eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

projekt dotyczy: dopisania dróg krajowych do wyłączeń z dróg publicznych będących w zarządzie prezydenta miasta

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1521
  • Data wpłynięcia: 2008-10-17
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 40 dn. 23-04-2009

1521


Druk nr 1521

Warszawa, 17 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o drogach
publicznych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego.



(-) Henryk Gołębiewski; (-) Tomasz Kamiński; (-) Witold Klepacz; (-) Jan
Kochanowski; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Krystyna Łybacka; (-) Wacław
Martyniuk;
(-) Zbigniew
Matuszczak;
(-) Krzysztof
Matyjaszczyk;
(-) Tadeusz Motowidło; (-) Artur Ostrowski; (-) Wojciech Pomajda;
(-) Stanisław Rydzoń; (-)
Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Ryszard
Zbrzyzny.


Projekt
Ustawa
z dnia ................ 2008
o zmianie ustawy o drogach publicznych
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nrl9, poz. 115,
Nr 23, poz. 136 i Nr 192, poz. 1381) wprowadza się następujące zmiany:
1. art. 19 ust. 5 otrzymuje brzmienie: „w granicach miast na prawach powiatu zarządcą
wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad, dróg ekspresowych i dróg
krajowych, jest prezydent miasta"



U Z A S A D N I E N I E
W art. 2 a ust. 1 przedmiotowej ustawy określono, że „drogi krajowe stanowią własność
Skarbu Państwa". Następnie w Art. 18. ust. 1 określono, że „centralnym organem
administracji rządowej właściwym w sprawach dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg
Krajowych i Autostrad". Obecnie obowiązujący art. 19 ust. 5 stanowi, że: „w granicach miast
na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg
ekspresowych, jest prezydent miasta". Jest to więc wyjątek od reguły, że zarządcą dróg
krajowych jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Taki zapis miał
uzasadnienie, kiedy miasta na prawach powiatu otrzymywały tzw. subwencję drogową. Jej
zlikwidowanie i włączenie tych środków w subwencję ogólną spowodowało szereg
komplikacji głównie związanych z utrzymaniem w należytej jakości odcinków dróg
krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. Remonty oraz przebudowy
tych odcinków obciążały dodatkowo budżety miast, a wymagany ich standard znacząco
przewyższał obowiązujący przy budowie ulic miejskich. Efektem takiego stanu rzeczy jest
dodatkowe obciążenie budżetów miast na prawach powiatu kosztem zarządu i utrzymania
dróg krajowych znajdujących się w ich granicach administracyjnych.
Przykładem niekorzystnego wpływu obecnego zapisu na prawidłowe funkcjonowanie miast
na prawach powiatu jest planowana przez samorząd Włocławka przebudowa przebiegającej
przez to miasto drogi krajowej nr 1. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia wynosić ma około
260 mln. złotych, przy rocznym budżecie miasta wynoszącym około 400 mln złotych. Miasto
takie jak Włocławek nie jest wstanie samo poradzić sobie ze sfinansowaniem przebudowy
drogi należącej, w myśl tej ustawy, do Skarbu Państwa. Niestety, fundusze unijne
przewidziane na podobne inwestycje są bardzo ograniczone i z pewnością nie wystarczą na
sfinansowanie najpilniejszych remontów dróg krajowych w miastach na prawach powiatu.
Oprócz drogi krajowej nr 1 przez Włocławek przebiegają jeszcze dwie inne drogi krajowe,
które również wymagają natychmiastowej modernizacji. Tego rodzaju problemy występują w
67 miastach na prawach powiatu, przez większość, których przebiegają drogi krajowe.
Przerzucenie odpowiedzialności za ich utrzymanie ze Skarbu Państwa na samorządy
powoduje ograniczenie ich możliwości do prawidłowego rozwoju.
Dlatego Klub Poselski Lewicy proponuje w art. 19 ust. 5 dopisanie do wyłączeń z dróg
publicznych będących w zarządzie prezydenta miasta oprócz autostrad i dróg ekspresowych
również dróg krajowych. Pozwoli to ustanowić jednego zarządcę na drogach krajowych,
eliminując tym samym sytuację jaka występuje na terenie np. aglomeracji śląskiej, gdzie na
odcinku kilkudziesięciu kilometrów tej samej drogi krajowej, jest kilku zarządców. Po
przyjęciu tej nowelizacji będzie to jeden zarządca. Prezydenci miast na prawach powiatu,
którzy uważają, że krajowe drogi przelotowe winny pozostać w ich zarządzie będą mięli nadal
taką możliwość w oparciu o art. 19 ust. 4, który mówi, że „Zarządzanie drogami publicznymi
może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w
szczególności wzajemne rozliczenia finansowe.”. Wydaje się, że w obecnej sytuacji nie
powinno być problemów, aby te drogi pozostały w gestii miast, które chcą nimi nadal
zarządzać.
Przedmiot projektowanych regulacji jest zgodny prawem Unii Europejskiej.
Skutki finansowe są trudne do oszacowania z uwagi na fakt, iż w związku z przekazaniem
części dróg będących w zarządzie miast na prawach powiatu w gestię Generalnej Dyrekcji
Dróg i Autostrad nastąpi zmniejszenie dla tych miast części subwencji ogólnej, o którą
powinna być zwiększona dotacja dla GDDKiA.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu
RP.

Warszawa, 29 października 2008 r.
BAS-WAEM-3007/08

Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
drogach publicznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Wiesław
Andrzej Szczepański) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do zmiany art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.).
Wnioskodawcy proponują przekazanie zarządu drogami krajowymi, które
przebiegają przez miasta na prawach powiatu, Generalnemu Dyrektorowi Dróg
Krajowych i Autostrad. Dotychczas zarząd nad tymi drogami sprawują
prezydenci miast.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

2. Stan prawa wspólnotowego w materii objętej projektem
Materie, których dotyczy projekt, pozostają poza zakresem regulacji
prawa Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

wspólnotowego.
Projekt nie reguluje kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Projekt reguluje kwestie nieobjęte zakresem prawa Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski


Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, drogi publiczne, transport
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: