eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o towarach paczkowanych

Rządowy projekt ustawy o towarach paczkowanych

projekt ustawy dotyczy dostosowania polskich przepisów do dyrektywy unijnej z 2007 r. dotyczącej nominalnych ilości produktów w opakowaniach jednostkowych m. in. ograniczenia wyłącznie do napojów spirytusowych i win (także aromatyzowanych i likierowych) listy produktów, które powinny być wprowadzane do obrotu w opakowaniach o ściśle określonych wielkościach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1717
  • Data wpłynięcia: 2009-02-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o towarach paczkowanych
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 91, poz. 740

1717

6. Organy inspekcji, o których mowa w art. 5, mają prawo wglądu do dokumentacji okre-
ślonej w ust. 1 w celu ustalenia ilości rzeczywistej towarów paczkowanych wprowadzonych
do obrotu.

Art. 19. Przepisy art. 16 – 18 stosuje się do importera, chyba że wskaże on podmiot, który
po raz pierwszy wprowadził towar do obrotu na terytorium państwa – strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a w przypadku gdy taki podmiot nie jest znany im-
porterowi – podmiot, od którego nabył towar paczkowany.

Art. 20. 1. Dyrektor właściwego terytorialnie okręgowego urzędu miar, nie częściej niż raz
w roku, przeprowadza w pomieszczeniach paczkującego, zlecającego paczkowanie, importera
oraz w miejscu paczkowania lub składowania towarów paczkowanych, kontrole planowe
w celu stwierdzenia poprawności stosowanego systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru
paczkowanego.
2. Za czynności wykonywane przez dyrektora właściwego terytorialnie okręgowego urzę-
du miar związane z planową kontrolą towarów paczkowanych pobiera się od paczkującego
opłaty zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach.
3. Do kontroli planowych przepis art. 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób prze-
prowadzania kontroli, o której mowa w ust. 1, w zależności od rodzaju paczkowanego pro-
duktu, biorąc pod uwagę zasady statystyki matematycznej.

Art. 21. Towary paczkowane oznaczone znakiem „e” na terytorium państwa – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z przepisami obowiązującymi
w tym państwie, są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez ko-
nieczności przeprowadzania dodatkowej kontroli.
10

Rozdział 4
Butelki miarowe

Art. 22. 1. Producent butelek może na własną odpowiedzialność oznaczać je znakiem „3”
o wysokości co najmniej 3 mm, stanowiącym zapewnienie producenta, że butelka spełnia
wymagania określone w ustawie. Wymagania metrologiczne dotyczące butelek miarowych
określa załącznik nr 4 do ustawy.
2. Wzór znaku „3”określa załącznik nr 5 do ustawy.

Art. 23. 1. Butelka miarowa musi posiadać łatwe do odczytania, dobrze widoczne oraz
nieusuwalne oznakowania:
1) na boku, przy krawędzi dna lub na dnie:
a) wartości pojemności nominalnej w litrach, centylitrach lub mililitrach, podane wraz
z symbolem zastosowanej jednostki miary, cyframi o wysokości co najmniej:
– 3 mm, jeżeli nominalna pojemność jest mniejsza od 20 cl,
– 4 mm, jeżeli nominalna pojemność wynosi od 20 cl do 100 cl,
– 6 mm, jeżeli nominalna pojemność jest większa od 100 cl,
b) znak identyfikacyjny producenta,
c) znak „3”;
2) na dnie lub przy krawędzi dna w sposób zapewniający rozróżnienie
z oznakowaniami, o których mowa w pkt 1, cyframi o tej samej wysokości, w jakich jest wy-
rażana odpowiednia pojemność nominalna, zgodnie z metodą lub metodami napełniania:
a) wartość pojemności brzegowej wyrażonej w centylitrach bez symbolu cl lub
b) wartość odległości, wyrażonej w milimetrach, od poziomu krawędzi do poziomu napeł-
nienia odpowiadającego pojemności nominalnej z symbolem mm.
2. Na butelce miarowej nie wolno umieszczać innych oznakowań podobnych do oznako-
wań, o których mowa w ust. 1.

11

Art. 24. 1. Producent przed rozpoczęciem produkcji butelek miarowych jest obowiązany
zgłosić Prezesowi Głównego Urzędu Miar znak pozwalający zidentyfikować producenta.
2. Znak identyfikacyjny producenta powinien mieć indywidualne cechy graficzne pozwa-
lające jednoznacznie odróżnić go od zarejestrowanych już znaków identyfikacyjnych innych
producentów.
3. Każdy producent jest obowiązany umieszczać na produkowanych przez siebie butel-
kach miarowych spełniających wymagania określone w ustawie znak identyfikacyjny produ-
centa.

Art. 25. 1. Prezes Głównego Urzędu Miar prowadzi jawny rejestr znaków identyfikacyj-
nych producentów butelek miarowych, zwany dalej „rejestrem”.
2. Rejestr powinien zawierać:
1) firmę producenta;
2) siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres;
3) numer, pod którym producent został wpisany do rejestru przedsiębiorców
w Krajowym Rejestrze Sądowym;
4) symbol graficzny stanowiący znak identyfikacyjny producenta.
Art. 26. 1. Prezes Głównego Urzędu Miar dokonuje wpisu znaku identyfikacyjnego pro-
ducenta do rejestru w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia. Zgłoszenie powinno
zawierać dane, o których mowa w art. 25 ust. 2, aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądo-
wego i 5 egzemplarzy wzoru znaku o wymiarach nie większych niż 5 cm x 5 cm.
2. Prezes Głównego Urzędu Miar odmawia wpisu do rejestru, w przypadku gdy znak iden-
tyfikacyjny zgłoszony przez producenta jest identyczny ze znakiem wcześniej wpisanym do
rejestru.
3. W przypadku gdy zgłoszenie producenta ma braki formalne lub znak identyfikacyjny pro-
ducenta nie ma indywidualnych cech graficznych pozwalających jednoznacznie odróżnić go
od wpisanych wcześniej do rejestru znaków identyfikacyjnych innych producentów, Prezes
Głównego Urzędu Miar zawiadamia o powyższym zgłaszającego w terminie 14 dni od dnia
otrzymania zgłoszenia oraz wzywa go do usunięcia braków formalnych lub do zmiany znaku
w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.

12

4. Jeżeli w wyznaczonym terminie producent nie uzupełni zgłoszenia lub nie przedstawi inne-
go znaku identyfikacyjnego, Prezes Głównego Urzędu Miar pozostawia sprawę bez rozpo-
znania i informuje o powyższym producenta.
5. Wpis albo odmowa wpisu znaku identyfikacyjnego do rejestru następuje w drodze decyzji
administracyjnej.
Art. 27. Prezes Głównego Urzędu Miar informuje właściwe organy państw członkowskich
Unii Europejskiej oraz Komisję Europejską o znakach identyfikacyjnych producenta wpisa-
nych do rejestru w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji o wpisie.
Art. 28. 1. Producent butelek miarowych, co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem produkcji,
jest obowiązany zgłosić ten fakt dyrektorowi okręgowego urzędu miar właściwego ze wzglę-
du na siedzibę albo miejsce zamieszkania producenta.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1) firmę producenta;
2) siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres;
3) miejsce produkcji butelek miarowych.
3. O zmianach danych, o których mowa w ust. 2, producent jest obowiązany poinformo-
wać dyrektora okręgowego urzędu miar właściwego ze względu na siedzibę albo miejsce za-
mieszkania producenta, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.

Art. 29. 1. Importer butelek miarowych, co najmniej 14 dni przed wprowadzeniem butelek
miarowych po raz pierwszy do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowią-
zany zgłosić ten fakt dyrektorowi okręgowego urzędu miar właściwego ze względu na siedzi-
bę albo miejsce zamieszkania importera.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1) firmę importera;
2) siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres;
3) miejsce składowania butelek miarowych;
4) deklarację lub dokumentację, o których mowa w art. 31.

13

3. O zmianach danych, o których mowa w ust. 2, importer jest obowiązany poinformować
dyrektora okręgowego urzędu miar właściwego ze względu na siedzibę albo miejsce zamiesz-
kania producenta, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.

Art. 30. 1. Producent butelek miarowych jest odpowiedzialny za zorganizowanie
i przeprowadzenie kontroli wewnętrznej butelek miarowych.
2. Do kontroli wewnętrznej butelek miarowych producent butelek miarowych może sto-
sować metodę referencyjną lub inną, o skuteczności co najmniej takiej samej jak skuteczność
metody referencyjnej. Opis metody referencyjnej określa załącznik nr 6 do ustawy.
3. Producent butelek miarowych jest obowiązany sporządzić opis przyjętego przez siebie
systemu kontroli wewnętrznej butelek miarowych.
4. Opis, o którym mowa w ust. 3, producent jest obowiązany udostępnić na każde żądanie
organów sprawujących nadzór, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2.
5. Do kontroli wewnętrznej butelek miarowych przepisy art. 18 ust. 1 – 4 stosuje się od-
powiednio.
6. O przyjęciu albo odrzuceniu partii butelek miarowych decyduje wynik kontroli we-
wnętrznej butelek miarowych.

Art. 31. W przypadku butelek miarowych importowanych za spełnienie wymagań okre-
ślonych w ustawie uznaje się pisemną deklarację importera lub posiadanie przez niego doku-
mentacji świadczącej o tym, że w procesie produkcji były stosowane odpowiednie metody
kontroli wewnętrznej butelek miarowych zapewniające spełnienie wymagań określonych
w ustawie.

Art. 32. 1. Butelki miarowe podlegają kontroli organów administracji miar przez pobranie
próbek w pomieszczeniach producenta lub importera.
2. Do kontroli butelek miarowych przepisy art. 20 stosuje się odpowiednio.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób prze-
prowadzania kontroli, o której mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę zasady statystyki matema-
tycznej.

14

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: