eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o uregulowaniu stanu prawnego niektórych nieruchomości pozostających we władaniu Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego

Rządowy projekt ustawy o uregulowaniu stanu prawnego niektórych nieruchomości pozostających we władaniu Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego

projekt dotyczy: zakończenia utrzymującego się stanu tymczasowości w zakresie tytułu własności i użytkowania pounickich obiektów sakralnych, które przeszły na własność państwa na podstawie dekretu z 1947 r. Ustawa dotyczy wyłącznie nieruchomości objętych protokołem ustaleń Grupy Ekspertów z 10 czerwca 2008 r.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2060
  • Data wpłynięcia: 2009-06-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o uregulowaniu stanu prawnego niektórych nieruchomości pozostających we władaniu Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
  • data uchwalenia: 2009-12-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2010 Nr 7, poz. 43

2060

z których mienia mogą być wyłączone nieruchomości zamienne, oraz określenia pań-
stwowej jednostki organizacyjnej, na którą może być nałożony obowiązek zapłaty
odszkodowania na rzecz osób prawnych Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawo-
sławnego (Dz. U. Nr 53, poz. 554). W przypadku wykonywania orzeczeń Komisji
Regulacyjnej do Spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, właści-
wy wojewoda, po otrzymaniu orzeczenia, występuje do Ministra Finansów o zwiększe-
nie budżetu województwa w związku z koniecznością realizacji orzeczenia. Na wniosek
wojewody Minister Finansów wydaje decyzję o zwiększeniu budżetu województwa
i przekazuje wojewodzie środki finansowe. Następnie wojewoda dokonuje wypłaty
odszkodowania. Analogiczny tryb postępowania będzie miał zastosowanie w przypadku
odszkodowań wypłacanych na podstawie niniejszej ustawy, z tym zastrzeżeniem, że
podstawę wypłacenia odszkodowania stanowić będzie operat szacunkowy zaakcepto-
wany przez osoby prawne, o których mowa w art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 3.
Strony porozumienia podpisanego w dniu 16 grudnia 2008 r. zgodnie oświadczyły, że
zawarcie niniejszego porozumienia i ewentualne uchwalenie ustawy, o której w nim
mowa, nie wymaga zawarcia odrębnej umowy, o której mowa w art. 25 ust. 5 Konsty-
tucji RP.
Przedmiot regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingo-
wej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337), został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie interneto-
wej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. aden z podmiotów nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem.
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, doko-
nania konsultacji albo uzgodnienia.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, wobec czego nie podlega notyfika-
cji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowa-
nia krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.


5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Osoby prawne Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego i Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej obrządku bizantyjsko-ukraińskiego oraz
podmioty współpracujące z tymi osobami prawnymi.
2. Konsultacje

W toku konsultacji społecznych projekt ustawy został zaakceptowany przez władze
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego i władze Kościoła Katolic-
kiego w Rzeczypospolitej Polskiej (w tym obrządku bizantyjsko-ukraińskiego).
Projekt ustawy został, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.), umieszczony w wersji elektronicznej w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. aden z pod-
miotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Wykonanie przepisów ustawy wymagać będzie wydatkowania przez Skarb Państwa
środków finansowych na odszkodowania za nieruchomości zabudowane budynka-
mi cerkwi, położone w Bielance, Wysowej-Zdrój i Przemyślu, o których mowa
w art. 2 i 4 ustawy. Określenie wysokości niezbędnych środków finansowych na-
stąpi na podstawie operatów szacunkowych, sporządzonych przez rzeczoznawcę
majątkowego, z zastosowaniem podejścia kosztowego. Na podstawie wstępnego
szacowania nieruchomości w Przemyślu, Wysowej-Zdrój i Bielance wynika, że ich
orientacyjna łączna wartość to około 760 000 zł (słownie: siedemset sześćdziesiąt
tysięcy złotych). Ponadto przewiduje się, że koszty sporządzenia operatów szacun-
kowych oraz ewentualnych umów z organizacją zawodową rzeczoznawców mająt-
kowych w przedmiocie oceny prawidłowości ich sporządzenia nie powinny prze-
kroczyć 30 000 zł (słownie: trzydzieści tysięcy złotych). Projekt ustawy nie wywie-
ra wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego, poza zakresem zwol-
nień od opłat i podatków zawartych w ustawie.

6
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny

Projektowana ustawa nie wywiera wpływu na rynek pracy, konkurencyjność go-
spodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój re-
gionalny.
5.
ródła finansowania
Mając na uwadze procedurę wypłaty tych odszkodowań przewidzianą w projekcie
ustawy, zasadne jest przyjęcie, że ich wypłata dokonana będzie z budżetu państwa
w 2010 r.

rodki na pokrycie wydatków związanych z obowiązkiem wypłaty odszkodowań
przez wojewodów będą wydatkowane z budżetu państwa ze środków planowanych
w rezerwie celowej przeznaczonej na pokrycie zobowiązań Skarbu Państwa.

Koszty operatów szacunkowych zostaną pokryte z części 43 budżetu państwa – wy-
znania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, gdyż środki te mogą być
również przeznaczone na wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów cywilno-
-prawnych.




05/24si

7
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: