eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy

projekt dotyczy wprowadzenia stałego monitoringu osób skazanych i tymczasowo aresztowanych, stwarzających poważne zagrożenie społeczne lub niebezpieczne dla jednostki penitencjarnej oraz tzw. niebezpiecznych - skazanych i tymczasowo aresztowanych. nie tylko w celach mieszkalnych wraz z kącikami sanitarnymi, ale także w każdym innym miejscu, w którym się znajdują

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1851
  • Data wpłynięcia: 2009-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy
  • data uchwalenia: 2009-06-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 963

1851



Projektodawca przewiduje jednak, że utrwaleniu nie będą podlegać informacje
objęte tajemnicą spowiedzi lub tajemnicą prawnie chronioną (np. tajemnicą adwokacką).
W projekcie przewiduje się także monitorowanie części cel mieszkalnych przeznaczonych do
celów sanitarno-higienicznych oraz łaźni. W celu poszanowania konstytucyjnych praw
i wolności osadzonych, zwłaszcza prawa do ochrony godności i intymności, wskazuje się, że
obraz z kamer telewizji przemysłowej, zainstalowanych w części celi mieszkalnej
przeznaczonej do celów sanitarno-higienicznych oraz w łaźniach, będzie przekazywany na
monitory lub do urządzeń utrwalających obraz lub dźwięk w sposób uniemożliwiający
ukazywanie intymnych części ciała osadzonych podlegających monitoringowi oraz
wykonywanych przez nich intymnych czynności fizjologicznych. Cel ten zostanie osiągnięty
przez zastosowanie do monitoringu w tych pomieszczeniach specjalnych kamer
wyposażonych w tzw. funkcję maskowania stref prywatności. Określenie tych stref pozwoli
na zdefiniowanie części obrazu, która będzie dokładnie zamaskowana. Tym samym strefa
prywatności nie będzie w ogóle widoczna na monitorze i w takiej niewidocznej formie będzie
podlegać utrwaleniu. Strefy prywatności będą określane podczas montażu kamer i nie będą
mogły być zmieniane podczas monitoringu.
W projekcie ustawy określono ponadto sposób postępowania z utrwalonym
obrazem lub dźwiękiem (art. 73a § 6 i 7), a także upoważniono Ministra Sprawiedliwości do
wydania aktu wykonawczego, w którym zostaną określone rodzaje urządzeń i środków
technicznych służących do przekazywania, odtwarzania i utrwalania obrazu lub dźwięku
z monitoringu oraz sposób przechowywania, odtwarzania i niszczenia zapisów oraz
udostępniania ich uprawnionym podmiotom. Wskazać należy, że niezwłoczne zniszczenie
utrwalonego obrazu lub dźwięku niezawierającego informacji wskazujących na popełnienie
przestępstwa lub nieistotnego dla bezpieczeństwa zakładu karnego albo bezpieczeństwa
skazanego odbywać się będzie automatycznie, przez nagrywanie na tym samym nośniku
kolejnych zapisów, w czasie uzależnionym od parametrów technicznych urządzenia
nagrywającego. Natomiast jeżeli utrwalony obraz lub dźwięk zawierałby informacje
wskazujące na popełnienie przestępstwa lub innego przewinienia, w tym przewinienia
dyscyplinarnego, to w takim przypadku podlegałby wykorzystaniu w postępowaniu
dowodowym, zgodnie z właściwymi przepisami.
Monitoring pomieszczeń ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno
jednostkom organizacyjnym Służby Więziennej, jak i osobom przebywającym na ich terenie.
Ma on usprawnić działania funkcjonariuszy Służby Więziennej w zakresie adekwatnej

2


interwencji mającej na celu zapobieżenie zaistnieniu wypadków nadzwyczajnych na
terenie zakładu karnego lub aresztu śledczego.
W art. 1 pkt 2, odnoszącym się do dodanego art. 88c Kodeksu karnego
wykonawczego, i art. 1 pkt 4, odnoszącym się do dodanego § 2 w art. 212b tego kodeksu,
wprowadza się zasadę stałego monitoringu zachowania skazanego i tymczasowo
aresztowanego, stwarzającego poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie
bezpieczeństwa jednostki penitencjarnej, osadzonego w wyznaczonej celi. Regulacja ta ma
charakter odmienny od ogólnej zasady przewidzianej w nowelizowanym art. 116, gdzie
przewiduje się, co do zasady, fakultatywny charakter kontroli zachowania skazanego za
pomocą kamer telewizyjnych (mowa o tym poniżej). Co istotne, projektodawca zakłada stałe
monitorowanie zachowania skazanych i tymczasowo aresztowanych tzw. niebezpiecznych, tj.
monitorowanie ich zachowania nie tylko w celach mieszkalnych wraz z kącikami
sanitarnymi, ale również w każdym innym miejscu, w którym się znajdują. W ten sposób
dąży się do zapewnienia bezpieczeństwa osób, które będą przebywać z tymi osadzonymi
w bezpośrednim kontakcie (dla przykładu: instruktor prowadzący zajęcia kulturalno-
oświatowe, duchowny odprawiający nabożeństwo).
W art. 1 pkt 3, odnoszącym się do art. 116 Kodeksu karnego wykonawczego,
określającego obowiązki skazanego, dodano nowy § 5a, który przewiduje możliwość
poddania zachowania skazanego monitoringowi, jeżeli jest to uzasadnione względami
medycznymi albo potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa skazanego. Kontrola zachowania
skazanego za pomocą kamer telewizji przemysłowej, co do zasady, ma mieć zatem charakter
fakultatywny. Z kolei znowelizowany § 6 tego artykułu jednoznacznie wskazuje, że dyrektor
zakładu karnego będzie podejmował w tej sprawie decyzje w rozumieniu art. 7 K.k.w., a więc
podlegające kontroli sądowej.
W art. 2 projektu przewiduje się 3-miesięczny okres vacatio legis ustawy, potrzebny
dla wdrożenia nowych rozwiązań technicznych i związany choćby z koniecznością dokonania
przez Służbę Więzienną zakupów właściwych urządzeń technicznych (tj. zakupów zgodnych
z regulacjami ustawy – Prawo zamówień publicznych).



3



OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Projekt dotyczy osób osadzonych w jednostkach penitencjarnych. W szczególności
projekt ustawy będzie oddziaływał na osadzonych zakwalifikowanych do kategorii
osadzonych stwarzających poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie dla
bezpieczeństwa jednostki penitencjarnej, tzw. „N” (niebezpieczni), którzy zostali
zakwalifikowani do osadzenia w wyodrębnionych celach mieszkalnych znajdujących się
w obiektach jednostek organizacyjnych Służby Więziennej. Projekt ustawy będzie
oddziaływał także na funkcjonariuszy Służby Więziennej pełniących służbę
w wyodrębnionych oddziałach dla osadzonych kategorii „N” lub w oddziałach
z wyodrębnionymi celami przeznaczonymi dla osadzonych zakwalifikowanych jako „N”.
2.
Wyniki
konsultacji
społecznych

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy, w ramach konsultacji
społecznych, został przekazany do zaopiniowania: Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie
Sądownictwa, sądom powszechnym, prokuraturom, Rzecznikowi Praw Obywatelskich,
Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich
„Iustitia”, Radzie Głównej do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym oraz
Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Rozwiązania zaproponowane w projekcie zyskały, co
do zasady, akceptację podmiotów, do których projekt został skierowany. Uwagi, które zostały
zgłoszone do projektu, zostały uwzględnione w projekcie ustawy.
3.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
samorządu terytorialnego, rynek pracy oraz konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego projektu ustawy spowoduje skutki finansowe dla
budżetu państwa.

Szacunkowe koszty wejścia w życie ustawy:
- 470 szt. kamer wewnętrznych w obudowie wandaloodpornej o łącznej wartości –
1 081 tys. zł brutto,

4



- 63 szt. rejestratorów cyfrowych 16-kanałowych z funkcją nagrywania i twardym
dyskiem o pojemności 500 Gb o łącznej wartości 410 tys. zł brutto,
- 126 monitorów 19” o łącznej wartości 290 tys. zł brutto.
Łączny koszt zakupu ww. urządzeń wraz z montażem i uruchomieniem (30 %
kosztów materiałowych) wyniesie 2 316 tys. zł brutto.
Powyższe środki znajdują pokrycie w budżecie więziennictwa na 2009 r.
Przedmiotowa regulacja nie wpłynie na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną. Nie będzie miała ona również wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym także na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

4. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny

Regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
5. Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy

Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej – stosownie
do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). W trybie i na zasadach tej ustawy żaden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
6. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Materia projektowanej regulacji nie jest regulowana przez prawo Unii Europejskiej.

5
P R O J E K T

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia …………………………

w sprawie rodzaju urz dzeń i rodków technicznych służ cych do
przekazywania, odtwarzania i utrwalania obrazu lub dźwięku w zakładach
karnych i aresztach ledczych oraz sposobu ich przechowywania,
odtwarzania i niszczenia oraz udostępniania uprawnionym podmiotom
Na podstawie art. 73a § 10 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) rodzaje urządzeń i środków technicznych służących do przekazywania, odtwarzania i
utrwalania obrazu lub dźwięku stosowane w systemie telewizji przemysłowej na terenie
zakładów karnych i aresztów śledczych, zwanych dalej „zakładami";
2) sposób przechowywania, odtwarzania i niszczenia utrwalonego obrazu lub dźwięku, w
celu właściwego zabezpieczenia przed utratą zniekształceniem lub nieuprawnionym
ujawnieniem;
3) sposób udostępniania utrwalonego obrazu lub dźwięku uprawnionym podmiotom.
§ 2.
1. Do przekazywania, odtwarzania i utrwalania obrazu lub dźwięku może służyć system
telewizji przemysłowej stosowany na terenie zakładów.
2. System telewizji przemysłowej to zespół telewizyjnych środków technicznych i
programowych przeznaczony do obserwowania i rejestrowania sytuacji w wyznaczonym

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1083, z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r.
Nr 60, poz. 701 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 200, poz.
1679, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 142, poz. 1380 i Nr 179, poz. 1750,z 2004 r. Nr 93, poz. 889, Nr 210, poz. 2135, Nr
240, poz. 2405, Nr 243, poz. 2426 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1363 i Nr 178, poz. 1479, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 123, poz. 849, z 2008 r. Nr 214, poz. 1344 oraz z 2009 r. Nr 8, poz. 39, Nr 22, poz.
119 i Nr …, poz. …).


1
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: