eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt ustawy dotyczy umożliwienia zarejestrowania pojazdów zabytkowych, historycznych, nabytych w punkcie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub stacji demontażu pojazdów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1414
  • Data wpłynięcia: 2008-10-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802

1414


Druk nr 1414

Warszawa, 2 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-79-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Paweł Poncyljusz.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot



projekt



USTAWA
z dnia………………………..2008 r.

o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Art. 1.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908, z późn. zm.1)) w art. 72 w ust. 2:
a) w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) pojazdu, o którym mowa w art. 79 ust. 4 pkt 2 lub 3, nabytym w punkcie zbierania
pojazdów wycofanych z eksploatacji lub stacji demontażu pojazdów - w zakresie
ust.1 pkt 5;”;
b) po pkt 7 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) pojazdu wyrejestrowanego, o którym mowa w art. 79 ust. 4 pkt 2 lub 3 – w
przypadku powtórnej rejestracji - w zakresie ust.1 pkt 5.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr
175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i
711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381,
Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649 i Nr
163, poz. 1015.


UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy
Zmiany
mają na celu umożliwienie zarejestrowania pojazdów zabytkowych pojazdów
historycznych, nabytych w punkcie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub stacji
demontażu pojazdów. W wielu instytucjach odmawia się obecnie zarejestrowania pojazdów
ze względu na brak dowodu rejestracyjnego.
Dla
pełnego urzeczywistnienia woli ustawodawcy w zakresie ochrony pojazdów
zabytkowych i historycznych, wypełnienia istniejącej obecnie luki prawnej i rzeczywistej
ochrony tych pojazdów zniesienie wymogu okazania dowodu rejestracyjnego przy rejestracji
tych pojazdów jest uzasadnione.

Ponadto pojazdy określone w art. 79 ust. 4 pkt 2 lub 3 były w przeszłości
wyrejestrowywane, a ich właściciele zdawali do wydziału komunikacyjnego dowody
rejestracyjne, otrzymując w zamian dokument o wyrejestrowaniu pojazdu. Po 5 latach z
reguły dowody rejestracyjne były niszczone i fizycznie nie istnieją. W tym przypadku
również słuszne wydaje się umożliwienie powtórnej rejestracji tych pojazdów bez warunku
okazania dowodu rejestracyjnego.

Odnalezienie dowodu rejestracyjnego, którego własność została stwierdzona
prawomocnym orzeczeniem sądu jest często niemożliwe. Postulowany przepis umożliwi
rejestrację takiego pojazdu bez zbędnych i długotrwałych procedur.

2. Przedstawienie stanu obecnego

W obecnym stanie prawnym pojazdy określone w art. 79 ust. 4 pkt lub 3 w wielu
wydziałach komunikacji pomimo ekspertyzy rzeczoznawcy samochodowego lub
zaświadczenia od wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz pozytywnego przejścia
przeglądu technicznego nie mogą zostać zarejestrowane, gdyż ich właściciel nie może okazać
dowodu rejestracyjnego tego pojazdu. Również przepisy o ochronie danych osobowych
zabraniają informowania nowego właściciela o danych osobowych poprzedniego właściciela.
Obecnie
właściciel pojazdu, nawet, jeśli ten fakt potwierdzi prawomocny wyrok sądu
może nie ponownie zarejestrować pojazdu, który był w przeszłości zarejestrowany, jeżeli nie
ma dowodu rejestracyjnego.




3. Różnice między dotychczasowym, a przewidywanym stanem prawnym

Zmiany w ustawie wykluczą przypadki odmów rejestracji pojazdów zabytkowych ze
względu na brak ważnego dowodu rejestracyjnego.


4.Oczekiwane skutki gospodarcze, społeczne, finansowe i prawne.
Punkty zbierania pojazdów wycofanych z użytkowania oraz stacje demontażu mogą
nierzadko stanowić komplementarne miejsce pozyskiwania pojazdów zabytkowych. Jeżeli
pojazd faktycznie jest w stanie spełnić merytoryczne wymogi kwalifikujące pojazd jako
zabytkowy, nie występują uzasadnione przesłanki, by dyskryminować punkty odbioru i stacje
demontażu jako źródło zakupu tychże pojazdów i ich dalszą rejestrację. Z kolei honorowanie
prawomocnych orzeczeń sądu odnośnie własności pojazdu – substytucyjnie do posiadania
karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego – stanowi rozszerzenie przepisów prawa
odpowiadające potrzebom praktyki życia codziennego.
Proponowane zmiany nie powodują skutków finansowych dla budżetu państwa,
gospodarki oraz obywateli.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.





Warszawa, 23 października 2008 r.
BAS-WAEM-2874/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Paweł Poncyljusz)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje dodanie punktów 7 i 8 w
artykule 72 ustęp 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami). Proponowany
przepis dopuszcza odstępstwo od wymagania art. 72 ust. 1 pkt 5 zmienianej
ustawy, zgodnie z którym rejestracji pojazdu uprzednio zarejestrowanego
dokonuje się na podstawie dowodu rejestracyjnego. Odstępstwo ma dotyczyć
niektórych kategorii pojazdów.
Projekt zawiera błędy legislacyjne utrudniające rekonstrukcję normy
prawnej. Wątpliwości dotyczą wskazania kategorii pojazdów, które mają być
rejestrowane bez konieczności okazania dowodu rejestracyjnego. Zgodnie z art.
1 projektu wymagania w zakresie art. 72 ust. 1 pkt 5 ustawy nie dotyczą: a)
„pojazdu, o którym mowa w art. 79 ust. 4 pkt 2 lub 3, nabytym w punkcie
zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub stacji demontażu pojazdów”,
b) „pojazdu wyrejestrowanego, o którym mowa w art. 79 ust. 4 pkt 2 lub 3 – w
przypadku powtórnej rejestracji”. Artykuł 79 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy stanowi, że
pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
i) zabytkowego oraz ii) mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest
produkowany od lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: