eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1636
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616

1636

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt rozporządzenia ma znaczenie dla Centrum oraz jego organów, gdyż określa
on organizację Biura Centrum oraz szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów
Centrum.

2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych. W ich ramach zostanie
skierowany do: Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej
Szkolnictwa Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej Jednostek
Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców Polskich,
Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej Sekcji Nauki
NSZZ „Solidarność” oraz Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414).

3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła skutków finansowych dla budżetu
państwa ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.



01/49rch

9
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WY SZEGO)
z dnia .................................

w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej
za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju


Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia .................200.... r. o Narodowym
Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr ........, poz. ..........) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1 . Rozporządzenie określa przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb
udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i
Rozwoju, zwanego dalej „Centrum”, na wykonywanie projektów w ramach zadań
określonych w art. 27-29 ustawy z dnia ....... o Narodowym Centrum Badań i
Rozwoju, zwanej dalej „ustawą”.
2. Do pomocy, o której mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy
rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego
niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i
88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. L.
214.3 z 9.08.2008), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie wyłączeń
blokowych”.
§ 2. 1. Pomoc publiczna udzielana za pośrednictwem Centrum może być
przeznaczona na:
1) badania przemysłowe i prace rozwojowe określone w art. 31
rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) techniczne studia wykonalności określone w art. 32 rozporządzenia w
sprawie wyłączeń blokowych;
3) pomoc dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw określoną w art. 35
rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;
4) usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji określone
w art. 36 rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;
5) pomoc na pokrycie kosztów praw własności przemysłowej dla małych i
średnich przedsiębiorstw określoną w art. 33 rozporządzenia w sprawie
wyłączeń blokowych.
2. Pomoc publiczna na wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych
i prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki jest udzielana jako
pomoc de minimis, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006
z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de
minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).
§ 3. 1. O pomoc publiczną udzielaną za pośrednictwem Centrum mogą
ubiegać się podmioty wymienione w art. 37 ust. 1 ustawy, zwane dalej
„przedsiębiorcami”.
2.
Pomoc publiczna udzielana za pośrednictwem Centrum podlega
sumowaniu z każdą inną pomocą publiczną, w tym pomocą de minimis oraz pomocą
z budżetu Unii Europejskiej, udzielaną w odniesieniu do tych samych kosztów
kwalifikowalnych ponoszonych w ramach projektu, niezależnie od jej formy i źródła.
3.
O pomoc publiczną udzielaną za pośrednictwem Centrum nie mogą
ubiegać się przedsiębiorcy, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z
wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej, uznającej pomoc za niezgodną z prawem
oraz ze wspólnym rynkiem.
4. Na podstawie rozporządzenia nie może być udzielona pomoc publiczna
przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu
przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i
restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, lub będącemu w trakcie
restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
§ 4. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy publicznej:

2
1) udzielanej na działalność bezpośrednio związaną z ilością wywożonych
produktów do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich,
tworzeniem i
prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami
bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;
2) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w
stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy;
3) udzielanej w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów
rolnych, w przypadkach gdy:
a) wartość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości produktów
nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek
przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą objęte pomocą
lub
b) udzielenie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości
producentom surowców.
Rozdział 2
Pomoc publiczna na badania przemysłowe i prace rozwojowe
§ 5.
Pomoc publiczna na badania przemysłowe i prace rozwojowe jest
przyznawana na podstawie umowy o wykonanie i finansowanie projektu.
§ 6. Pomoc publiczna na badania przemysłowe i prace rozwojowe może
zostać przyznana, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) zakres projektu ma charakter innowacyjny;
2) istnieje zapotrzebowanie na wynik projektu;
3) zakres projektu jest porównywalny lub lepszy od dotychczasowych
rozwiązań technicznych, technologicznych lub organizacyjnych;
4) możliwość wykonania projektu nie budzi wątpliwości, a osiągnięcie
przewidywanego wyniku jest efektywne ekonomicznie;
5)
planowane koszty, w
stosunku do przedmiotu i
zakresu badań
przemysłowych i prac rozwojowych, są zasadne;
6) przedsiębiorca złoży wniosek o udzielenie pomocy publicznej przed
rozpoczęciem wykonywania projektu;

3
7) przedsiębiorca niebędący mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą
przedstawi analizę porównawczą, wskazującą na wystąpienie na skutek
udzielenia pomocy publicznej co najmniej jednej z poniższych okoliczności,
w porównaniu do sytuacji, jaka miałaby miejsce przy braku jej udzielenia:
a) istotne zwiększenie rozmiaru projektu,
b) istotne zwiększenie zakresu projektu,
c) istotne skrócenie czasu wykonania projektu,
d) istotne zwiększenie całkowitej kwoty przeznaczonej na wykonanie
projektu.
§
7.
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną, zwanymi dalej
„kosztami kwalifikowalnymi”, w przypadku badań przemysłowych i prac rozwojowych
są koszty:
1) wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami
na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy
prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych, w części, w
jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z prowadzeniem badań
przemysłowych lub prac rozwojowych;
2) aparatury naukowo-badawczej i innych urządzeń służących do
wykonywania badań, w zakresie i przez okres niezbędny do prowadzenia
badań przemysłowych lub prac rozwojowych; jeżeli aparatura naukowo-
badawcza i inne urządzenia nie są wykorzystywane na potrzeby badań
przemysłowych lub prac rozwojowych przez całkowity okres ich
użytkowania, są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji
badań przemysłowych lub prac rozwojowych, obliczone na podstawie
przepisów o rachunkowości;
3) wynikające z odpłatnego korzystania z aparatury naukowo-badawczej i
innych urządzeń służących do wykonywania badań, w zakresie i przez
okres niezbędny do prowadzenia badań przemysłowych lub prac
rozwojowych;
4) gruntów i budynków, w zakresie i przez okres, w jakim są używane do
prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych; w przypadku
budynków są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji

4
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: