eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonej w Genewie dnia 24 maja 1983 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonej w Genewie dnia 24 maja 1983 r.

projekt dotyczy: zakupienia licencji na eksploatację europejskiego systemu operacyjnych satelitów meteorologicznych albo przystąpienia Polski do Konwencji EUMETSAT na pełnych prawach kraju członkowskiego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1449
  • Data wpłynięcia: 2008-12-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonej w Genewie dnia 24 maja 1983 r.
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 38, poz. 297

1449

Mając na uwadze opisane wyżej okoliczności, jedynym uzasadnionym rozwiązaniem
pozostaje przystąpienie do Konwencji na pełnych prawach kraju członkowskiego.
Przystąpienie do Konwencji pozwoli Rzeczypospolitej Polskiej na nieograniczony dostęp do
wszystkich danych, informacji przetworzonych i archiwum, do wszystkich urządzeń
technicznych, a polskim specjalistom i naukowcom pozwoli na korzystanie z kursów
i szkoleń oraz na ubieganie się o pracę w siedzibie EUMESAT w Darmstadt w Republice
Federalnej Niemiec. Polskie ośrodki badawcze i przemysł mogą również uzyskać możliwość
produkcji aparatury i urządzeń dla EUMETSAT. Rzeczpospolita Polska uzyska też miejsce
w Radzie EUMETSAT z pełnym prawem głosu, co zapewni wpływ na decyzje Rady.
Oczywiście Rzeczpospolita Polska będzie obowiązana zapłacić jednorazową opłatę akcesyjną
(jest to ekwiwalent za nakłady poniesione dotychczas przez Organizację na urządzenia
i programy już stosowane) oraz pełną, przypadającą na nasz kraj składkę członkowską,
wyliczaną na podstawie dochodu narodowego. Dotychczas Rzeczpospolita Polska wpłaca, na
podstawie Umowy o Współpracy, tylko połowę pełnej składki.


Obecna Umowa o Współpracy, podpisana 28 grudnia 2007 r. w Warszawie, traci moc
obowiązującą w dniu 31 grudnia 2009 r., a więc dopiero za dwa lata. Wskazane byłoby
jednak, przede wszystkim głównie z przyczyn finansowych, skrócenie tego terminu do dnia
31 grudnia 2008 r. i przystąpienie do Konwencji z dniem 1 stycznia 2009 r. na prawach kraju
członkowskiego.


W przypadku przystąpienia do Konwencji w 2009 r. jednorazowa opłata akcesyjna
wyniesie 22 842 455,52 zł (czyli 6 887 934,00 euro), składka członkowska w roku 2009
wyniesie 14 581 432,84 zł (czyli 4 396 898,00 euro), co daje w sumie 37 423 888,36 zł
(czyli 11
284
832,00 euro). Jednak w przypadku przystąpienia na prawach pełnego
członkowstwa w roku 2010 koszty będą obejmować jednorazową opłatę akcesyjną, która
wynosić będzie aż 42 122 422,20 zł (czyli 12 701 632,00 euro), oraz składkę dla kraju
współpracującego z EUMETSAT za rok 2009, która wynosić będzie 6 674 524,66 zł
(2 012 642,00 euro), co daje w sumie 48 790 314,27 zł (14 712 274,00 euro). Przystępując
do EUMETSAT już w roku 2009 budżet państwa zaoszczędzi 11 366 425,90 zł (czyli
3 427 442,00 euro) w stosunku do 2010 r. W powyższych obliczeniach uwzględniono rabat
będący sumą dotychczasowych składek, jako kraju stowarzyszonego, w wysokości
20 901 839,67 zł (czyli 6 302 759,00 euro). W powyższym porównaniu nie uwzględniono
składki członkowskiej w roku 2010, która występuje w tej samej wysokości w obu wariantach

4

(21 008 087,29 zł, czyli 6 334 797,00 euro). Powyższe kwoty zostały przeliczone na złotówki
wg średniego kursu euro NBP z dnia 19.09.2008, tj. 1 euro=3,3163 PLN. Na dalszym etapie
prac konieczne będzie przeliczenie stawki w złotówkach wg aktualnego kursu euro.

Biorąc też pod uwagę wyjątkowo korzystny kurs złotego do euro i możliwość
korekty w górę wymienionych wyżej opłat, spowodowanej wzrostem polskiego dochodu
narodowego, skrócenie okresu obowiązywania obecnej Umowy i przystąpienie do Konwencji
EUMETSAT już w 2009 r. wydaje się być wyjątkowo korzystne, zarówno merytorycznie, jak
i ekonomicznie.

Skutki finansowe, wynikające ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wobec
EUMETSAT, to jest jednorazową opłatę akcesyjną w 2009 r. oraz składki członkowskie
w 2009 r. i w latach następnych będzie ponosił budżet państwa. Budżet państwa nie będzie
ponosił kosztów infrastruktury do wykorzystywania obrazów satelitarnych do różnych celów,
ponieważ ta albo już istnieje (M , MON, IMGW, KG PSP) albo będzie budowana na koszt
użytkowników (samorządy, instytucje naukowe, sektor prywatny). Budżet państwa w 2009 r.
(biorąc pod uwagę wszystkie opłaty w danym roku) byłby obciążony wyrażoną kwotą
37 423 888,36 zł (czyli 11 284 832,00 euro), a w 2010 r. kwotą 63 130 509,49 zł (czyli
19 036 429,00 euro). Składka członkowska dla Rzeczpospolitej Polskiej jako Państwa
Współpracującego z EUMETSAT wynosi w 2008 r. 4 992 354,00 zł (czyli 1 469 506,46 euro)
i jest finansowana z budżetu państwa. Zatem przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do
Konwencji EUMETSAT nie oznacza wprowadzenia nowego wydatku, ale wzrost wysokości
wydatku ponoszonego dotychczas.

Związanie Rzeczypospolitej Polskiej Konwencją w sprawie ustanowienia Europejskiej
Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT) powinno nastąpić
w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Tryb przewidziany w art. 12
ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych jest właściwy
z uwagi na fakt, że Umowa dotyczy problematyki wymienionej w art. 89 ust. 1 pkt 3
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, to jest członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej
w organizacji międzynarodowej.
Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 3 Konwencji, który brzmi „Od momentu wejścia
w życie Konwencji, każdy Kraj, który nie uczestniczył w Konferencji Pełnomocników,
określonej w ustępie 1 tego Artykułu, może przystąpić do niej, na podstawie decyzji Rady,

5

podjętej zgodnie z przepisami Artykułu 5.2(a). Kraj, który wyraża życzenie przystąpienia do
niniejszej Konwencji odpowiednio notyfikuje Sekretarza Generalnego a ten poinformuje
Kraje Członkowskie o tym życzeniu na co najmniej trzy miesiące przed przedłożeniem
Radzie do decyzji. Rada określi warunki przystąpienia danego kraju, zgodnie z Artykułem
5.2(a)”, termin podpisania Konwencji upłynął w dniu 19 czerwca 1986 r. Dlatego też
Rzeczpospolita Polska może stać się jej Stroną w drodze przystąpienia. Zgodnie z art. 17
ustawy o umowach międzynarodowych, jej przepisy dotyczące ratyfikacji lub zatwierdzenia
umowy międzynarodowej stosuje się odpowiednio do przystąpienia do takiej umowy. Dlatego
też jako podstawę ratyfikacji wskazano art. 12 ust. 2 ustawy o umowach międzynarodowych.


22-11-aa

6

Convention

Annex I Chapter A


ANNEX I

CHAPTER A

METEOSAT OPERATIONAL PROGRAMME

SYSTEM DESCRIPTION

1 GENERAL


The European Meteorological Satellite system will continue the pre-operational Meteosat
programme of geostationary satellites. The nominal position of the satellite will be over
the 0o meridian. The system will comprise a space segment and a ground segment. The
design of the spacecraft will be based on that of Meteosat. The ground segment will also
make use of the experience gained during the pre-operational Meteosat programme and
will provide for the tracking and control of the spacecraft and for central processing of
the data.

2 FUNCTIONAL
DESCRIPTION

2.1 Space
Segment


The satellite will be equipped with the following capabilities:


-
Imagery in three spectral regions, visible, infra-red atmospheric window,
infra-red water vapour band.


-
Dissemination of images and other data on two channels, each capable of
transmitting digital or analogue data to users stations.


-
Collection of data transmitted from in situ measuring stations.


-
Distribution of meteorological data to earth stations.

2.2 Ground
Segment


The ground segment will provide the following functions, most of which have to be
performed in near real-time to meet meteorological requirements:


-
Control, monitoring and operational use of one active satellite.


-
Possibility of controlling a second satellite not in operation.


∗ This programme has expired.
1.17
February 2000
Convention

Annex I Chapter A



-
Reception and pre-processing of image data. Pre-processing is the process of
determining and adjusting for radiometric and geometric variations in the raw
data. It will comprise as a minimum, mutual registration of the different channels,
calibration of the infra-red atmospheric window channel, image localization.


-
Dissemination of pre-processed images to primary (PDUS) and secondary
(SDUS) user stations.


-
Dissemination through the satellite of miscellaneous data including
administrative messages and charts supplied from meteorological services.


-
Dissemination of images from other meteorological satellites.


-
Acquisition and limited processing of messages from in situ measuring stations
(Data Collection Platforms (DCP)) and their dissemination. Dissemination of
these messages will include both input to the meteorological Global
Telecommunication System and transmission through the satellite to users
station. (These transmissions will be in addition to the other transmissions listed
in this section).


-
Extraction of quantitative meteorological data, including wind vectors; other data
needed for operational meteorology, such as sea surface temperature, upper
tropospheric humidity, cloud amount and height; and a data set suitable for
climatological purposes.


-
Archiving in digital form of all available images for a sliding period of at least
five months and of all the produced elaborated meteorological information
permanently.


-
Archiving on photographic film of at least 2 full disc images each day.


-
Retrieval of archived information.


-
Production and distribution of documentation including for instance an image
catalogue and a system users' guide.


-
Quality control of products and transmissions.


3 TECHNICAL

PERFORMANCE

3.1 Space
Segment


The detailed performance specification for the spacecraft will be decided by the Council
but will not be inferior to the specification for the pre-operational Meteosats except that
the facility for "interrogating" data collection platforms through a dedicated down-link
will be omitted.
February 2000
1.18-
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: