Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1636
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616
1636
1) jest mikro- lub małym przedsiębiorcą;
2) rozpoczął działalność na rynku nie wcześniej niż sześć lat przed
otrzymaniem pomocy;
3) wydatki na działalność badawczo-rozwojową stanowią 15% jego
całkowitych kosztów operacyjnych w co najmniej jednym roku z trzech lat
poprzedzających przyznanie pomocy lub w przypadku przedsiębiorcy
rozpoczynającego działalność – w bieżącym okresie podatkowym objętym
zewnętrznym audytem.
§ 20. 1. Kwota pomocy publicznej przyznanej zgodnie z § 19 nie może
przekroczyć równowartości 1 000 000 euro, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W przypadku regionów kwalifikujących się do wyłączenia na mocy art. 87 ust. 3 lit.
a Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, maksymalna kwota przyznanej
pomocy publicznej nie może przekroczyć równowartości 1 500 000 euro.
3. W przypadku regionów kwalifikujących się do wyłączenia na mocy art. 87 ust. 3 lit.
c Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, maksymalna kwota pomocy nie
może przekroczyć równowartości 1 250 000 euro.
§ 21. W okresie, w którym podmiot może zostać zakwalifikowany jako młody
innowacyjny przedsiębiorca, pomoc może zostać przyznana jednorazowo.
Rozdział 5
Pomoc publiczna na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia
innowacji
§ 22. Pomoc publiczna na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi
wsparcia innowacji jest przyznawana podmiotowi będącemu małym lub średnim
przedsiębiorcą na podstawie umowy o wykonanie i finansowanie projektu.
§ 23. Maksymalna kwota pomocy publicznej na usługi doradcze w zakresie
innowacji i usługi wsparcia innowacji, jaka może być przyznana jednemu podmiotowi,
nie może przekroczyć równowartości 200 000 euro w okresie trzyletnim.
§ 24. 1. Pomoc publiczna na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi
wsparcia innowacji, jest przeznaczona na zakup usług po cenach rynkowych.
2. W przypadku gdy usługodawca jest podmiotem nienastawionym na zysk, zakup
usług następuje po cenach odzwierciedlających ich pełny koszt, powiększonych o
rozsądną marżę.
10
§ 25. 1. W przypadku usług doradczych w zakresie innowacji do kosztów
kwalifikowalnych zalicza się koszty:
1) doradztwa w zakresie zarządzania;
2) pomocy technicznej;
3) usług związanych z transferem technologii;
4) szkoleń;
5) doradztwa w zakresie zakupów;
6) ochrony praw własności intelektualnej;
7) umów licencyjnych oraz doradztwa w zakresie korzystania z norm.
2. W przypadku usług wsparcia innowacji do kosztów kwalifikowalnych zalicza
się koszty:
1) najmu przestrzeni biurowej;
2) banków danych;
3) utrzymania bibliotek technicznych;
4) badań rynku;
5) związane z korzystaniem z laboratoriów;
6) znakowania, testowania i certyfikacji jakości.
Rozdział 6
Pomoc publiczna na pokrycie kosztów praw własności przemysłowej dla
małych i średnich przedsiębiorców
§ 26. W przypadku pomocy publicznej na pokrycie kosztów praw własności
przemysłowej dla małych i średnich przedsiębiorców, intensywność
przyznanej pomocy publicznej nie może przekraczać poziomu
odpowiadającego intensywności pomocy publicznej na projekt badawczo-
rozwojowy, o którym mowa w art. 31 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie
wyłączeń blokowych, która mogłaby wesprzeć działalność badawczą
prowadzącą do uzyskania praw własności przemysłowej.
§ 27. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w § 26, do kosztów
kwalifikowalnych zalicza się:
1) koszty poprzedzające przyznanie patentu na wynalazek,
dodatkowego prawa ochronnego na wynalazek, wzór użytkowy lub
prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w tym koszty związane ze
11
zgłoszeniem wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru
przemysłowego;
2) koszty tłumaczenia, w tym tłumaczenia przysięgłego, dokumentacji
niezbędnej do zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru
przemysłowego;
3) opłaty jednorazowe oraz opłaty okresowe w związku z ochroną
wynalazków, wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych.
Rozdział 7
Pomoc publiczna na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych i
prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki
§ 28. 1. Pomoc publiczna na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych
i prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki jest przekazywana
na podstawie umowy o wykonanie i finansowanie projektu.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na zasadach pomocy de minimis, o
której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.
w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379
z 28.12.2006, str. 5).
§ 29. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w § 28, do kosztów
kwalifikowalnych zalicza się koszty:
1) koszty zatrudnienia osób wykonujących projekt;
2) koszty narzędzi i sprzętu wykorzystywanych w czasie wykonywania
projektu; jeżeli takie narzędzia i sprzęt są używane w okresie
dłuższym niż czas wykonywania projektu, za koszty kwalifikowane
przyjmuje się jedynie koszty amortyzacji w czasie wykonywania
projektu, obliczone na podstawie dobrej praktyki księgowej;
3)
koszty budynków i gruntów wykorzystywanych w czasie
wykonywania projektu; w przypadku budynków za koszty
kwalifikowane przyjmuje się jedynie koszty amortyzacji
odpowiadające czasowi wykonywania projektu, obliczone na
podstawie dobrej praktyki księgowej; w przypadku gruntów za
koszty kwalifikowane przyjmuje się koszty związane z
12
przeniesieniem własności, koszty wynikające z odpłatnego
korzystania z gruntu lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;
4) koszty doradztwa lub równoważnych usług wykorzystywanych
wyłącznie do celów wykonania projektu, nabytych po cenach
rynkowych, pod warunkiem, że w transakcji nie ma elementów
zmowy, przy czym koszty te zostają uznane jedynie do 70%
całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu;
5) inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i
podobnych produktów, poniesione bezpośrednio w związku z
wykonaniem projektu;
6) koszty opłat urzędowych ponoszonych w związku z realizacją
czynności objętych projektem;
7) koszty pomocy prawnej bezpośrednio związanej z realizacją
czynności objętych projektem;
8) dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z
realizacją czynności objętych projektem, przy czym koszty te zostają
uznane jedynie do 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych
projektu.
§ 30. Pomoc publiczna na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych i
prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki nie może
przekroczyć 90% wartości kosztów kwalifikowalnych określonych w § 29.
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 31. Umowy o wykonanie i finansowanie projektu, na który została przyznana
pomoc publiczna w oparciu o przepisy niniejszego rozporządzenia, mogą być
zawierane do dnia 31 grudnia 2013 r.
§ 32. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
13
UZASADNIENIE
Upoważnieniem ustawowym do wydania niniejszego rozporządzenia jest art.
33 ust. 2 ustawy z dnia ..............2009 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
(Dz. U. Nr ........, poz. ..........). Rozporządzenie określa przeznaczenie, warunki
dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania pomocy publicznej
udzielanej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w związku z
realizacją zadań Centrum, o których mowa w art. 27-29 ustawy z dnia ......... o
Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Z uwagi na pozostawienie w ustawie swobody w definiowaniu przez Dyrektora
i Radę Narodowego Centrum Badań i Rozwoju instrumentów realizacji zadań, nie
jest możliwe precyzyjne określenie typów projektów, na jakie będzie przyznawana
pomoc publiczna. Rozwiązaniem przyjętym w projekcie rozporządzenia jest
określenie typów działań, jakie mogą być objęte projektem. Oczekuje się, że taka
konstrukcja przepisów pozwoli na swobodne kształtowanie instrumentów za pomocą
których będą realizowane zadania Centrum w taki sposób, by odpowiadały one
potrzebom przedsiębiorców chcących angażować się w działalność badawczo-
rozwojową.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej
za pośrednictwem NCBiR na:
1) badania przemysłowe i prace rozwojowe (§ 5-15);
2) techniczne studia wykonalności (§ 16-18);
3) pomoc dla młodych innowacyjnych przedsiębiorców (§ 19-21);
5) usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji (§ 22-25);
6) pomoc na pokrycie kosztów praw własności przemysłowej dla małych i
średnich przedsiębiorców (§ 26-27);
7) wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych
oraz innych form ich transferu do gospodarki (§ 28-30).
Pomoc publiczna, która będzie udzielana na podstawie tego rozporządzenia
jest objęta wyłączeniem blokowym na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr
14
2) rozpoczął działalność na rynku nie wcześniej niż sześć lat przed
otrzymaniem pomocy;
3) wydatki na działalność badawczo-rozwojową stanowią 15% jego
całkowitych kosztów operacyjnych w co najmniej jednym roku z trzech lat
poprzedzających przyznanie pomocy lub w przypadku przedsiębiorcy
rozpoczynającego działalność – w bieżącym okresie podatkowym objętym
zewnętrznym audytem.
§ 20. 1. Kwota pomocy publicznej przyznanej zgodnie z § 19 nie może
przekroczyć równowartości 1 000 000 euro, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W przypadku regionów kwalifikujących się do wyłączenia na mocy art. 87 ust. 3 lit.
a Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, maksymalna kwota przyznanej
pomocy publicznej nie może przekroczyć równowartości 1 500 000 euro.
3. W przypadku regionów kwalifikujących się do wyłączenia na mocy art. 87 ust. 3 lit.
c Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, maksymalna kwota pomocy nie
może przekroczyć równowartości 1 250 000 euro.
§ 21. W okresie, w którym podmiot może zostać zakwalifikowany jako młody
innowacyjny przedsiębiorca, pomoc może zostać przyznana jednorazowo.
Rozdział 5
Pomoc publiczna na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia
innowacji
§ 22. Pomoc publiczna na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi
wsparcia innowacji jest przyznawana podmiotowi będącemu małym lub średnim
przedsiębiorcą na podstawie umowy o wykonanie i finansowanie projektu.
§ 23. Maksymalna kwota pomocy publicznej na usługi doradcze w zakresie
innowacji i usługi wsparcia innowacji, jaka może być przyznana jednemu podmiotowi,
nie może przekroczyć równowartości 200 000 euro w okresie trzyletnim.
§ 24. 1. Pomoc publiczna na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi
wsparcia innowacji, jest przeznaczona na zakup usług po cenach rynkowych.
2. W przypadku gdy usługodawca jest podmiotem nienastawionym na zysk, zakup
usług następuje po cenach odzwierciedlających ich pełny koszt, powiększonych o
rozsądną marżę.
10
§ 25. 1. W przypadku usług doradczych w zakresie innowacji do kosztów
kwalifikowalnych zalicza się koszty:
1) doradztwa w zakresie zarządzania;
2) pomocy technicznej;
3) usług związanych z transferem technologii;
4) szkoleń;
5) doradztwa w zakresie zakupów;
6) ochrony praw własności intelektualnej;
7) umów licencyjnych oraz doradztwa w zakresie korzystania z norm.
2. W przypadku usług wsparcia innowacji do kosztów kwalifikowalnych zalicza
się koszty:
1) najmu przestrzeni biurowej;
2) banków danych;
3) utrzymania bibliotek technicznych;
4) badań rynku;
5) związane z korzystaniem z laboratoriów;
6) znakowania, testowania i certyfikacji jakości.
Rozdział 6
Pomoc publiczna na pokrycie kosztów praw własności przemysłowej dla
małych i średnich przedsiębiorców
§ 26. W przypadku pomocy publicznej na pokrycie kosztów praw własności
przemysłowej dla małych i średnich przedsiębiorców, intensywność
przyznanej pomocy publicznej nie może przekraczać poziomu
odpowiadającego intensywności pomocy publicznej na projekt badawczo-
rozwojowy, o którym mowa w art. 31 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie
wyłączeń blokowych, która mogłaby wesprzeć działalność badawczą
prowadzącą do uzyskania praw własności przemysłowej.
§ 27. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w § 26, do kosztów
kwalifikowalnych zalicza się:
1) koszty poprzedzające przyznanie patentu na wynalazek,
dodatkowego prawa ochronnego na wynalazek, wzór użytkowy lub
prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w tym koszty związane ze
11
zgłoszeniem wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru
przemysłowego;
2) koszty tłumaczenia, w tym tłumaczenia przysięgłego, dokumentacji
niezbędnej do zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru
przemysłowego;
3) opłaty jednorazowe oraz opłaty okresowe w związku z ochroną
wynalazków, wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych.
Rozdział 7
Pomoc publiczna na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych i
prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki
§ 28. 1. Pomoc publiczna na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych
i prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki jest przekazywana
na podstawie umowy o wykonanie i finansowanie projektu.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na zasadach pomocy de minimis, o
której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.
w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379
z 28.12.2006, str. 5).
§ 29. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w § 28, do kosztów
kwalifikowalnych zalicza się koszty:
1) koszty zatrudnienia osób wykonujących projekt;
2) koszty narzędzi i sprzętu wykorzystywanych w czasie wykonywania
projektu; jeżeli takie narzędzia i sprzęt są używane w okresie
dłuższym niż czas wykonywania projektu, za koszty kwalifikowane
przyjmuje się jedynie koszty amortyzacji w czasie wykonywania
projektu, obliczone na podstawie dobrej praktyki księgowej;
3)
koszty budynków i gruntów wykorzystywanych w czasie
wykonywania projektu; w przypadku budynków za koszty
kwalifikowane przyjmuje się jedynie koszty amortyzacji
odpowiadające czasowi wykonywania projektu, obliczone na
podstawie dobrej praktyki księgowej; w przypadku gruntów za
koszty kwalifikowane przyjmuje się koszty związane z
12
przeniesieniem własności, koszty wynikające z odpłatnego
korzystania z gruntu lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;
4) koszty doradztwa lub równoważnych usług wykorzystywanych
wyłącznie do celów wykonania projektu, nabytych po cenach
rynkowych, pod warunkiem, że w transakcji nie ma elementów
zmowy, przy czym koszty te zostają uznane jedynie do 70%
całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu;
5) inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i
podobnych produktów, poniesione bezpośrednio w związku z
wykonaniem projektu;
6) koszty opłat urzędowych ponoszonych w związku z realizacją
czynności objętych projektem;
7) koszty pomocy prawnej bezpośrednio związanej z realizacją
czynności objętych projektem;
8) dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z
realizacją czynności objętych projektem, przy czym koszty te zostają
uznane jedynie do 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych
projektu.
§ 30. Pomoc publiczna na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych i
prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki nie może
przekroczyć 90% wartości kosztów kwalifikowalnych określonych w § 29.
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 31. Umowy o wykonanie i finansowanie projektu, na który została przyznana
pomoc publiczna w oparciu o przepisy niniejszego rozporządzenia, mogą być
zawierane do dnia 31 grudnia 2013 r.
§ 32. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
13
UZASADNIENIE
Upoważnieniem ustawowym do wydania niniejszego rozporządzenia jest art.
33 ust. 2 ustawy z dnia ..............2009 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
(Dz. U. Nr ........, poz. ..........). Rozporządzenie określa przeznaczenie, warunki
dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania pomocy publicznej
udzielanej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w związku z
realizacją zadań Centrum, o których mowa w art. 27-29 ustawy z dnia ......... o
Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Z uwagi na pozostawienie w ustawie swobody w definiowaniu przez Dyrektora
i Radę Narodowego Centrum Badań i Rozwoju instrumentów realizacji zadań, nie
jest możliwe precyzyjne określenie typów projektów, na jakie będzie przyznawana
pomoc publiczna. Rozwiązaniem przyjętym w projekcie rozporządzenia jest
określenie typów działań, jakie mogą być objęte projektem. Oczekuje się, że taka
konstrukcja przepisów pozwoli na swobodne kształtowanie instrumentów za pomocą
których będą realizowane zadania Centrum w taki sposób, by odpowiadały one
potrzebom przedsiębiorców chcących angażować się w działalność badawczo-
rozwojową.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej
za pośrednictwem NCBiR na:
1) badania przemysłowe i prace rozwojowe (§ 5-15);
2) techniczne studia wykonalności (§ 16-18);
3) pomoc dla młodych innowacyjnych przedsiębiorców (§ 19-21);
5) usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji (§ 22-25);
6) pomoc na pokrycie kosztów praw własności przemysłowej dla małych i
średnich przedsiębiorców (§ 26-27);
7) wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych
oraz innych form ich transferu do gospodarki (§ 28-30).
Pomoc publiczna, która będzie udzielana na podstawie tego rozporządzenia
jest objęta wyłączeniem blokowym na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr
14
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1636 › Pobierz plik