Poselski projekt ustawy o sieci szpitali
- projekt przewiduje powołanie sieci szpitali służących zabezpieczeniu potrzeb zdrowotnych osób uprawnionych do swiadczeń opieki zdrowotnej oraz służących optymalizacji zasobów opieki zdrowotnej. Projekt określa m.in. zasady tworzenia sieci szpitali, funkcjonowania regionalnych planów opieki szpitalnej oraz działania krajowej Rady do Spraw WSzpitali i Wojewódzkich Komisji do Spraw Szpitali, szczegółowe warunki funkcjonowania i zasady finansowania szpitali włączonych do sieci szpitali, zasady monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej tych szpitali, zasady monitorowania i oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej przez nie udzielanych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1520
- Data wpłynięcia: 2008-05-14
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 51 dn. 09-10-2009
1520
rozporządzenia
Ministra Zdrowia z
dnia
REGULAMIN KRAJOWEJ RADY DO SPRAW SZPITALI
§ 1. 1. Krajowa Rada do Spraw Szpitali, zwana dalej „Radą”, składa się z 11 członków, w
tym Przewodniczącego oraz Zastępcy Przewodniczącego.
2. Zastępcę Przewodniczącego wybierają członkowie Rady w głosowaniu jawnym, zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
3. Przewodniczący wyznacza sekretarza Rady spośród członków Rady.
§ 2. 1. Przewodniczący Rady:
1) zwołuje posiedzenia Rady i im przewodniczy;
2) organizuje pracę Rady;
3) dba o poprawność protokołowania przebiegu posiedzeń Rady
4) zapewnia załatwianie innych ni wskazane w pkt 1 – 3 spraw organizacyjnych
związanych z działalnością Rady.
2. Zastępca Przewodniczącego Rady wykonuje zadania Przewodniczącego Rady, w
przypadku jego nieobecności, oraz inne zadania powierzone przez Przewodniczącego
Rady.
§ 3. Do zadań członków Krajowej Rady do Spraw Szpitali nale y:
1) uczestniczenie w posiedzeniach i pracach Rady;
2) głosowanie podczas posiedzeń;
3) wnioskowanie w sprawach dotyczących nadesłanych wniosków i załączników o
włączenie szpitala do sieci szpitali;
4) składanie do szpitali wniosków o dodatkowe wyjaśnienia;
5) wyra anie na posiedzeniach Rady opinii w kwestiach nale ących do zadań Rady;
6) wnioskowanie do Przewodniczącego Rady w sprawie zaproszenia na posiedzenie
Rady osób, o których mowa w art. 22 ust. 12 ustawy z dnia …… r. o sieci szpitali (Dz.
… U. … Nr … poz….).
§ 4. 1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów członków obecnych na
posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady, a w
razie jego nieobecności – Zastępcy Przewodniczącego.
2. Uchwały podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
3. Rada mo e podjąć uchwałę poza posiedzeniem. Uchwała jest podjęta, jeśli w terminie 7
dni od dnia jej otrzymania aden z członków Rady nie zgłosi sprzeciwu lube treści uchwały (tryb
obiegowy).
4. Z posiedzeń Rady sekretarz Rady, a w razie jego nieobecności - członek Rady
wyznaczony przez Przewodniczącego, sporządza protokół.
5. Członek Rady ma prawo zgłosić zdanie odrębne do uchwały, które podlega
zaprotokołowaniu.
§ 5. 1. Rada mo e powoływać stałe oraz dora ne zespoły problemowe, zwane dalej
"zespołami problemowymi".
2. Uchwała o powołaniu zespołu problemowego określa zadania zespołu oraz jego skład
osobowy.
§ 6. 1. W skład zespołów problemowych wchodzą, w równej liczbie, będący członkami
Rady, przedstawiciele organów administracji rządowej, podmiotów reprezentujących podmioty
tworzące szpitale i Narodowego Funduszu Zdrowia.
2. Posiedzeniu zespołu problemowego przewodniczy jego przewodniczący, którym jest
członek Rady wybrany przez członków zespołu problemowego.
3. Zespół problemowy zajmuje stanowisko zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy członków zespołu problemowego.
§ 7. 1. Posiedzenie zespołu problemowego zwołuje jego przewodniczący z własnej
inicjatywy lub na wniosek członka zespołu.
2. Posiedzenie zespołu problemowego mo e zostać zwołane na wniosek Przewodniczącego
lub Zastępcy Przewodniczącego Rady w przypadku konieczności pilnego zajęcia
stanowiska przez zespól problemowy.
3. Przewodniczący zespołu problemowego, po uzgodnieniu z członkami zespołu, mo e
wystąpić z wnioskiem do Rady o powołanie eksperta lub zlecenie przeprowadzenia
ekspertyzy.
§ 8. 1. Z posiedzeń zespołów problemowych sporządza się protokół.
2. Protokół posiedzenia zespołu problemowego podpisują przewodniczący oraz protokolant.
Projekt
ROZPORZ DZENIE MINISTRA ZDROWIA1
z dnia
w sprawie monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitali
wł czonych do
sieci szpitali
Na podstawie art. 32 ustawy z dnia …………r. o sieci szpitali (Dz. …U
…Nr….., poz…..…) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-
finansowej szpitali włączonych do sieci szpitali oraz dokumentowania
wyników tych działań;
2) szczegółowy podział wska ników, o których mowa w art. 31 ust. 4 ustawy z
dnia …………r. o sieci szpitali (Dz. U Nr….., poz….) oraz sposoby ich
interpretacji.
§ 2. 1. W celu przeprowadzenia monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-
finansowej szpital przekazuje wojewodzie albo Ministrowi Obrony Narodowej, albo
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych:
1) sprawozdanie finansowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości za
poprzedni rok obrotowy;
2) sprawozdania z działalności szpitala za poprzedni rok obrotowy;
3) arkusz analizy wska nikowej;
2. Wska niki finansowe i sposoby ich interpretacji określa załącznik do
rozporządzenia.
§ 3. Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz prognoza sytuacji ekonomiczno-
finansowej dokonywana jest na podstawie analizy następujących wska ników:
1) zyskowności, w tym:
a) wska nika zyskowności netto,
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).
b)
wska nika zyskowności działalności operacyjnej,
c)
wska nika produktywności aktywów;
2) płynności, w tym:
a)
wska nika bie ącej płynności,
b)
wska nika szybkiej płynności;
3) efektywności, w tym:
a)
wska nika rotacji nale ności,
b)
wska nika rotacji zobowiązań,
c)
wska nika rotacji zapasów;
4) zadłu enia, w tym:
a)
wska nika ogólnego zadłu enia,
b)
wska nika wypłacalności,
c)
wska nika obsługi długu,
d)
wska nika finansowania majątku trwałego.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w ycie z dniem 1 stycznia 2009 r.
MINISTER ZDROWIA