eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy: dostosowania prawa do prawa UE w zakresie monitorowania i informacji o ruchu statków oraz o zakresie funkcjonowania inspekcji państwa portu, z uwagi na postępowanie Komisji Europejskiej w sprawie nieprawidłowego wdrożenia przez Polskę dyrektywy ustanawiającej system monitorowania i informacji o ruchu statków

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1560
  • Data wpłynięcia: 2008-12-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2009-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 519

1560

11) posiada świadectwo klasy wydane przez instytucję klasyfikacyjną, w stosunku do której
ilość nieprawidłowości przekracza średnią określoną w systemie Sirenac;
12) podlega obowiązkowej rozszerzonej inspekcji;
13) jest eksploatowany powyżej 13 lat.
6. Organ inspekcyjny przeprowadza także inspekcję statku o obcej przynależności, o którym
mowa w art. 27b ust. 3.
7. Organ inspekcyjny nie przeprowadza inspekcji statku o obcej przynależności, który został
poddany inspekcji w jednym z portów państw-stron Memorandum Paryskiego w okresie
ostatnich sześciu miesięcy, jeżeli:
1) nie jest to statek, o którym mowa w ust. 2 – 5;
2) podczas ostatniej inspekcji nie stwierdzono uchybień;
3) nie istnieją inne okoliczności uzasadniające przeprowadzenie inspekcji.”;

5) po art. 11a dodaje się art. 11b – 11i w brzmieniu:

„Art. 11b. 1. Organ inspekcyjny przeprowadza obowiązkową rozszerzoną inspekcję statku
o obcej przynależności, który w systemie Sirenac posiada wskaźnik oceny co najmniej 7 oraz
należy do kategorii:
1) gazowców lub chemikaliowców, starszych niż 10 lat,
2) masowców starszych niż 12 lat,
3) zbiornikowców olejowych o pojemności brutto powyżej 3.000 starszych niż 15 lat,
4) statków pasażerskich, innych niż promy pasażerskie typu ro-ro i pasażerskie jednostki
szybkie, starszych niż 15 lat
– jeżeli upłynęło 12 miesięcy od dnia dokonania ostatniej rozszerzonej inspekcji w porcie
państwa-strony Memorandum Paryskiego. Liczba statków nie poddanych obowiązkowej
rozszerzonej inspekcji nie może być większa niż 5 % ogólnej liczby statków zawijających do
polskich portów, obliczonej jako średnia arytmetyczna z trzech ostatnich lat kalendarzowych.
2. Armator lub kapitan statku podlegającego obowiązkowej rozszerzonej inspekcji, o której
mowa w ust. 1, na trzy dni przed spodziewanym zawinięciem do portu lub przed wyjściem
z
ostatniego portu, jeśli podróż ma trwać krócej niż trzy dni, przekazuje organowi
inspekcyjnemu następujące informacje o statku:
1) nazwę statku;
2) państwo bandery statku;
3) numer IMO statku, jeżeli został nadany;
5
4) nośność statku;
5) datę budowy statku, zgodnie z datą określoną w dokumentach bezpieczeństwa statku;
6) rodzaj konstrukcji kadłuba, ilość i rodzaj ładunku oraz stan zapełnienia zbiorników
ładunkowych i balastowych w przypadku zbiornikowców;
7) przybliżony czas zawinięcia do portu;
8) planowany czas postoju statku w porcie;
9) planowane w porcie operacje, a w szczególności operacje przeładunkowe
i bunkrowania paliwa;
10) planowane w porcie inspekcje, przeglądy oraz prace remontowe.
3. Organ inspekcyjny może przeprowadzić inspekcję, o której mowa w art. 11a, w okresie
pomiędzy dwiema rozszerzonymi inspekcjami.


Art. 11c. 1. W razie stwierdzenia w wyniku inspekcji, o której mowa w art. 11a i 11b, że stan
statku lub sposób jego załadowania czynią go niezdatnym do żeglugi morskiej, organ
inspekcyjny może, w drodze decyzji, zatrzymać statek w porcie, wskazując jednocześnie
uchybienia, które należy usunąć.
2. O zatrzymaniu statku o obcej przynależności organ inspekcyjny niezwłocznie informuje na
piśmie kapitana statku, administrację państwa bandery statku albo konsula, bądź najbliższe
przedstawicielstwo dyplomatyczne tego państwa, a także w przypadku stwierdzenia uchybień
dotyczących klasy statku – instytucję klasyfikacyjną, która wydała świadectwo klasy.
3. Jeżeli oprócz braku certyfikatu zarządzania bezpieczeństwem lub dokumentu zgodności,
inspekcja, o której mowa w art. 11a i 11b, nie wykaże innych uchybień, organ inspekcyjny
może, w drodze decyzji, wydać zgodę na wyjście z portu statku o obcej przynależności.
O wydaniu zgody na wyjście z portu organ inspekcyjny niezwłocznie informuje administrację
państwa bandery statku oraz organy inspekcyjne państw-stron Memorandum Paryskiego.
4. Jeżeli uchybienia stwierdzone w trakcie inspekcji, o której mowa w art. 11a i 11b, nie mogą
zostać naprawione w danym porcie, organ inspekcyjny, w drodze decyzji, zezwala statkowi
o obcej przynależności na dokonanie naprawy w stoczni remontowej uzgodnionej
z kapitanem lub armatorem statku, po spełnieniu warunków uzgodnionych z właściwymi
władzami państwa bandery statku. O warunkach tych organ inspekcyjny informuje dyrektora
urzędu morskiego właściwego dla portu, w którym znajduje się stocznia albo właściwe
władze państwa tego portu oraz państwa-strony Memorandum Paryskiego.
5. W przypadku gdy stocznia remontowa, o której mowa w ust. 4, znajduje się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, organ inspekcyjny właściwy ze względu na położenie stoczni
6
remontowej przekazuje informację o podjętych działaniach organowi inspekcyjnemu,
wydającemu zezwolenie na dokonanie naprawy w tej stoczni.
6. Kapitanowi statku przysługuje prawo do wniesienia odwołania od decyzji, o których mowa
w ust. 1, 3 i 4, o czym powinien zostać poinformowany przez organ wydający decyzję.
7. Zatrzymanie statku w wykonaniu uprawnień wynikających z ust. 1 – 6 nie uzasadnia
jakichkolwiek roszczeń do organu inspekcyjnego.

Art. 11d. 1. Po usunięciu uchybień statek o obcej przynależności podlega ponownej inspekcji.
2. Za przeprowadzenie ponownej inspekcji organ inspekcyjny pobiera opłatę określoną
w załączniku do ustawy. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.
3. Ponowną inspekcję przeprowadza się po uiszczeniu opłaty, o której mowa w ust. 2.

Art. 11e. 1. Organ inspekcyjny, w drodze decyzji, wydaje zakaz ponownego wejścia do portu,
który zgodnie z przepisami Memorandum Paryskiego skutkuje zakazem wejścia do
wszystkich portów Rzeczypospolitej Polskiej oraz państw-stron Memorandum Paryskiego
statku o obcej przynależności:
1) który:
a) uzyskał zgodę, o której mowa w art. 11c ust. 3,
b) udając się do uzgodnionej stoczni remontowej, opuścił port bez spełnienia warunków,
o których mowa w art. 11c ust. 4,
c) nie zawinął do portu, w którym znajduje się ta stocznia remontowa;
2) należącego do kategorii gazowców, chemikaliowców, masowców, zbiornikowców
olejowych lub statków pasażerskich, który został zatrzymany przez ten organ, jeżeli jest to:
a) trzecie z kolei zatrzymanie w porcie państwa-strony Memorandum Paryskiego w ciągu
ostatnich 24 miesięcy, a zatrzymany statek podnosi banderę państwa, które znajduje się na
Czarnej liście publikowanej w rocznych raportach Memorandum Paryskiego, lub
b) drugie z kolei zatrzymanie w porcie państwa-strony Memorandum Paryskiego w ciągu
ostatnich 36 miesięcy, a zatrzymany statek podnosi banderę państwa, którego pozycja na
Czarnej liście została zakwalifikowana jako o „bardzo wysokim ryzyku” lub „wysokim
ryzyku”.
2. Decyzji, o której mowa w ust. 1, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności od chwili,
gdy statek uzyska zgodę na wyjście z portu. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
zgodę na wyjście z portu wydaje się po usunięciu uchybień, które doprowadziły do
zatrzymania statku.
7
3. Przed wydaniem statkowi decyzji, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i c,
organ inspekcyjny może przeprowadzić konsultacje z administracją państwa bandery statku.
4. Organ inspekcyjny, w drodze decyzji, cofa zakaz wydany w przypadku, o którym mowa w
ust. 1 pkt 1 lit. a, jeżeli armator statku przedstawi ważne dokumenty wymienione w art. 11c
ust. 3. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
5. Organ inspekcyjny, na wniosek armatora statku, któremu wydano zakaz w przypadku
określonym w ust. 1 pkt 1 lit. b, c lub w pkt 2, do którego załączono:
1) zaświadczenie wydane przez administrację państwa bandery statku potwierdzające, że
statek odpowiada wymogom konwencji międzynarodowych,
2) świadectwo klasy, jeżeli zostało wydane
– przeprowadza ponowną inspekcję statku w uzgodnionym porcie.
6. Ponowna inspekcja ma zakres inspekcji rozszerzonej. Ponowną inspekcję przeprowadza się
po uiszczeniu przez armatora kosztów związanych z jej przeprowadzeniem obejmujących:
1) diety,
2) koszty:
a) przejazdów, dojazdów i przewozu bagażu,
b) noclegów
– w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami w sprawie wysokości oraz warunków ustalania
należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej wydanymi na podstawie art. 775 § 2 ustawy
z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)).
7. Organ inspekcyjny, w drodze decyzji, cofa zakaz wydany w przypadku, o którym mowa w
ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz w pkt 2, jeżeli w wyniku ponownej inspekcji statku nie stwierdzono
uchybień, które doprowadziły do wydania zakazu. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
8. O decyzjach, o których mowa w ust. 1, 4 i 7, organ inspekcyjny niezwłocznie informuje:
1) kapitana i armatora statku;
2) władze państwa bandery statku;
3) instytucję klasyfikacyjną, która wydała świadectwo klasy;
4) państwa-strony Memorandum Paryskiego;
5) Komisję Europejską;
6) Centrum informacyjne systemu Sirenac;
7) Sekretariat Memorandum Paryskiego.
8
9. Kapitanowi statku przysługuje prawo do wniesienia odwołania od decyzji, o których mowa
w ust. 1, 4 i 7, o czym powinien zostać poinformowany przez organ wydający decyzję.
10. W przypadku siły wyższej lub zdarzeń losowych, w celu zmniejszenia zagrożenia
bezpieczeństwa żeglugi, dyrektor urzędu morskiego może zezwolić statkowi, o którym mowa
w ust. 1, na wejście do określonego portu, jeżeli kapitan lub armator tego statku zapewni, że
podejmie wszystkie niezbędne działania w celu bezpiecznego wejścia do portu oraz dostosuje
się do instrukcji i zaleceń dyrektora urzędu morskiego.

Art. 11f. 1. Dyrektor urzędu morskiego, w drodze decyzji, odmawia wejścia do portu statkom
o obcej przynależności, którym organy inspekcyjne państw-stron Memorandum Paryskiego
wydały decyzję o odmowie wejścia do swoich portów, skutkującą zakazem wejścia do
wszystkich portów państw-stron Memorandum Paryskiego.
2. O wydaniu odmowy wejścia do portu statkom, o których mowa w ust. 1, organ inspekcyjny
zawiadamia niezwłocznie państwa-strony Memorandum Paryskiego.

Art. 11g. 1. Decyzje, o których mowa w art. 11c ust. 1, 3 i 4, doręcza się w formie pisemnej,
przy użyciu telefaksu albo poczty elektronicznej.
2. Decyzje, o których mowa w art. 11e ust. 1, 4 i 7 oraz w art. 11f:
1) doręcza się w formie, o której mowa w ust. 1;
2) mogą być ogłaszane ustnie, jeżeli, z uwagi na nieobecność statku w porcie, nie ma
możliwości ich doręczenia w formie, o której mowa w ust. 1.

Art. 11h. 1. Organ inspekcyjny niezwłocznie zamieszcza w systemie Sirenac informacje o:
1) wynikach inspekcji statków o obcej przynależności;
2) każdym przypadku nieprzeprowadzenia inspekcji statku o obcej przynależności, który
w systemie Sirenac posiada wskaźnik oceny co najmniej 50 lub podlega obowiązkowej
rozszerzonej inspekcji;
3) wydaniu decyzji, o których mowa w art. 11c ust. 1, 3 i 4 oraz w art. 11e ust. 1, 4 i 7.
2. Organ inspekcyjny na bieżąco podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej
urzędu morskiego informacje dotyczące statków, które zostały zatrzymane lub którym
odmówiono wejścia do portu. Informacje te udostępnia się przez okres jednego miesiąca.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, zakres
i sposób podawania informacji dotyczących statków, o których mowa w ust. 2, biorąc pod
9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: