Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń
- projekt zakłada wzrost kwoty zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia w umowach - zawartych w 2008 r. - ze świadczeniodawcami udzielającymi świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień. Projekt przewiduje podniesienie wskaźnika kosztów pracy w odniesieniu do świadczenia opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Proponowana regulacja dotyczy wyłącznie świadczeniodawców, którym uprzednio przekazano środki finansowe na wzrost wynagrodzeń na podstawie zmienianej ustawy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1415
- Data wpłynięcia: 2008-03-31
- Uchwalenie:
1415
Niniejsze przedłożenie stanowi ponowienie inicjatywy ustawodawczej z
28 grudnia 2007 r. i jest tożsame z – odrzuconym przez Sejm w pierwszym
czytaniu – projektem ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków fi-
nansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (druk nr 281).
Proponowana nowelizacja ma na celu wyrównywanie dysproporcji w
wynagrodzeniu – w stosunku do osób zatrudnionych u świadczeniodaw-
ców udzielających świadczeń w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie
uzależnień, a zwłaszcza w szpitalach psychiatrycznych i oddziałach psy-
chiatrycznych przy szpitalach ogólnych.
Cel ustawy zostanie zrealizowany poprzez:
− podniesienie wskaźnika kosztów pracy w rodzaju opieka psychia-
tryczna i leczenie uzależnień począwszy od 1 kwietnia 2008 r. oraz
− odpowiednią zmianę umów odnoszącą się do wzrostu kwoty zobo-
wiązania, który będzie wynosił 3/4 różnicy pomiędzy kwotą zobo-
wiązania ustaloną w umowach zawartych w 2007 roku na rok 2008,
a kwotą zobowiązania ustaloną w wyniku zmiany umowy.
Podniesienie wskaźników kosztów pracy w rodzaju opieka psychia-
tryczna i leczenie uzależnień powinno nastąpić ze względu na występujące
różnice w kosztach pracy w porównaniu z innymi rodzajami świadczeń
opieki zdrowotnej. Symulacja udziału kosztów pracy w kosztach ogólnych,
przy założeniu utrzymania średnich standardów NFZ, wskazuje naszym
zdaniem konieczność podwyższenia wskaźnika z obecnego 0,69 do 0,74.
Taki wzrost nakładów na koszty pracy w opiece psychiatrycznej i leczeniu
uzależnień w chwili obecnej może przyczynić się też do zahamowania na-
rastającego kryzysu kadrowego u świadczeniodawców udzielających
świadczeń w tym rodzaju. Opinię taką wyrażają środowiska medyczne i
dyrektorzy psychiatrycznych zakładów opieki zdrowotnej, a także związki
zawodowe, `m.in. Dolnośląska Rada Wojewódzka Federacji Związków
Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia.
Projekt dotyczy wyłącznie świadczeniodawców, którym uprzednio
przekazano środki na podstawie ustawy z dnia 22 lipca 2006 r.
Przedmiotowa regulacja wpłynie na koszty Narodowego Funduszu
Zdrowia. W związku z tym, że ze środków Funduszu w roku 2008 będą
finansowane, oprócz m.in. kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, dodat-
kowo koszty wzrostu wynagrodzeń wskazanych w ustawie osób, natomiast
5
w roku 2009 i w latach następnych nie przewiduje się takiego sposobu fi-
nansowania, lecz finansowanie w całości w ramach kosztów świadczeń
zdrowotnych, skutki finansowe tej ustawy dla Funduszu wystąpią wyłącz-
nie w roku 2008 i wyniosą w okresie od 1 kwietnia od 31 grudnia – w
związku ze wzrostem kwoty środków przekazywanych na podwyżkę wy-
nagrodzeń u wskazanych w ustawie świadczeniodawców udzielających
świadczeń w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień – ok.
15.083 tys. zł . Skutki te wyliczono biorąc pod uwagę wielkość środków
przewidzianych w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na
rok 2008 z dnia 13 listopada 2007 r. na koszty świadczeń zdrowotnych w
rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień.
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie spowoduje skutków finan-
sowych dla budżetu państwa, ani nie spowoduje dodatkowych skutków fi-
nansowych dla jednostek samorządu terytorialnego.
Założenia projektu zostały poddane konsultacjom społecznym, o których
mowa w art. 34 ust 3 Regulaminu Sejmu RP:
− w stanowisku przekazanym przez Prezydium Naczelnej Rady Le-
karskiej nowelizację uznano za kierunkowo słuszną wskazując
jednocześnie, że proponowane zwiększenie wskaźnika kosztów
pracy jest niewystarczające;
− projekt został zaopiniowany pozytywnie przez Ogólnopolskie Po-
rozumienie Związków Zawodowych, które wyraziło nadzieję na
pilne uchwalenie przedłożenia;
− Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych nie zgłosiła uwag do pro-
jektu.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
6
Warszawa, 9 kwietnia 2008 r.
BAS-WAEM-942/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków finansowych
świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marek Balicki)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o przekazaniu
środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (Dz. U. Nr
149, poz. 1076, ze zmianami). Proponowana zmiana zakłada wzrost kwoty
zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia w umowach – zawartych na 2008
r. – ze świadczeniodawcami udzielającymi świadczeń opieki zdrowotnej w
rodzaju: opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień. Projekt przewiduje
podniesienie wskaźnika kosztów pracy w odniesieniu do świadczenia opieki
psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Proponowana regulacja dotyczy
wyłącznie świadczeniodawców, którym uprzednio przekazano środki finansowe
na wzrost wynagrodzeń na podstawie zmienianej ustawy.
Projekt zawiera przepis przejściowy dotyczący zmiany umów zawartych
na 2008 r. Projekt przewiduje, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia
2008 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o której mowa w projekcie
ustawy.
2
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa UE.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków
finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Narodowy Fundusz Zdrowia, ochrona zdrowia, wynagrodzenie,
świadczenia zdrowotne, umowa
Warszawa, 9 kwietnia 2008 r.
BAS-WAEM-943/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków
finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marek Balicki) jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o przekazaniu
środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (Dz. U. Nr
149, poz. 1076, ze zmianami). Proponowana zmiana zakłada wzrost kwoty
zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia w umowach zawartych na 2008
r. ze świadczeniodawcami udzielającymi świadczeń opieki zdrowotnej w
rodzaju: opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień. Projekt dotyczy wyłącznie
świadczeniodawców, którym uprzednio przekazano środki finansowe na wzrost
wynagrodzeń na podstawie zmienianej ustawy. Projekt przewiduje podniesienie
wskaźnika kosztów pracy w zakresie świadczenia opieki psychiatrycznej i
leczenia uzależnień.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków finansowych
świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Narodowy Fundusz Zdrowia, ochrona zdrowia, wynagrodzenie,
świadczenia zdrowotne, umowa