Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
projekt ustawy dotyczy zniesienia limitu produkcji wina gronowego oraz ograniczeń sadzenia winorośli w Polsce, rozszerzenia liczby odmian winorośli, z których będzie można produkować wino gronowe; umożliwienia uprawy odmian zakwalifikowanych do wyrobu wina gronowego w UE a także zezwolenia na dodanie cukru do winogron, moszczu i wina gronowego wyrabianego z winogron zebranych w Polsce
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1514
- Data wpłynięcia: 2008-12-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
- data uchwalenia: 2009-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 38, poz. 298
1514
10
a)
pobierania próbek winogron, moszczu gronowego
i wina gronowego w trakcie fermentacji,
b) ustalania naturalnej zawartości alkoholu w winogro-
nach, moszczu gronowym i winie gronowym w trakcie
fermentacji
– mając na uwadze spełnienie wymagań określonych
w rozporządzeniu nr 479/2008 lub przepisach wydanych
w trybie tego rozporządzenia w zakresie przeprowadzania
zabiegu wzbogacania winogron, moszczu gronowego i wina
w trakcie fermentacji;”,
b) dodaje się ust 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi,
w drodze rozporządzenia, minimalną zawartość alkoholu
w wytłokach i osadzie drożdżowym, mając na uwadze
zapobieganie nadmiernemu tłoczeniu winogron zgodnie
z ograniczeniami wynikającymi z lit. D ust. 1 załącznika
nr VI do rozporządzenia nr 479/2008 oraz przepisów
wydanych w trybie tego rozporządzenia.
4. Minister właściwy do spraw rynków rolnych może określić,
w drodze rozporządzenia, sposób usuwania produktów
ubocznych powstałych przy wyrobie wina gronowego,
mając na uwadze zapobieganie nadmiernemu tłoczeniu
winogron zgodnie z wymaganiami określonymi w lit. D
ust. 5 załącznika nr VI do rozporządzenia nr 479/2008.”;
17) uchyla się art. 28f i 28g;
18) art. 30 i 31 otrzymują brzmienie:
„Art. 30. Kto, będąc wpisanym do rejestru:
1) nie wdrożył systemu kontroli wewnętrznej, nie dyspo-
nuje planem zakładu lub nie wyznaczył osoby odpo-
wiedzialnej za kontrolę jakości,
11
2) nie zawiadomił organu prowadzącego rejestr o za-
kończeniu lub zawieszeniu działalności gospodarczej
określonej we wpisie w terminie określonym w art. 22
ust. 1
– podlega karze grzywny.
Art. 31. Kto:
1) wyrabia fermentowany napój winiarski niezgodnie
z wymaganiami określonymi w art. 5 – 13,
2) wprowadza do obrotu wyrób winiarski niezgodnie
z wymaganiami określonymi w art. 14
– podlega karze grzywny.”;
19) art. 33 otrzymuje brzmienie:
„Art. 33. Kto:
1) będąc do tego obowiązanym, nie spełnia warunków
określonych w art. 17a,
2) wyrabia przeznaczone do obrotu wino gronowe
z winogron pozyskiwanych z upraw winorośli po-
łożonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
z odmian winorośli innych niż określone w art. 23
ust. 1 lub wprowadza do obrotu takie wino,
3) uprawiając winorośl w celu pozyskiwania winogron
do wyrobu wina gronowego przeznaczonego do
obrotu, utrudnia przeprowadzenie kontroli, o której
mowa w art. 24 ust. 1,
4) wyrabia wino gronowe lub moszcz gronowy z wino-
gron pozyskiwanych z upraw winorośli położonych
na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przezna-
czone do obrotu, w miejscach innych niż miejsca
12
wyrobu wskazane w zgłoszeniu, o którym mowa
w art. 26 ust. 1,
5) wyrabia wino gronowe z winogron pozyskiwa-
nych z upraw winorośli położonych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczone do obrotu,
w miejscu innym niż miejsce położenia tych upraw
wskazane w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 26
ust. 1,
6) wyrabiając wino gronowe lub moszcz gronowy
z winogron pozyskiwanych z upraw winorośli poło-
żonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prze-
znaczone do obrotu, nie dokonał zgłoszenia w wy-
maganym terminie określonym w art. 26 ust. 2,
7) będąc do tego obowiązanym, nie składa w terminie
informacji lub deklaracji, o których mowa w art. 27
ust. 1 i 3 oraz art. 27a ust. 1, albo podaje te informacje
niezgodnie ze stanem faktycznym,
8) utrudnia lub uniemożliwia przeprowadzenie kontroli,
o których mowa w art. 28d pkt 1 i 2,
9) będąc do tego obowiązanym, nie prowadzi reje-
stru,
o
którym mowa w art. 11 rozporządzenia
nr 884/2001, zgodnie z wymaganiami określonymi
w art. 11 – 16 tego rozporządzenia, lub dokonuje
w
tym rejestrze wpisów niezgodnych ze stanem
faktycznym,
10) nie wypełnia obowiązków, dotyczących wypełnienia
i posiadania dokumentów towarzyszących przewozo-
wi produktów winiarskich, określonych w art. 3 – 10
rozporządzenia nr 884/2001, lub dokonuje w tych
dokumentach wpisów niezgodnych ze stanem fak-
tycznym,
13
11) będąc do tego obowiązanym, nie zgłasza zamiaru
przeprowadzenia zabiegów wzbogacania, słodzenia
lub odkwaszania, o których mowa w art. 28b ust. 2,
12) będąc do tego obowiązanym, nie usuwa produktów
ubocznych powstałych przy wyrobie wina gronowego,
lub moszczu gronowego, lub usuwa je bez dokonania
zgłoszenia, o którym mowa w art. 28c ust. 1,
13) przeprowadzając zabieg wzbogacania, wykonuje go
niezgodnie z wymaganiami określonymi w lit. A
ust.
2 i lit. B załącznika nr V rozporządzenia
nr 479/2008,
– podlega karze grzywny.”;
20) uchyla się załącznik do ustawy.
Art. 2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 28e
ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 28e ust. 1 pkt 1 ustawy
wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
_____________________
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808,
z 2006 r. Nr 171, poz. 1225 i Nr 208, poz. 1541 oraz z 2008r. Nr 145, poz. 915
11-11-iw
UZASADNIENIE
Opracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich,
obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina jest spowodowane koniecznością
implementacji zmian wprowadzonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008 z dnia
29
kwietnia 2008 r. w
sprawie wspólnej organizacji rynku wina, zmieniającym
rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE) nr 1290/2005 i (WE)
nr
3/2008 oraz uchylającym rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE) nr 1493/1999
(Dz. Urz. UE L Nr 148 z 6.06.2008, str. 1).
Zmiany zawarte w art. 1 w pkt 1 i 2 projektu ustawy dokonują aktualizacji przywołanych
przepisów Unii Europejskiej w sprawie wspólnej organizacji rynku wina.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 3 zobowiązuje podmioty produkujące wyroby winiarskie
w składzie podatkowym, w tym również produkujące wino gronowe uzyskane z winogron
pochodzących z upraw własnych w ilości powyżej 1.000 hl, do spełniania obowiązków,
którym podlegają przedsiębiorcy. Z obowiązków tych będą wyłączone podmioty wyrabiające
wino gronowe z upraw własnych w ilości mniejszej niż 1.000 hl.
Art. 1 w pkt 4 projektu ustawy rozszerza liczbę odmian winorośli przeznaczonych do uprawy
w celu pozyskiwania winogron do wyrobu win gronowych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej określoną w załączniku do ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie
wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Wprowadzenie tej
zmiany, jak również uchylenie złącznika do ww. ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. (w art. 1
pkt 20 projektu ustawy) jest wynikiem implementacji przepisów art. 24 ust. 2 rozporządzenia
nr 479/2008. Projektowana zmiana spowoduje znaczne rozszerzenie zakresu odmian
winorośli, które mogą być uprawiane przez polskich plantatorów w celu pozyskiwania
winogron do wyrobu wina gronowego przeznaczanego do obrotu. Umożliwi to wykorzystanie
uprawy każdej z odmian winorośli zakwalifikowanych do wyrobu wina w innych państwach
członkowskich Unii Europejskiej, przy zachowaniu poszanowania praw własności do odmian.
Uchylenie ww. listy odmian umożliwia zmiana przepisów prawa Unii Europejskiej. Zgodnie
z przepisami art. 24 ust. 2 rozporządzenia nr 479/2008 obowiązek utworzenia takiej listy
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1514
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei