Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów
projekt dotyczy: ograniczenia ilości stanowisk sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych oraz uregulowania kwestii dotyczącej obsady personalnej w gabinetach politycznych premiera, wicepremierów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1894
- Data wpłynięcia: 2009-02-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Radzie Ministrów
- data uchwalenia: 2010-02-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 57, poz. 354
1894
Druk nr 1894
Warszawa, 12 lutego 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o Radzie Ministrów.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego.
(-) Romuald
Ajchler;
(-) Anna
Bańkowska; (-) Anita Błochowiak;
(-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz Garbowski; (-)
Witold Gintowt-
Dziewałtowski; (-) Tomasz Kamiński; (-) Witold Klepacz; (-) Jan
Kochanowski; (-) Wacław Martyniuk; (-) Jarosław Matwiejuk; (-) Krzysztof
Matyjaszczyk; (-) Tadeusz Motowidło; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisław
Stec; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Ryszard Zbrzyzny.
Projekt
USTAWA
z dnia
2009 r.
o zmianie ustawy o Radzie Ministrów
Art. 1
W ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=z499198c73755&&pspdate=2009.02.10&psphas=1&comm=spistr&akt=nr17006033&ver=0"
="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=z499198c73755&&pspdate=2009.02.10&psphas=1&comm=spistr&akt=nr17006033&ver=0" z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 28 otrzymuje brzmienie:
„Art. 28. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje sekretarza i do pię-
ciu podsekretarzy stanu w Kancelarii.”;
2) dodaje się art. 28 a w brzmieniu:
„Art. 28a. W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów tworzy się w szczególno-
ści:
1) gabinet polityczny Prezesa Rady Ministrów z limitem za-
trudnienia do pięciu osób;
2) gabinety polityczne Wiceprezesów Rady Ministrów z limi-
tami zatrudnienia do trzech osób.”
3) w art. 37 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenia ustala limit stanowisk
podsekretarzy stanu w każdym z ministerstw, w ilości nie więk-
szej niż pięć stanowisk podsekretarzy stanu i stanowisk równo-
rzędnych każdym z ministerstw, tj. łącznie nie więcej niż pięć-
dziesiąt stanowisk podsekretarzy stanu i stanowisk równorzęd-
nych razem we wszystkich ministerstwach.”
4) W art. 39 ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) gabinet polityczny z limitem zatrudnienia do dwóch osób;”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Przedkładana nowelizacja ma charakter incydentalny i ma też oczywisty związek z kryzy-
sem finansowym i jego skutkami coraz dotkliwiej docierającymi do Polski. Projekt wychodzi
także naprzeciw oczekiwaniom i apelom premiera rządu RP, który sam identyfikując zaist-
nienie zjawisk kryzysowych w kraju, zainicjował działania zmierzające do ograniczenia wy-
datków budżetowych, a także wskazywał na potrzebę szukania kolejnych możliwych oszczęd-
ności.
To również mając na uwadze, a także działania zmniejszające zakres obowiązków iż za-
dań obciążających administrację rządową – vide np. przyjęta w grudniu ub. roku ustawa kom-
petencyjna przesuwająca zadania dotychczas administracji rządowej na rzecz jednostek samo-
rządu terytorialnego – posłowie wnioskodawcy proponują przyjęcie rozwiązań, które winny
być konsekwencją powyższego, a jednocześnie powinny przynieść znaczące oszczędności dla
budżetu państwa.
Po pierwsze, proponuje się zdecydowane ograniczenie ilości stanowisk sekretarzy stanu,
podsekretarzy stanu i stanowisk równorzędnych. Należy zauważyć, że na dzisiejszy stan 89
etatów, jeszcze w 2005 r. w rządzie kierowanym przez Marka Belkę było to 70 etatów.
Po drugie, proponuje się definitywne uregulowanie kwestii dotyczącej obsady personalnej
w gabinetach politycznych premiera, wicepremierów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu.
Gabinety polityczne w obecnym kształcie stały się przechowalnią dla funkcjonariuszy
partyjnych, którzy nie dostali się do parlamentu, bądź nie otrzymali oferty objęcia stanowiska
kierowniczego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w ministerstwie, bądź innym urzędzie
administracji rządowej.
Zatrudnienia w gabinecie politycznym nie wymaga wypełniania kryteriów kwalifikacyj-
nych – właściwych np. dla członków korpusu służby cywilnej, nie ma cech transparentności i
nie podlega żadnej weryfikacji publicznej.
Dotychczasowy stan prawny także nie limituje liczebności każdego z gabinetów politycz-
nych. To mając na uwadze proponuje się, aby stany etatowe gabinetów politycznych wynosiły
odpowiednio:
− dla prezesa Rady Ministrów
- 5 osób,
− dla wicepremiera
- 3 osoby,
− dla sekretarza stanu i podsekretarza stanu - 2 osoby.
Wejście w życie proponowanych zmian nie spowoduje żadnych dodatkowych wydatków
dla budżetu państwa, natomiast wprost przeciwnie może przynieść oszczędności sięgające
dziesiątków milionów złotych w stosunku rocznym.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3 Regulaminu
Sejmu RP.
Przedkładany zakres nowelizacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.