lub aresztu śledczego;
5) w celu udaremnienia ucieczki osoby pozbawionej wolności z terenu jednostki
organizacyjnej;
6) w celu odparcia bezpośredniego zamachu na konwój ochraniający osoby, broń
palną, amunicję, materiały stanowiące tajemnicę państwową, pieniądze lub inne
przedmioty wartościowe;
7) w celu udaremnienia ucieczki osoby pozbawionej wolności w czasie jej
konwojowania;
8) w pościgu za osobą, wobec której użycie broni było dopuszczalne w przypadkach
określonych w pkt 1 – 3 oraz 5 – 7.

Art. 20. 1. Stosowanie środków przymusu bezpośredniego, użycia broni palnej lub psa
służbowego powinno być odpowiednie do stopnia zagrożenia, następować po uprzednim
ostrzeżeniu o ich użyciu i w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie,

15
względem której je zastosowano, oraz nie może zmierzać do pozbawienia jej życia, a także
narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia innych osób.
2. Ostrzeżenia przewidzianego w ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zwłoka w stosowaniu
środka przymusu bezpośredniego, użyciu broni palnej lub psa służbowego grozi
bezpośrednim niebezpieczeństwem dla życia funkcjonariusza lub innej osoby albo
zrealizowaniem działań, o których mowa w art. 19 pkt 1 – 3 i 6.

Art. 21. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz użycia broni palnej lub psa służbowego
przez funkcjonariuszy, sposób postępowania w tym zakresie, mając na względzie konieczność
minimalizowania bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia człowieka.

Art. 22. 1. W przypadku zagrożenia lub naruszenia bezpieczeństwa zakładów karnych
lub aresztów śledczych Służba Więzienna współdziała z Policją.
2.
Minister
Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb współdziałania, o którym mowa
w ust. 1, organy obowiązane do współdziałania oraz przypadki i warunki użycia sił Policji na
terenie jednostek organizacyjnych, mając na względzie konieczność zapewnienia poprawnej
i skutecznej współpracy.

Rozdział 4
Przetwarzanie informacji i danych osobowych niezbędnych do wykonywania zadań przez
Służbę Więzienną

Art. 23. 1. Służba Więzienna może przetwarzać informacje i dane osobowe, w tym
także bez zgody i wiedzy osób, których dotyczą, niezbędne do realizacji zadań, o których
mowa w art. 2 ust. 1 i 2; przez przetwarzanie danych należy rozumieć jakiekolwiek operacje
wykonywane na danych osobowych, takie jak: zbieranie, utrwalanie, przechowywanie,
opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się
w systemach informatycznych.
2. Służba Więzienna udziela informacji i udostępnia dane osobowe o osobach, na
pisemny wniosek, podmiotom ustawowo uprawnionym, w zakresie określonym w ustawach.

16
3. Służba Więzienna, na pisemny i uzasadniony wniosek osoby najbliższej, udostępnia
dane osobowe osoby pozbawionej wolności, za pisemną zgodą tej osoby.
4. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryb składania oraz
wzór wniosku o udzielenie informacji lub udostępnienie danych osobowych o osobie obecnie
lub uprzednio pozbawionej wolności w areszcie śledczym lub zakładzie karnym,
zawierającego oznaczenie podmiotu ubiegającego się o udzielenie informacji lub
udostępnienie danych osobowych, podstawę prawną, zakres udostępnianych danych
i

udzielanych informacji oraz danych identyfikujących osobę pozbawioną wolności,
a w przypadku osoby najbliższej – uzasadnienie wniosku, mając na względzie
w szczególności zakres uprawnień ustawowych ubiegających się podmiotów.


Art. 24. Dyrektor Generalny przekazuje, w formie elektronicznej, informacje
o osobach pozbawionych wolności do Krajowego Rejestru Karnego, w zakresie określonym
w ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 292 i Nr 191, poz. 1366).

Rozdział 5
Funkcjonariusze i pracownicy

Art. 25. 1. W jednostkach organizacyjnych pełnią służbę funkcjonariusze oraz mogą być
zatrudnieni pracownicy.
2. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, stanowiska, na których
mogą pełnić służbę wyłącznie funkcjonariusze, jednostki organizacyjne i rodzaje tych
stanowisk, mając na względzie specyfikę zadań na poszczególnych stanowiskach.

Art. 26. Funkcjonariusze i pracownicy powinni wykazywać się odpowiednim
przygotowaniem ogólnym i zawodowym oraz wysokim poziomem moralnym, systematycznie
dokształcać się i podnosić kwalifikacje zawodowe. W postępowaniu wobec osób
pozbawionych wolności są obowiązani w szczególności:
1) kierować się zasadami praworządności, bezstronności oraz humanitaryzmu;
2) szanować ich prawa i godność;
3) dokładać starań, aby wykonanie kary przyczyniało się do przygotowania skazanych
do życia w społeczeństwie;

17
4) pomagać w poszukiwaniu rozwiązania ich problemów;
5) oddziaływać pozytywnie swoim własnym przykładem.

Art. 27. 1. Funkcjonariusze i pracownicy nie mogą uczestniczyć w takiej działalności,
która podważa autorytet Służby Więziennej lub w której wykorzystuje się informacje
o charakterze służbowym do celów pozasłużbowych.
2.
Funkcjonariuszom i pracownikom zabrania się utrzymywania innych niż
wynikające z obowiązków służbowych kontaktów z osobami pozbawionymi wolności oraz
udzielania osobom nieupoważnionym informacji dotyczących osób pozbawionych wolności,
także po ich zwolnieniu.

Art. 28. Pracownikiem może być osoba, która:
1) ukończyła osiemnaście lat życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz
korzysta z pełni praw publicznych;
2) cieszy się nieposzlakowaną opinią i daje rękojmię prawidłowego wykonywania
powierzonych zadań;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślnie popełnione przestępstwo
lub przestępstwo skarbowe albo wobec której nie został wydany prawomocny wyrok
sądu z warunkowym umorzeniem postępowania karnego za takie przestępstwa, a także
nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne o takie przestępstwa;
4) ma odpowiednie do zajmowanego stanowiska wykształcenie;
5) daje rękojmię zachowania tajemnicy, stosownie do wymogów określonych
w przepisach o ochronie informacji niejawnych;
6) posiada zdolność psychiczną i fizyczną pozwalającą na zatrudnienie na określonym
stanowisku, którą ustala służba medycyny pracy.

Art. 29. 1. Pracownikom wykonującym obowiązki służbowe w stałym i bezpośrednim
kontakcie z osobami pozbawionymi wolności przysługuje z tego tytułu, obok wynagrodzenia
wynikającego z odrębnych przepisów, dodatek do wynagrodzenia w wysokości do 50 %
wynagrodzenia zasadniczego.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1, podczas i w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla
funkcjonariuszy publicznych.

18
3. Pracownikowi, o którym mowa w ust. 1, przysługuje zwrot kosztów poniesionych
na ochronę prawną, jeżeli postępowanie karne, wszczęte przeciwko niemu o przestępstwo
popełnione w związku z wykonywaniem czynności służbowych, zostanie prawomocnie
umorzone z powodu braku znamion przestępstwa lub zakończone wyrokiem
uniewinniającym. Koszty takie zwraca się ze środków Służby Więziennej, w wysokości nie
wyższej niż przewidziana w odrębnych przepisach o wynagrodzeniach adwokatów
maksymalna stawka urzędowa.

Art. 30. 1. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje i wykaz stanowisk, na których pracownicy wykonują obowiązki służbowe
w stałym i bezpośrednim kontakcie z osobami pozbawionymi wolności,
uwzględniając w szczególności charakter wykonywanych prac oraz jednostki
organizacyjne, w których te prace są wykonywane;
2) tryb przyznawania dodatku, o którym mowa w art. 29 ust. 1, uwzględniając
w szczególności stanowiska i funkcje, których zajmowanie lub pełnienie uprawnia
do dodatku, a także wymiar czasu pracy w bezpośrednim kontakcie z osobami
pozbawionymi wolności, mający wpływ na prawo do dodatku i jego wysokość.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje i wykaz stanowisk, na
których pracownicy są zatrudniani na zasadach określonych w ustawie o pracownikach
urzędów państwowych, uwzględniając w szczególności charakter wykonywanych prac oraz
jednostki organizacyjne, w których te prace są wykonywane.

Art. 31. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych: Dyrektor Generalny, dyrektorzy
okręgowi, komendant Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej, dyrektorzy
zakładów karnych i aresztów śledczych oraz komendanci ośrodków szkolenia i ośrodków
doskonalenia kadr są przełożonymi funkcjonariuszy i pracowników tych jednostek.
2.
Komendant Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej, komendanci
ośrodków szkolenia Służby Więziennej i ośrodków doskonalenia kadr Służby Więziennej są
przełożonymi funkcjonariuszy i pracowników szkolonych w tych ośrodkach.
3.
Funkcjonariusz lub pracownik kierujący określonym odcinkiem służby lub
działalnością albo wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej jest przełożonym
funkcjonariuszy pełniących służbę lub wykonujących pracę na danym odcinku.

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 50 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: