Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
projekt ustawy dotyczy zniesienia limitu produkcji wina gronowego oraz ograniczeń sadzenia winorośli w Polsce, rozszerzenia liczby odmian winorośli, z których będzie można produkować wino gronowe; umożliwienia uprawy odmian zakwalifikowanych do wyrobu wina gronowego w UE a także zezwolenia na dodanie cukru do winogron, moszczu i wina gronowego wyrabianego z winogron zebranych w Polsce
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1514
- Data wpłynięcia: 2008-12-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
- data uchwalenia: 2009-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 38, poz. 298
1514
2
występuje dopiero, gdy średnia wielkość wyrobu wina gronowego w pięciu kolejnych latach
gospodarczych osiągnie lub przekroczy 50.000 hl. Wielkość wyrobu wina będzie ustalana
na podstawie informacji składanych przez producentów do Agencji Rynku Rolnego.
W art. 1 w pkt 5 projektowana ustawa wprowadza obowiązek przekazywania przez
Państwową Inspekcję Ochrony Roślin ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych
informacji o wynikach kontroli upraw winorośli. Art. 24 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o
wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
przewidywał przekazywanie takiej informacji Prezesowi Agencji Rynku Rolnego.
Uzyskiwanie tej informacji przez Agencję Rynku Rolnego było dotychczas niezbędne w celu
ograniczenia możliwości przydzielenia środków pomocowych z budżetu Unii Europejskiej
tym producentom wina z upraw własnych, którzy uprawiają odmiany winorośli nieskla-
syfikowane jako przeznaczone do wyrobu wina. Obecnie, zgodnie z przepisami tytułu II
rozporządzenia nr 479/2008, Agencja Rynku Rolnego nie będzie mogła już udzielać takiego
wsparcia producentom wina.
Zmiana zaproponowana w art. 1 w pkt 6 projektu ustawy wprowadza zmianę brzmienia
art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich,
obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina wynikającą z uchylenia załącznika
do ustawy określającego odmiany winorośli przeznaczone do uprawy w celu pozyskiwania
winogron do wyrobu win gronowych.
Zmiana zaproponowana w art. 1 w pkt 7 projektu ustawy ma charakter redakcyjny oraz
wprowadza skrót dla nazwy Prezesa Agencji Rynku Rolnego. Zmiana ta dokonuje także
uaktualnienia przywołania przepisów UE w sprawie wspólnej organizacji rynku wina.
Zaproponowana zmiana upoważnia Prezesa Agencji Rynku Rolnego do przeprowadzania
kontroli w zakresie spełniania przez podmiot wymagań określonych w art. 17a ust. 2 i określa
zasady przeprowadzania tej kontroli. Obejmuje to sprawdzenie posiadania przez podmiot
tytułu prawnego do obiektów budowlanych, w których jest prowadzony wyrób wina lub
moszczu gronowego oraz ustalenie czy podmiot nie był karany za przestępstwa przeciwko
mieniu i wiarygodności dokumentów. Prezes Agencji Rynku Rolnego po przeprowadzeniu
kontroli dokonuje skreślenia z ewidencji (na podstawie przepisów art. 26 ust. 7 lit. b)
podmiotów naruszających wymogi określone w art. 17a ust. 2.
3
Zmiana zaproponowana w art. 1 w pkt 8 nakłada obowiązek wyrobu wina i pozyskiwania
winogron z miejsc wskazanych w zgłoszeniu dokonanym Prezesowi Agencji Rynku Rolnego.
Projekt ustawy w art. 1 w pkt 9 doprecyzowuje zasady przekazywania informacji przez
podmioty dokonujące wyrobu lub rozlewu wina gronowego z przeznaczeniem do obrotu.
Projektowana zmiana zobowiązuje wszystkie podmioty, które prowadzą działalność,
określoną w art. 16 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, do składania wymaganych
w art. 27 informacji. Umożliwi to uzyskanie pełnej informacji o rynku wina niezależnie od
miejsca pochodzenia surowca i jego rodzaju. Dotychczasowy przepis art. 27 nie nakłada
obowiązku składania informacji np. na podmioty, które dokonują tylko rozlewu win
gronowych lub moszczu gronowego, a następnie wprowadzają je do obrotu. Projektowana
zmiana spowoduje, że przepis ten zobowiąże wszystkie podmioty do składania deklaracji
zapasów win i moszczu gronowego. Wprowadzenie takich wymogów umożliwiłoby pełną
kontrolę podmiotów, o których mowa i możliwość skutecznego egzekwowania od nich
wymaganych informacji dotyczących zapasów wina i moszczu gronowego.
Zmiany zawarte w art. 1 w pkt 10 i pkt 11 lit. a projektu ustawy uchylają przywołania
nieaktualnych przepisów prawnych Unii Europejskiej w zakresie usuwania produktów
ubocznych.
Zmiana zaproponowana w art. 1 w pkt 11 b ma na celu przygotowanie informacji, które
muszą być przekazane Komisji Europejskiej w zakresie i terminach określonych
w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1282/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w odniesieniu do
zbierania informacji w celu identyfikacji produktów winiarskich i monitorowania rynku wina
oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 (Dz. Urz. WE L 176 z 29.06.2001, str.
14; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 474). Obejmuje to informacje
opracowane przez ARR na podstawie danych uzyskanych w trybie art. 26 ust. 3 oraz art. 27
ust. 1.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 12 projektu ustawy uchyla przepisy art. 28 oraz art. 28a
określające zadania realizowane przez Agencję Rynku Rolnego. Zgodnie z przepisami tytułu
II rozporządzenia nr 479/2008 Agencja Rynku Rolnego nie może już realizować tych zadań
4
gdyż środki z budżetu UE nie będą już dostępne do
wykorzystania w państwach
członkowskich zaliczonych do strefy A uprawy winorośli, które produkują niewielkie ilości
wina, w tym także dla Polski. rodki te zostały zarezerwowane do dyspozycji tych państw
członkowskich, posiadających duże areały upraw winorośli i produkujących znaczne ilości
wina wprowadzanego do obrotu.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 13 projektu ustawy zezwala na dokonywanie przez
producentów wina wyrabianego z winogron zebranych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej wzbogacania winogron, moszczu i wina. Przepis ten implementuje przepisy lit. A
ust. 2 i lit. B zał. nr V rozporządzenia nr 479/2008. Dokonuje również uaktualnienia
przywołania przepisów UE w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, dostosowując zasady
przeprowadzania zabiegów wzbogacania, słodzenia i odkwaszania do wymogów określonych
w art. 29, 30 oraz 35 rozporządzenia Komisji (WE) nr 423/2008 z dnia 8 maja 2008 r.
ustanawiającego niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE)
nr 1493/1999 oraz wspólnotowy kodeks praktyk i procesów enologicznych. Ponieważ terminy
zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia zabiegu odkwaszania oraz słodzenia zostały określone
w odpowiednich przepisach rozporządzenia nr 423/2008, pkt 2 art. 28b określa termin
dokonania zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia zabiegu wzbogacania pozostający w gestii
państwa członkowskiego. Ponadto projektowany przepis umożliwia ministrowi właściwemu
do spraw rynków rolnych występowanie do Komisji Europejskiej o zwiększenie limitu
wzbogacania na zasadach określonych w rozporządzeniu nr 479/2008.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 14 projektu ustawy ma na celu zapewnienie nadzorowania
przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wycofywania produktów
ubocznych powstałych przy wyrobie wina lub moszczu zgodnie z zasadami określonymi
w załączniku VI ust. 5 lit. D rozporządzenia nr 479/2008 lub w przepisach wydanych przez
Komisję Europejską w trybie tego rozporządzenia.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 15 projektu ustawy ma na celu zastąpienie w art. 28d ustawy
z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami
i organizacji rynku wina odesłania do nieobowiązującego już rozporządzenia Rady (WE)
nr 1493/99 odesłaniem do rozporządzenia nr 479/2008, oraz odesłania do nieobowiązującego
już rozporządzenia Komisji (WE) nr 883/2001 z dnia 24 kwietnia 2001 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w odniesieniu
5
do handlu z państwami trzecimi produktami w sektorze wina odesłaniem do rozporządzenia
Komisji (WE) nr 555/2008.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 16 lit. a projektu ustawy ma na celu zastąpienie odesła-
nia do nieobowiązującego już rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/99 odesłaniem
do rozporządzenia nr 479/2008.
Zmiana projektowana w art. 1 w pkt 16 lit. b ma na celu upoważnienie ministra właściwego
do spraw rynków rolnych do wydania przepisów wykonawczych dotyczących określenia
minimalnej zawartości alkoholu w wytłokach i osadzie drożdżowym oraz trybu usuwania
produktów ubocznych powstałych podczas wyrobu wina. Projektowana zmiana umożliwi
wdrażanie przepisów wykonawczych wydawanych przez Komisję Europejską na podstawie
upoważnienia zawartego w rozporządzeniu nr 479/2008. Projektowana zmiana upoważni
także ministra właściwego do spraw rynków rolnych do występowania do Komisji Euro-
pejskiej o
uzyskanie możliwości zwiększania dozwolonego poziomu wzbogacania
w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków pogodowych podczas
dojrzewania winogron. Jest to implementacja przepisów ust. 3 lit. A załącznika V
rozporządzenia nr 479/2008.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 17 projektu ustawy uchyla przepisy art. 28f i art. 28g ustawy
z 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami
i
organizacji rynku wina ograniczające sadzenie winorośli oraz ustalające zasady
przydzielania praw do sadzenia winorośli. Jest to implementacja zmian prawa UE zawartych
w przepisach art. 95 rozporządzenia nr 479/2008 zwalniających z ograniczeń w zakresie
sadzenia winorośli te państwa członkowskie UE, w których wspólnotowy system praw do
sadzenia nie miał zastosowania przed dniem 31 grudnia 2007 r. Rzeczpospolita Polska,
w konsekwencji ograniczenia poziomu produkcji wina do 25 000 hl w roku gospodarczym,
zawartego w przepisach art. 21 rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/99 w sprawie wspólnej
organizacji rynku wina nie była zobowiązana do wprowadzania systemu praw do sadzenia
winorośli. Z uwagi na to Rzeczpospolita Polska nie jest objęta obowiązkiem stosowania na
swoim terytorium przepisów rozdziału II „Przejściowy system praw do sadzenia” tytułu V
rozporządzenia nr 479/2008, gdzie w art. 80 jest zawarty zakaz sadzenia winorośli odmian
sklasyfikowanych do wyrobu wina do dnia 31 grudnia 2013 r.
6
Zmiana zawarta w art. 1 pkt 18 ma na celu ujednolicenie terminologii w zakresie przepisów
karnych z terminologią stosowaną w Kodeksie wykroczeń.
W art. 1 pkt 19 projektowana ustawa zmienia przepisy karne określone w art. 33 ustawy
z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami
i organizacji rynku wina.
W związku ze zmianą art. 23 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina wprowadzoną w art. 1 pkt 5
projektowanej ustawy, w przepisach karnych doprecyzowuje się sankcję karną za stosowanie
do wyrobu wina niedozwolonych odmian winorośli. Wprowadza się sankcję karną za wyrób
wina gronowego w miejscu innym niż wskazane w zgłoszeniu składanym do Agencji Rynku
Rolnego, za wyrób wina gronowego z winogron pozyskanych z winorośli uprawianych
w miejscu innym niż wskazane w zgłoszeniu, za nie usuwanie produktów ubocznych
powstałych przy wyrobie wina gronowego.
W art. 1 w pkt 20 uchyla się załącznik do ustawy w konsekwencji zmian zaproponowanych
w art. 1 pkt 4.
W art. 2 projektu ustawy utrzymuje się w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie
przepisów dotychczasowych. Z uwagi na to, że rozporządzenie nr 479/2008 uchylające
dotychczasowe przepisy Unii Europejskiej nie przewiduje zmian w zakresie sposobu
pobierania próbek winogron, moszczu gronowego oraz ustalania naturalnej zawartości
alkoholu w winogronach, moszczu gronowym i winie gronowym w trakcie fermentacji,
projekt ustawy przewiduje wydanie nowych przepisów wykonawczych w okresie 24 miesięcy
od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa jest ujęta w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projektowana ustawa nie podlega obowiązkowi notyfikacji, ponieważ wdraża do prawa
polskiego zmiany wprowadzone w przepisach rozporządzenia Rady nr 479/2008 z dnia
29
kwietnia 2008 r. w
sprawie wspólnej organizacji rynku wina, zmieniającego
rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE) nr 1290/2005 i (WE)
nr 3/2008 oraz uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE) nr 1493/1999 oraz
nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1514
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei