Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy dostosowania obecnego systemu finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej do rozwiązań zawartych w projektowanych ustawach reformujących finanse publiczne państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1776
- Data wpłynięcia: 2009-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-11-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 215, poz. 1664
1776
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowany akt prawny oddziałuje na:
1) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej, którego przychody
stanowią wpływy z tytułu opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji i który dokonuje wypłaty rodków w formie pożyczki lub dotacji zgodnie
z celami zawartymi w § 2 ust. 1 rozporządzenia;
2) przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu pojazdów wycofanych
z eksploatacji, prowadzących strzępiarkę lub inną instalację przetwarzania, odzysku
i recyklingu odpadów pochodzących z demontażu tych pojazdów lub prowadzących punkty
zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji;
3) gminy w zakresie zbierania porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji;
4) podmioty, które mogą wystąpić o dofinansowanie w ramach dofinansowania działalno ci,
o której mowa w art. 400a ustawy - Prawo ochrony rodowiska.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 1 i 5 uchwały Nr 45 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.) zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym
w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowego rozporządzenia zostanie również
umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska ="http://www.mos.gov.pl/"w dziale
Prace legislacyjne.
Lista podmiotów, do których projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach
uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych jest zamieszczona poniżej:
1) Minister
Finansów,
2) Minister
Gospodarki,
3) Minister
Infrastruktury,
4) Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów,
5) Wojewodowie,
6) Marszałkowie Województw,
7) Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
8) Prezes
Głównego Urzędu Statystycznego,
9) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
10) Rządowe Centrum Legislacji,
11) Państwowa Rada Ochrony rodowiska,
12) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa,
13) Konfederacja Pracodawców Polskich, ul. Kredytowa 3, 00-056 Warszawa,
14) Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa,
15) Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa,
16) Instytut na Rzecz Ekorozwoju ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa,
17) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1, 99-
300 Kutno,
18) Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. Złota 44/46, 00-120 Warszawa,
19) Polskie Towarzystwo Recyklingu, ul. Nowoursynowska 166, 02-787 Warszawa
20) Polski Klub Ekologiczny, ul. Sławkowska 26a, 31-014 Kraków
21) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181 Warszawa,
22) Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa,
23) Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów, Al. Jerozolimskie 202, 02-486
Warszawa,
24) Instytut Transportu Samochodowego, ul. Jagiellońska 80, 03-301 Warszawa,
15
25) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem, ul. więtokrzyska 18, 00-052
Warszawa,
26) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, ul. Mokotowska 49, lok. 227, 00-542
Warszawa,
27) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325, 00-024
Warszawa,
28) Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Al. Niepodległo ci 69, 02-626 Warszawa,
29) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżet państwa, ale będzie miało wpływ na
sektor finansów publicznych.
W rozporządzeniu okre lono sposób wydatkowania przez Narodowy Fundusz, będący
jednostką sektora finansów publicznych, rodków pochodzących z opłat za wprowadzenie
pojazdów na terytorium kraju oraz opłat za brak sieci zbierania pojazdów wycofanych
z eksploatacji, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
wprowadzający na terytorium kraju pojazd, który nie zapewnia sieci zbierania pojazdów
wycofanych z eksploatacji, oraz podmiot nie będący przedsiębiorcą, który dokonuje
wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, są zobowiązani do wniesienia, na
odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu, opłaty w wysoko ci 500 zł od każdego
pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
wprowadzający pojazd, który nie spełnił obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów
wycofanych z eksploatacji jest zobowiązany do naliczenia i wpłacenia opłaty za brak sieci na
odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
w razie stwierdzenia, że wprowadzający pojazd nie dokonał wpłaty opłaty za brak sieci albo
dokonał wpłaty w wysoko ci niższej od należnej, Główny Inspektor Ochrony rodowiska
wydaje decyzję, w której okre la wysoko ć zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci. W
przypadku nie wykonania decyzji w terminie ustawowym Główny Inspektor Ochrony
rodowiska ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę za brak sieci
w wysoko ci odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci.
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, Narodowy Fundusz wpływy z wyżej
wymienionych opłat przeznacza na:
1) finansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
2) dofinansowanie działań inwestycyjnych w zakresie:
a) demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
b) gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku demontażu pojazdów wycofanych
z eksploatacji,
c) zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji;
3)
dofinansowanie gmin w zakresie zbierania porzuconych pojazdów wycofanych
z eksploatacji;
4) dofinansowanie działalno ci, o której mowa w art. 400a ustawy - Prawo ochrony
rodowiska.
16
Rozporządzenie zapewni efektywniejsze wydatkowanie zgromadzonych przez Narodowy
Fundusz
rodków pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji. Zapewnienie możliwo ci alokacji nadwyżek tych rodków na dofinansowanie
działalno ci, o której mowa w art. 400a ustawy – Prawo ochrony rodowiska, poprawi
płynno ć finansową Narodowego Funduszu.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie może przyczynić się do wzrostu zatrudnienia przez dofinansowanie
działalno ci, o której mowa w art. 400a ustawy - Prawo ochrony rodowiska, z wpływów
Narodowego Funduszu pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedsiębiorcy prowadzący stację demontażu i spełniający ustawowe obowiązki są
uprawnieni do uzyskania dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Istnieje
również możliwo ć uzyskania dofinansowania w formie pożyczek na wyszczególnione
działania inwestycyjne na preferencyjnych warunkach.
W związku z możliwo cią wykorzystania wpływów Narodowego Funduszu pochodzących
z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji na dofinansowanie
działalno ci, o której mowa w art. 400a ustawy – Prawo ochrony rodowiska, pula rodków
przeznaczonych na dofinansowanie w formie pożyczek może być ograniczona.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Gminy mają możliwo ć uzyskania dofinansowania w formie dotacji w zakresie zbierania
porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także na przedsięwzięcia w ramach
dofinansowania działalno ci, o której mowa w art. 400a ustawy - Prawo ochrony rodowiska.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę środowiska
Ocenia się, że rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na ochronę rodowiska, gdyż
doprecyzowane zostaną warunki przeznaczania wpływów z opłat
w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji na cele związane
z gospodarowaniem tymi odpadami i dofinansowaniem działalno ci, o której mowa w art.
400a ustawy - Prawo ochrony rodowiska.
8. Wskazanie źródeł finansowania
Finansowanie wydatków przewidzianych w rozporządzeniu będzie pochodziło
z wpływów pochodzących z opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17
ust.1 i 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, powiększonych
o przychody z oprocentowania rodków na rachunku bankowym oraz pomniejszonych
o koszty ich obsługi. Stan rodków, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, zwiększają
odsetki od pożyczek udzielonych na dofinansowanie działań inwestycyjnych w zakresie:
demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, gospodarowania odpadami powstałymi
z tego tytułu, zbierania tych pojazdów oraz pożyczek udzielanych w ramach dofinansowania
działalno ci, o której mowa w art. 400a ustawy – Prawo ochrony rodowiska, a także wpływy
ze spłaty tych pożyczek.
03/27rch
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1776
› Pobierz plik