eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji

Rządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji

- określenie zasad zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, zadań Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami, zasad funkcjonowania Krajowego systemu bilansowania i prognozowania emisji, zasad funkcjonowania Krajowego rejestru jednostek Kioto oraz obrotu i zarządzania tymi jednostkami, a także określenie zasad funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz Rachunku klimatycznego;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1936
  • Data wpłynięcia: 2009-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
  • data uchwalenia: 2009-07-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 1070

1936

20) podmiocie korzystającym ze środowiska – rozumie się przez to podmiot korzystający
ze środowiska, w rozumieniu art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony środowiska;
21) poziomie bazowym – rozumie się przez to szacunkową, określoną z największym
prawdopodobieństwem, wielkość emisji gazów cieplarnianych, jaka miałaby miejsce
w przypadku gdyby projekt wspólnych wdrożeń lub projekt mechanizmu czystego
rozwoju nie został zrealizowany, stanowiącą poziom odniesienia pozwalający określić
emisję zredukowaną lub emisję unikniętą;
22) projekcie wspólnych wdrożeń – rozumie się przez to przedsięwzięcie realizowane
przez państwo uprawnione na terytorium innego państwa uprawnionego, które ma na
celu redukcję, uniknięcie emisji gazów cieplarnianych lub pochłanianie dwutlenku
węgla (CO2);
23) projekcie mechanizmu czystego rozwoju – rozumie się przez to przedsięwzięcie
realizowane przez państwo uprawnione na terytorium innego państwa niż państwo
uprawnione, które ma na celu redukcję lub uniknięcie emisji gazów cieplarnianych,
a także pochłanianie dwutlenku węgla (CO2) będące następstwem zalesiania lub
ponownego zalesiania;
24) prowadzącym instalację – rozumie się przez to prowadzącego instalację w rozumieniu
art. 3 pkt 31 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
25) uprawnieniu do emisji – rozumie się przez to uprawnienie do emisji w rozumieniu
przepisów o wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych;
26) urządzeniu – rozumie się przez to urządzenie w rozumieniu art. 3 pkt 42 ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
27) zakładzie – rozumie się przez to zakład w rozumieniu art. 3 pkt 48 ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
28) źródle emisji – rozumie się przez to instalację lub jej część, której eksploatacja
powoduje emisję.

Rozdział 2
Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami

Art. 3
1. Tworzy się Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami, zwany dalej

5
„Krajowym ośrodkiem”.
2. Do zadań Krajowego ośrodka należy:
1) wykonywanie zadań związanych z funkcjonowaniem Krajowego systemu
bilansowania i prognozowania emisji, w tym prowadzenie Krajowej bazy o emisjach
gazów cieplarnianych i innych substancji;
2) prowadzenie Krajowego rejestru jednostek Kioto;
3) opiniowanie wniosków o wydanie listu popierającego oraz wniosków o wydanie listu
zatwierdzającego realizację projektów wspólnych wdrożeń realizowanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) opiniowanie projektów wspólnych wdrożeń realizowanych poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz projektów mechanizmu czystego rozwoju;
5) prowadzenie wykazu projektów wspólnych wdrożeń realizowanych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej posiadających listy popierające lub zatwierdzające;
6) prowadzenie wykazu jednostek uprawnionych do weryfikacji raportów dotyczących
osiągniętych efektów związanych z redukcją emisji gazów cieplarnianych w ramach
Krajowego systemu zielonych inwestycji lub projektów wspólnych wdrożeń oraz
sporządzanie raportów z oceny dokumentacji projektowej, o której mowa w art. 39
ust. 7 pkt 1;
7) sporządzanie raportów i prognoz dotyczących wielkości emisji gazów cieplarnianych
i innych substancji;
8) opracowywanie metodyki ustalania wielkości emisji gazów cieplarnianych i innych
substancji dla poszczególnych rodzajów instalacji lub aktywności oraz metodyki
wyznaczania wskaźników emisji na jednostkę wyprodukowanego towaru, zużytego
paliwa lub surowca;
9) opracowywanie wskaźników emisji gazów cieplarnianych i innych substancji na
jednostkę wyprodukowanego towaru, zużytego paliwa lub surowca.
3. Krajowy ośrodek sporządza także zestawienia, w szczególności na potrzeby:
1) statystyki publicznej;
2) systemu opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
3) systemu bilansowania emisji gazów cieplarnianych;
4) systemu bilansowania emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu z dużych źródeł
spalania;
5) określenia priorytetowych obszarów finansowego wsparcia w ramach programów
i projektów objętych Krajowym systemem zielonych inwestycji;

6
6) sprawozdawczości w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych;
7) bieżącej oceny jakości powietrza.
4. Krajowy ośrodek może także sporządzać, na podstawie informacji zawartych w Krajowej
bazie o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, inne zestawienia na potrzeby
wykonywanych analiz modelowych oraz opracowań na potrzeby organów administracji
publicznej, a także branżowych organizacji samorządu gospodarczego i organizacji
pracodawców.
5. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, listę zestawień
i raportów, o których mowa w ust. 3, oraz terminy ich przekazywania, kierując się
potrzebą zapewnienia organom administracji publicznej pełnego i terminowego dostępu
do informacji na temat wielkości emisji.
6. Zestawienia i raporty wpisane na listę, o której mowa w ust. 5, są przekazywane organom
administracji publicznej nieodpłatnie.

Art. 4
1. Wykonywanie zadań Krajowego ośrodka powierza się Instytutowi Ochrony rodowiska
w Warszawie.
2. Działalność Krajowego ośrodka jest finansowana ze środków pochodzących z opłat i kar
pieniężnych pobieranych na podstawie przepisów o wspólnotowym systemie handlu
uprawnieniami do emisji oraz na podstawie przepisów o
systemie bilansowania

i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych
źródeł spalania.

Art. 5
1. Minister właściwy do spraw środowiska sprawuje nadzór nad wykonywaniem zadań przez
Krajowy ośrodek.
2. Krajowy ośrodek w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku przedkłada ministrowi
właściwemu do spraw środowiska sprawozdanie z wykonania zadań, o których mowa
w art. 3 ust. 2, za poprzedni rok kalendarzowy.
3. W przypadku gdy sprawozdanie jest niepełne lub budzi wątpliwości, minister właściwy
do spraw środowiska może zażądać uzupełnienia sprawozdania lub udzielenia
dodatkowych wyjaśnień w wyznaczonym przez siebie terminie.

7
4. Jeżeli w wyznaczonym terminie Krajowy ośrodek nie uzupełni sprawozdania lub nie
złoży żądanych wyjaśnień, a także gdy złożone sprawozdanie nadal budzi poważne
zastrzeżenia, minister właściwy do spraw środowiska może zlecić imiennie
upoważnionym pracownikom obsługującego go urzędu przeprowadzenie kontroli
w zakresie zadań wykonywanych przez Krajowy ośrodek.
5. W przypadku gdy w wyniku przeprowadzonej kontroli zostaną stwierdzone istotne
uchybienia w wykonywaniu zadań przez Krajowy ośrodek, minister właściwy do spraw
środowiska może odwołać dyrektora Instytutu Ochrony rodowiska przed upływem jego
kadencji, bez zasięgania opinii, o której mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca
1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993).

Rozdział 3
Krajowy system bilansowania i prognozowania emisji

Art. 6
1. Tworzy się Krajowy system bilansowania i prognozowania emisji, w ramach którego są
gromadzone, przetwarzane, szacowane, prognozowane, bilansowane i zestawiane
informacje o emisjach i wielkościach emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji,
zwany dalej „Krajowym systemem”.
2. Krajowy system obejmuje informacje o:
1) wielkościach emisji gazów cieplarnianych i innych substancji wprowadzanych do
powietrza przez podmioty korzystające ze środowiska;
2) wielkościach produkcji oraz charakterystyce surowców i paliw towarzyszących
emisjom gazów cieplarnianych i innych substancji;
3) środkach technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji gazów
cieplarnianych i innych substancji;
4) wielkości emisji zredukowanej i emisji unikniętej w wyniku realizacji przedsięwzięć
realizowanych przez podmioty korzystające ze środowiska oraz terminy osiągnięcia
tych redukcji;
5) planowanych terminach uruchomienia nowych przedsięwzięć oraz wielkości emisji
gazów cieplarnianych i innych substancji wprowadzanych do powietrza z tych
przedsięwzięć;
6) aktywnościach związanych z prowadzeniem działalności przemysłowej, transportem,
rolnictwem, leśnictwem i usługami;

8
7) prognozach zmian aktywności dla poszczególnych sektorów gospodarki.
3. Informacje gromadzi się w Krajowej bazie o emisjach gazów cieplarnianych i innych
substancji, zwanej dalej „Krajową bazą”.
4. Krajową bazę prowadzi Krajowy ośrodek.

Art. 7
1. Podmiot korzystający ze środowiska sporządza i wprowadza do Krajowej bazy,
w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, raport zawierający informacje wskazane
w art. 6 ust. 2 pkt 1 – 5, dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego.
2. W przypadku gdy obowiązek sporządzenia i wprowadzenia raportu jest związany
z eksploatacją instalacji, podmiotem zobowiązanym do sporządzenia i wprowadzenia
raportu jest prowadzący instalację.
3. Wielkości emisji, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1, ustala się na podstawie
prowadzonych pomiarów lub na podstawie informacji o wielkości produkcji, zużyciu
paliw lub surowców i odpowiadających tym wielkościom wskaźników emisji.
4. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, sposoby
ustalania wielkości emisji dla poszczególnych rodzajów instalacji, kierując się potrzebą
zapewnienia wysokiej jakości danych o emisji, w tym zapewnienia ich wiarygodności
i spójności, oraz biorąc pod uwagę rozwój w zakresie dostępnych metod i technologii
służących redukcji emisji.
5. Dla instalacji o sezonowej lub technologicznej zmienności emisji w ciągu roku,
wynikającej z charakteru i sposobu eksploatacji, wielkość emisji z instalacji określa się
w podziale na kwartały lub miesiące.
6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór
formularza raportu oraz sposób jego wprowadzania do Krajowej bazy, kierując się
potrzebą zapewnienia sprawnego funkcjonowania Krajowej bazy oraz jednolitości i kom-
pletności danych zawartych w tej bazie.
7. Jeżeli przedsięwzięcia, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 4 i 5, są realizowane ze
wsparciem środków publicznych, informacje o wielkościach emisji unikniętej lub emisji
zredukowanej oraz terminy osiągnięcia tych redukcji, informacje o wielkościach emisji
oraz całkowitych kosztach inwestycji, w tym wysokości środków publicznych –
przekazują:
1) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej
„Narodowym Funduszem”, w zakresie środków wydatkowanych i przekazywanych

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: