Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1540
- Data wpłynięcia: 2008-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802
1540
b)
zakres, o którym mowa w pkt 6, w przypadku kiedy dokonana naprawa wymaga
specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
11) autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi
100 km/h:
a) zakres określony w pkt 1,
b) specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu wymagań, o których mowa w § 23
rozporządzenia o warunkach technicznych, i sporządzenie zaświadczenia o przeprowadzonym
badaniu autobusu, którego prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h;
12) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 - ustalenie danych
pojazdu określonych przez starostę w skierowaniu, w sposób określony w załączniku nr 6 do
rozporządzenia;
13) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 - zakres
specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
14) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 10 pkt 6 ustawy - zakres
badania, o którym mowa w pkt 16 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
15) dodatkowego – dotyczącego pojazdu, dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne
w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego.
2. Wykonanie dodatkowego badania technicznego nie wpływa na termin następnego badania
technicznego, określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, o ile nie jest on sprzeczny z terminem
określonym w ustawie do wykonania tego badania.
3. Sposób obliczenia terminu wykonania następnego badania technicznego ustala się zgodnie
z zasadami określonymi w art. 57 Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że w przypadku
pojazdów, o których mowa w § 12 ust. 3, datę terminu następnego badania technicznego pojazdu
oblicza się od dnia uzyskania pozytywnego wyniku badania.
§ 4. Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:
1) zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub
odpowiadającym mu dokumencie, dotyczących danych identyfikacyjnych i technicznych pojazdu,
a także prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych; dla pojazdów niezarejestrowanych
dopuszcza się ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin;
2) stanu technicznego ogumienia;
3) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
4) stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców;
5) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
6) prawidłowości działania układu kierowniczego, stanu technicznego jego połączeń oraz wielkości
ruchu jałowego koła kierownicy;
7) stanu technicznego zawieszenia;
8) prawidłowości ustawienia i zamocowania kół jezdnych;
9) stanu technicznego nadwozia, podwozia i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia;
10) stanu technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych przypadkach - na pomiarze poziomu
hałasu zewnętrznego na postoju;
11) emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin;
12) spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu o warunkach
technicznych i w przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest
przystosowany do przewozu tych towarów.
§ 5. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdu
podczas przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6.
Sposób badania skuteczności i równomierności działania hamulców podczas
przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 7. Sposób oceny stanu technicznego układu wydechowego i pomiaru poziomu hałasu
zewnętrznego podczas postoju pojazdu oraz sposób kontroli stanu technicznego sygnału
3
dźwiękowego podczas przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
§ 8.
Sposób pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych oraz zadymienia spalin podczas
przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 9. Sposób sprawdzania prawidłowości przystosowania pojazdu do zasilania gazem podczas
przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 10. Sposób ustalania nieznanych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania
badania technicznego określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 11. 1. Stacje kontroli pojazdów oraz okręgowe stacje kontroli pojazdów, o których mowa
w art. 83 ust. 4 ustawy, zwane dalej "stacjami", prowadzą rejestr badań technicznych pojazdów,
zwany dalej "rejestrem", w systemie informatycznym, w którym zamieszczają dane i informacje
o wykonanych badaniach technicznych i innych czynnościach związanych z dopuszczeniem pojazdu
do ruchu. Wzór rejestru badań technicznych pojazdów i innych czynności określa załącznik nr 7
do rozporządzenia.
2. Dane identyfikacyjne pojazdu zamieszcza się w rejestrze, o którym mowa w ust. 1,
po porównaniu danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub odpowiadającym
mu dokumencie ze stanem faktycznym pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3. W przypadku stwierdzenia niezgodności cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojeździe
z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie stacja zatrzymuje
dowód rejestracyjny, który przesyła w ciągu 3 dni do właściwego organu rejestrującego.
4.
W przypadku pojazdu niezarejestrowanego dane identyfikacyjne pojazdu zamieszcza
się w rejestrze na podstawie stanu faktycznego pojazdu.
§ 12. 1. W przypadku gdy wynik badania technicznego jest pozytywny, uprawniony diagnosta
zgodnie z art. 82 ustawy zamieszcza odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu,
a w przypadku pojazdu niezarejestrowanego wystawia zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania
technicznego.
2. W przypadku gdy wynik badania technicznego jest negatywny, uprawniony diagnosta
wystawia zaświadczenie o negatywnym wyniku badania technicznego i jeżeli:
1) stwierdzone usterki nie stwarzają bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub
środowiska, zamieszcza się je w zaświadczeniu z badania technicznego i informuje właściciela
pojazdu o konieczności wykonania badania technicznego pojazdu po usunięciu usterek;
2) stwierdzone usterki stwarzają bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub
środowiska lub gdy cechy identyfikacyjne pojazdu są niezgodne z danymi w dowodzie
rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, w zaświadczeniu z badania technicznego
dokonuje się wpisu "zatrzymano dowód rejestracyjny nr...".
3. W przypadkach określonych w ust. 2 pkt 2 zatrzymuje się dowód rejestracyjny i w terminie
trzech dni przesyła się go do właściwego organu rejestrującego, który go wystawił, wraz z kopią
zaświadczenia.
4.
W przypadkach określonych w art. 132 ustawy uprawniony diagnosta określa
w zaświadczeniu z badania technicznego warunki używania pojazdu wynikające z negatywnego
wyniku badania technicznego, a w szczególności określa ograniczenia w zakresie przewozu
pasażerów, ładunków, ciągnięcia przyczepy, jazdy w okresie niedostatecznej widoczności.
5. Badanie techniczne polegające na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów pojazdu,
w których stwierdzono usterki, może być dokonane tylko w zakresie ich usunięcia wyłącznie przez
stację, która te usterki stwierdziła, w okresie nie dłuższym niż 14 dni od dnia poprzedniego badania
technicznego. W innej stacji albo po upływie tego terminu przeprowadza się badanie okresowe
i dodatkowe, jeżeli są one wymagane.
6. W przypadku wykonania przez stację innych czynności związanych z dopuszczeniem pojazdu
do ruchu uprawniony diagnosta potwierdza wykonanie tych czynności w zaświadczeniu z badania
technicznego.
4
7. Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu określa załącznik
nr 8 do rozporządzenia.
§ 13. 1. W przypadku gdy dodatkowe badanie techniczne dotyczy pojazdu, o którym mowa
w § 2 ust. 1 pkt 5, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego wystawia opis zmian
dokonanych w pojeździe, który stanowi załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu
technicznym. Wzór opisu zmian dokonanych w pojeździe określa załącznik nr 9
do rozporządzenia.
2. W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu z zamontowanym urządzeniem
technicznym podlegającym dozorowi technicznemu, uprawniony diagnosta dokonujący badania
technicznego pojazdu zamieszcza w rejestrze lub w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu
technicznym pojazdu wpis potwierdzający, że pojazd odpowiada warunkom technicznym dozoru
technicznego, z podaniem numeru i daty wydania protokołu przez właściwy organ dozoru
technicznego.
3. W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu silnikowego, o którym mowa w art. 71
ust. 4 ustawy, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania technicznego zamieszcza
w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym wpis o spełnieniu przez pojazd
dodatkowych warunków technicznych oraz dokonuje adnotacji o treści "HAK" w prowadzonym
rejestrze.
§ 14. Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym autobusu, którego
dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, określa załącznik
nr 10 do rozporządzenia.
§ 15. Jeżeli badanie techniczne dotyczy pojazdu odpowiednio przystosowanego lub
wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, dla których
umowa (ADR) wymaga wystawienia "świadectwa dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych
towarów niebezpiecznych", uprawniony diagnosta dokonujący badania technicznego wystawia
zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu przeznaczonego
do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych. Wzór oraz sposób wypełnienia zaświadczenia
o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu przeznaczonego do przewozu
niektórych towarów niebezpiecznych określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§ 16. Jeżeli badanie techniczne przeprowadzone na wniosek właściciela pojazdu dotyczy
pojazdu wymienionego w art. 132 ust. 5 ustawy, uprawniony diagnosta po wykonaniu badania
technicznego wystawia zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
§ 17.
Na wniosek właściciela pojazdu stacja wydaje duplikat dokumentów związanych
z badaniem technicznym dotyczącym pojazdu.
§ 18. 1. Wpisy w dokumentach, o których mowa w rozporządzeniu, powinny być potwierdzone
odpowiednio pieczątką stacji, datą, podpisem uprawnionego diagnosty dokonującego badania
technicznego, pieczątką identyfikacyjną lub imienną diagnosty. Wzory pieczątek stacji oraz
identyfikacyjnych uprawnionego diagnosty określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
2.
W przypadku popełnienia oczywistej omyłki w dokumentach, o których mowa
w rozporządzeniu, uprawniony diagnosta prostuje je przez skreślenie omyłkowego wpisu i podanie
właściwej informacji, która powinna być opatrzona datą, podpisem uprawnionego diagnosty, jego
pieczątką imienną, lub wystawia nowy dokument z odpowiednim wyjaśnieniem.
§ 19. Pieczątki, o których mowa w § 18, wykonywane są za zgodą starosty na koszt stacji.
W wypadku cofnięcia zezwolenia stacji lub uprawnienia diagnosty do wykonywania badań
technicznych pojazdów pieczątki przekazuje się staroście.
§ 20. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie
zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów
5
stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227, poz. 2250, z 2004 r. Nr 249, poz. 2499 oraz
z 2005 r. Nr 155, poz. 1303).
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
______
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport na podstawie §1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179,
poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235,
poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845, Nr 176,
poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426.
ZAŁ CZNIKI
ZAŁ CZNIK Nr 1
WYKAZ CZYNNO CI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU
TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA
TECHNICZNEGO
Podstawowe kryteria
Przedmiot i zakres
uznania stanu
Sposób przeprowadzenia badania
badania
technicznego za
niezadowalający
1 2
3
1. IDENTYFIKACJA I DODATKOWE WYPOSA ENIE
1. Brak zgodno ci
zapisów numeru
identyfikacyjnego
(VIN) lub numeru
nadwozia (podwozia-
ramy) oraz numeru
rejestracyjnego ze
stanem faktycznym.
2. Brak numeru
identyfikacyjnego
(VIN) lub numeru
Oględziny organoleptyczne: porównanie zapisów w nadwozia (podwozia-
1.1.
dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze ramy) lub numer
Identyfikacja
stanem faktycznym lub ustalenie faktycznych
nieczytelny.
pojazdu
danych pojazdu na podstawie oględzin i badań.
3. Oczywiste omyłki w
dowodzie
rejestracyjnym
związane
z danymi
technicznymi pojazdu.
4. Brak tabliczki
znamionowej
(zastępczej) albo
nieczytelna lub
niezgodna ze stanem
faktycznym.
1. Brak trójkąta
ostrzegawczego do
ustawiania na
1.2. Dodatkowe
Oględziny.
drodze.
wyposa enie
2. Brak ga nicy
(jeżeli jest
wymagana).
1. Tablice
rejestracyjne
Oględziny. Wymagania okre lają przepisy
nielegalizowane.
1.3. Oznaczenia
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie 2. Tablice
pojazdu
rejestracji i oznaczania pojazdów.
rejestracyjne
nieczytelne lub
uszkodzone.
6
3. Ozdobienie tablic
rejestracyjnych.
4. Brak nalepki
kontrolnej, o ile jest
wymagana.
5. Nieprawidłowe
oznaczenie znakiem
"PL".
6. Nieprawidłowe
oznaczenie pojazdu
przeznaczonego
konstrukcyjnie do
przewozu
niepełnosprawnych.
2. OGUMIENIE
1. Na tej samej osi
zamontowane są opony
różnej
konstrukcji
(radialne, diagonalne,
diagonalne z
opasaniem lub o
różnej rzeźbie
bieżnika).
2. Na tej samej osi
zamontowane są opony o
różnych
rozmiarach.
3. Na pojeździe
samochodowym o dwóch
osiach są
zamontowane opony:
a) diagonalne lub
diagonalne z opasaniem
na kołach
tylnej osi,
jeżeli na kołach
przedniej osi
znajdują się
opony radialne,
b) diagonalne na
kołach tylnej osi,
2.1. Stan
jeżeli na kołach
techniczny
Oględziny. Pojazd uniesiony za pomocą dźwignika przedniej osi
i ci nienie
lub ustawiony na kanale.
znajdują się opony
powietrza
Pomiar i regulacja ci nienia w oponach.
diagonalne z
w oponach
opasaniem.
4. Opony różnej
konstrukcji (tj.
niezgodne z pkt 2, 3)
na osiach
wchodzących w skład
osi wielokrotnej, z
zastrzeżeniem że na
kołach jednej osi
pojazd nie
może być wyposażony
w opony różnej
konstrukcji,
w tym o różnej
rzeźbie bieżnika.
5. Opony, których
wskaźniki pokazują
graniczne zużycie,
a w odniesieniu do
opon niezaopatrzonych
w takie
wskaźniki o rzeźbie
bieżnika mniejszej niż
1,6 mm na
3/4 szeroko ci
rodkowej czę ci
opony.
6. Opony o widocznych
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1540
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei