eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny

projekt dotyczy: zmiany przepisów zawierających niedozwolone klauzule umowne stosowane w obrocie konsumenckim oraz przepisów regulujących krąg spadkobierców ustawowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1541
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks cywilny
  • data uchwalenia: 2009-04-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 662

1541

z wcześniejszych małżeństw spadkodawcy będą więc dziedziczyć jedynie wtedy, gdy wśród
spadkobierców brak ostatniego małżonka spadkodawcy (i krewnych spadkodawcy, chcących
i mogących dziedziczyć). Ponadto do ich powołania do dziedziczenia dojdzie jedynie wtedy,
gdy nie mają oni rodziców.
Nieuwzględniono natomiast postulatu Pierwszego Prezesa SN dotyczącego
,,podwojenia” udziału spadkowego babci spadkobiercy w przypadku, kiedy znana jest tylko
babcia spadkodawcy, z powodu nieustalenia pochodzenia rodzica spadkodawcy. Przyjęta
w projekcie zasada równych udziałów dziadków spadkodawcy bez względu na to ilu jest
znanych dziadków – po pierwsze – jest prostsza, a po drugie – bardziej sprawiedliwa. Nieco
inne rozwiązanie przyjęte w projekcie przy określeniu udziału matki (jako ustawowej
spadkobierczyni), gdy ojciec jest nieznany, jest uzasadnione tym, że matka konkuruje w tym
przypadku z małżonkiem spadkodawcy. Nie wydaje się, aby należało któregokolwiek
z dziadków uprzywilejować w stosunku do innych dziadków. Dotyczy to także babci
spadkodawcy w sytuacji, gdy pochodzenie jej dziecka (rodzica spadkodawcy) od określonego
mężczyzny nie zostało ustalone.
Nieprzychylono się również do postulatu w zakresie uchylenia przepisów art. 938
i 966 K.c. Projektowana nowelizacja zmniejszy wprawdzie praktyczne zastosowanie przepisu
art. 938 K.c., jednakże nie zniesie doniosłości prawnej tej normy. Dlatego też przepis ten
powinien dalej obowiązywać. Art. 966 K.c. przewiduje uprawnienia dziadków wobec
spadkobiercy testamentowego. Nie ma więc uzasadnionych powodów, aby w ramach obecnej
nowelizacji dotyczącej dziedziczenia ustawowego uchylić ten przepis. Nieuwzględniono
uwagi Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego dotyczącej zmian w instytucji zachowku.
Uznano bowiem, że nowe regulacje dotyczące zachowku powinny zostać unormowane
w

ramach szerokiej reformy prawa spadkowego. Projektowane przepisy odnoszą się
wyłącznie do dziedziczenia ustawowego. Projekt został przekazany również do Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu
Terytorialnego zaopiniowała projekt pozytywnie.
W zakresie nowelizacji przepisu dotyczącego klauzul niedozwolonych, projekt nie
wymagał przeprowadzenia konsultacji społecznych.

Projektowana ustawa została również zamieszczona na stronie internetowej
Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). aden z podmiotów
zewnętrznych nie zgłosił zainteresowania udziałem w pracach.

12
4. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe ustaw

4.1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie spowoduje bezpośrednich skutków finansowych dla
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z uwagi na poszerzenie
kręgu spadkobierców ustawowych, rzadziej do spadku będą powołane gminy i Skarb
Państwa, co może powodować niewielkie i trudne do oszacowania uszczuplenie w dochodach
gmin i Skarbu Państwa.
4.2. Wpływ na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
4.3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wprowadzenie projektowanej zmiany Kodeksu cywilnego dotyczącej przepisu
regulującego zasady wykładni wzorców umownych będzie miało pozytywny wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz zwiększy pewność obrotu
konsumenckiego. Pozostanie bez znaczenia dla sytuacji i rozwoju regionów.

4.4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy.
5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Materia objęta przedmiotowym projektem jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana zmiana ustawy w części dotyczącej abstrakcyjnej kontroli umów
zawieranych z konsumentami ma na celu uzyskanie pełnej zgodności przepisów prawa
polskiego z postanowieniami dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r.
w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz. Urz. WE L 95
z 21.04.1993, s. 29).



12/06rch

13
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: