eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki

Rządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki

projekt ustawy określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zasadach finansowania nauki
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 615

1637

§ 10. Audyt jednostki naukowej obejmuje sprawdzenie jednego roku, z okresu 3 lat
poprzedzających rok przeprowadzenia audytu, wybranego na podstawie przeprowadzonej analizy
ryzyka, w tym:
1) podstaw prawnych działalności jednostki naukowej;
2) poprawności polityki rachunkowości i funkcjonowania procedur kontroli finansowej;
3) realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu jednostki naukowej;
4) wniosku o finansowanie działalności statutowej;
5) ankiety jednostki naukowej;
6) funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
7) sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników prowadzonej działalności badawczo-
rozwojowej;
8) przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych
i rachunkowości w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
9) realizacji wniosków z wcześniejszych kontroli i audytów;
10) poprawności ewidencji księgowej;
11) wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji;
12) celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji.
§ 11. Audyt centrum obejmuje sprawdzenie jednego roku, z okresu 3 lat poprzedzających
rok przeprowadzenia audytu, wybranego na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka, w tym:
1) podstaw prawnych działalności centrum;
2) poprawności polityki rachunkowości i funkcjonowania procedur kontroli finansowej;
3) realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu centrum;
4) wniosków o dotacje;
5) funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
6) sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników działalności;
7) przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych
i rachunkowości, w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
8) realizacji wniosków z wcześniejszych kontroli i audytów;
9) poprawności ewidencji księgowej;
10) wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji;
11) celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji.
§ 12. 1. W przypadkach wymagających specjalnej wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji
audytor może powołać na swój koszt rzeczoznawcę.
2. Opinia sporządzona przez rzeczoznawcę nie jest wiążąca dla audytora.
§ 13. 1. Na podstawie zebranych dokumentów i dowodów audytor sporządza pisemne
sprawozdanie z audytu, zwane dalej "sprawozdaniem".
2. Sprawozdanie określa, czy otrzymane środki finansowe zostały wykorzystane zgodnie
z przeznaczeniem i przepisami prawa oraz czy księgi rachunkowe są prowadzone prawidłowo.
3. Sprawozdanie powinno przedstawiać wyniki audytu w sposób bezstronny, kompletny,
zrozumiały, jednoznaczny i zgodny ze stanem faktycznym.
4. Audytor jest obowiązany zachować poufność i nie naruszać tajemnic handlowych
audytowanego podmiotu. Nie może to jednak wpływać na merytoryczną treść sprawozdania.
§ 14. Sprawozdanie zawiera w szczególności:

3
1) oznaczenie sprawozdania;
2) datę sporządzenia sprawozdania;
3) nazwę i adres oraz dane audytowanego podmiotu;
4) nazwę i numer projektu;
5) oświadczenie audytora oraz osób wykonujących czynności audytu o niezależności od
audytowanego podmiotu;
6) imiona, nazwiska, adresy i numery uprawnień audytorów wykonujących czynności audytu;
7) cele audytu;
8) podmiotowy i przedmiotowy zakres audytu;
9) termin, w którym przeprowadzono audyt;
10) zwięzły opis działań audytowanego podmiotu w obszarze objętym audytem;
11) zwięzłą ocenę sytuacji ekonomicznej audytowanego podmiotu;
12) ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu zarządzania i kontroli w obszarze
działalności audytowanego podmiotu objętym audytem;
13) informację o metodzie doboru i wielkości próby do badania;
14)
zaprezentowanie wyników badania, w tym obszarów, w których stwierdzono
nieprawidłowości;
15) określenie nieprawidłowości oraz analizę ich przyczyn i skutków;
16) zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień;
17) podpisy audytorów uczestniczących w audycie;
18) podpisy reprezentantów audytora, jeśli audytorem jest osoba prawna albo jednostka
organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
§ 15. Wszystkie strony sprawozdania powinny być ponumerowane i parafowane.
§ 16. Wnioski i opinie zawarte w sprawozdaniu powinny wynikać z dokumentacji audytu.
§ 17. 1. Dokumentacja audytu, łącznie ze sprawozdaniem, jest przekazywana audytowanemu
podmiotowi w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu.
2. Dokumentacja audytu podlega przechowaniu przez audytowany podmiot przez okres 2 lat
od dnia jej otrzymania.
3. Sprawozdanie z audytu podlega przechowaniu przez okres 5 lat.
§ 18. Audytowany podmiot przekazuje ministrowi właściwemu do spraw nauki jeden
egzemplarz sprawozdania oraz ewentualne stanowisko do ustaleń zawartych w sprawozdaniu w
terminie 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
§ 19. Audytor jest obowiązany do udzielania wyjaśnień w zakresie objętym audytem
ministrowi właściwemu do spraw nauki oraz upoważnionym przez niego osobom.
§ 20. Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 września
2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania
środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 170, poz.1197)
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

4
UZASADNIENIE

Przedkładany projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie
sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na
naukę wykonującego upoważnienie zawarte w art. 35 projektu ustawy o zasadach finansowania
nauki jest w znacznym stopniu powtórzeniem obowiązującego rozporządzenia Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 września 2007r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania
audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę. W związku z tym, że w
projekcie ustawy o zasadach finansowania dodano przepis, że obowiązkowemu zewnętrznemu
audytowi finansowemu podlegają Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań
i Rozwoju projekt rozporządzenia uzupełniono o cel przeprowadzania audytu w NCN i NCBiR
(§4 ust. 4) oraz zakres tego audytu (§ 11). Audyt w Narodowym Centrum Nauki i Narodowym
Centrum Badań i Rozwoju, jako jednostkach mających realizować zadania wynikające
bezpośrednio z ustawy o zasadach finansowania nauki, ma na celu zapewnienie Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego o prawidłowości ich funkcjonowania oraz poprawności wydatkowania
środków przekazywanych z budżetu państwa i w tym zakresie będą one podlegać audytowi.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

Opinia o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.




5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny

Rozporządzenie jest adresowane do jednostek naukowych, które otrzymują środki finansowe na
działalność statutową, podmiotów realizujących projekty, których całkowita wartość
dofinansowania przekracza 2 mln zł oraz Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Centrum
Badań i Rozwoju.

2. Konsultacje społeczne

Projekt rozporządzenia zmiany zostanie skierowany do zaopiniowania następującym partnerom
społecznym:
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych,
Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych,
Związkowi Rzemiosła Polskiego, Związkowi Nauczycielstwa Polskiego, Krajowej Sekcji Nauki
NSZZ „Solidarność”, Krajowej Radzie Nauki ZNP.
Ponadto rozporządzenie zostanie przesłane do zaopiniowania następującym podmiotom
środowiskowym: Parlamentowi Studentów RP, Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego,
Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, a
także Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie
internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami ustawy z dania
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169,
poz.1414).

3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i
bud ety jednostek samorz du terytorialnego

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa.

4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.


6
5. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny kraju.



01/05rch

7
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: