Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt
- znowelizowanie przepisów dotyczących realizacji obowiązku przyjęcia przez Polskę przepisów wykonujących rozporządzenie Komisji UE i dyrektywy Rady UE w zakresie metod identyfikacji koniowatych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1923
- Data wpłynięcia: 2009-04-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 976
1923
MINISTER ROLNICTWA
W porozumieniu I ROZWOJU WSI
MINISTER
FINANSÓW
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
3
Załącznik do rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia ….……………2009 r.(poz. …….)
WYSOKO Ć OPŁAT ZA DOKONANIE ELEKTRONICZNEJ IDENTYFIKACJI KONIOWATEGO, OPISU SŁOWNEGO I
GRAFICZNEGO KONIOWATEGO, ZIDENTYFIKOWANIE KONIA W PRZYPADKU KONI PEŁNEJ KRWI ANGIELSKIEJ,
KONI CZYSTEJ KRWI ARABSKIEJ, KONI RASY KŁUSAK ORAZ KUCÓW SZETLANDZKICH, ZAREJESTROWANIE
KONIOWATEGO, WYDANIE PASZPORTU KONIOWATEGO LUB JEGO DUPLIKATU, DOKONANIE ZMIAN W
REJESTRZE KONIOWATYCH, DOR CZENIE PASZPORTU KONIOWATEGO LUB JEGO DUPLIKATU
Lp.
Rodzaj czynności
Wysokość opłaty w złotych
1
dokonanie elektronicznej identyfikacji koniowatego
15,00
2
dokonanie opisu słownego i graficznego koniowatego
41,30
3
zidentyfikowanie konia w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, czystej
23, 70
krwi arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich
4
zarejestrowanie koniowatego w rejestrze koniowatych
37,80
5
zarejestrowanie koniowatego w centralnej bazie danych koniowatych
10,50
6
wydanie paszportu koniowatego
3,20
7
wydanie duplikatu paszportu koniowatego
81,00
8
dokonanie zmian w rejestrze koniowatych
5,40
9 doręczenie przesyłki
o masie do 50 g
5,55
poleconej za
o masie ponad 50 g do 100 g
5,75
potwierdzeniem odbioru
zawierającej wydany
o masie ponad 100 g do 350 g
5,90
paszport lub paszporty
koniowatego, lub duplikat
o masie ponad 350 g do 500 g
6,50
lub duplikaty paszportów
o masie ponad 500 g do 1 000 g
8,90
koniowatego *)
o masie ponad 1 000 g do 2 000 g
10,40
*) Niezale nie od liczby paszportów lub duplikatów paszportów.
UZASADNIENIE
Projektowane
rozporządzenie stanowi realizację upowa nienia zawartego w art.
15 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt
(Dz. U. z 2008 r. Nr 204, poz. 1281 oraz z 2009 r. Nr .., poz. …).
Projekt rozporządzenia określa wysokość i sposób pobierania oraz sposób i termin
zwrotu opłat za:
1) elektroniczną identyfikację koniowatego (wszczepienie elektronicznego
identyfikatora),
2) dokonanie opisu słownego i graficznego koniowatego,
3) zidentyfikowanie konia w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, koni czystej krwi
arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich,
4) zarejestrowanie koniowatego w rejestrze koniowatych i centralnej bazie danych
koniowatych,
5) wydanie paszportu koniowatego lub jego duplikatu,
6) dokonanie zmian w rejestrze koniowatych
7) doręczenie przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru zawierającej wydany
paszport lub paszporty koniowatego, lub duplikat lub duplikaty paszportów
koniowatego
8) zwrot opłat.
Zgodnie z przepisami wy ej wymienionej ustawy na właścicielu koniowatego
spoczywa obowiązek zgłoszenia tego zwierzęcia podmiotom prowadzącym rejestry
koniowatych w celu zidentyfikowania koniowatego.
Posiadacz zwierzęcia ponosi równie koszty związane z dokonaniem identyfikacji.
Podmiot prowadzący rejestr koniowatych jest obowiązany do zidentyfikowania
koniowatego w sposób określony w art. 11 rozporządzenia komisji (WE) Nr 504/2008
z dnia 6 czerwca 2008 r. wykonującego dyrektywy Rady 90/426/EWG i 90/427/EWG
w odniesieniu do metod identyfikacji koniowatych, wydania paszportów koniowatych lub
ich duplikatów oraz wpisania odpowiednich informacji do rejestru.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt za
czynności związane z rejestracją i identyfikacją koniowatych, wydawaniem paszportów
koniowatych lub ich duplikatów oraz za doręczenie paszportu koniowatego lub jego
duplikatu podmioty prowadzące rejestry koniowatych pobierają opłaty. Wysokość opłat
za ww. czynności została określona w projektowanym rozporządzeniu z uwzględnieniem
kosztów ponoszonych przez podmioty prowadzące rejestry koniowatych.
Ustawa z dnia …………………..2009 r. o zmianie ustawy o systemie identyfikacji
i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr…, poz….) wprowadziła mo liwość odstąpienia od
dokonania identyfikacji koniowatego w przypadku, gdy jego właściciel nie zapewni
osobie dokonującej identyfikacji pomocy niezbędnej do wykonania tej czynności. W tej
sytuacji, podmiot dokonujący identyfikacji zwraca właścicielowi koniowatego opłaty
związane z identyfikacją, pomniejszone o zryczałtowane koszty związane z dojazdem
do koniowatego.
Projektowane rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat
związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia
lub jego duplikatu i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem
paszportów bydła lub ich duplikatów (Dz. U. Nr 132, poz. 917, z 2008 r. Dz. U. Nr 94,
poz.602 oraz z 2009 r. Dz. U. Nr 23 poz. 138).
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku
z tym projekt ten nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na posiadaczy koniowatych oraz na
Polski Związek Hodowców Koni, Polski Klub Wyścigów Konnych, Związek Hodowców
i Przyjaciół Wschodniopruskiego Konia Pochodzenia Trakeńskiego w Polsce,
Stowarzyszenie Hodowców i U ytkowników Kłusaków oraz Polskie Towarzystwo Kuce
Szetlandzkie, które prowadzą rejestry koniowatych.
2. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na dochody i wydatki budżetu i sektora
publicznego
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie pociągnie za sobą skutków
finansowych dla bud etu państwa.
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie mieć wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie bezpośrednio na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie wysłany do konsultacji związkom hodowców oraz
organizacjom bran owym rolników, w tym m. in. do:
1) Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej,
2) Ogólnopolskiego
Związku Zawodowego Lekarzy Weterynarii Inspekcji
Weterynaryjnej,
3) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Weterynarii,
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1923
› Pobierz plik