eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

projekt ustawy dotyczy dostosowania przepisów do rozporządzenia Komisji Europejskiej: nałożenia na KRK obowiązku informowania Ministra Finansów, Ministra Rozwoju Regionalnego oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o prawomocnych wyrokach skazujących, m.in. za oszustwo finansowe, korupcję czy udział w organizacji przestępczej, szkodzących finansowym interesom Wspólnot Europejskich

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1413
  • Data wpłynięcia: 2008-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
  • data uchwalenia: 2009-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 53, poz. 432

1413

Art. 134a wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
Z uwagi na powyższe, zaistniała konieczność dostosowania prawa polskiego do
wymogów wprowadzonych przez art. 134a powołanego rozporządzenia.

PROJEKTOWANE PRZEPISY PRAWA POLSKIEGO

1. Transpozycja pojęć
Aby dostosować terminologię zastosowaną w przepisach Unii Europejskiej do
terminologii przyjętej w prawie polskim, proponuje się, aby zamiast określenia „podmiot
gospodarczy” (które na gruncie prawa polskiego bywa stosowane, lecz nie jest zdefiniowane)
użyć określeń „podmiot zbiorowy” oraz „przedsiębiorca będący osobą fizyczną”. Określenie
„podmiot zbiorowy” funkcjonuje już w ustawie o Krajowym Rejestrze Karnym, dzięki czemu
możliwa będzie ścisła korelacja danych wprowadzanych do systemu informatycznego KRK.
Natomiast określenie „przedsiębiorca będący osobą fizyczną” dotyczy tych podmiotów
gospodarczych, które nie są podmiotami zbiorowymi, lecz osobami fizycznymi.
Ponieważ użyte w cytowanym przepisie Unii Europejskiej określenie „sprawowanie
kontroli” mogłoby nasuwać wątpliwości interpretacyjne (np. poprzez odniesienie do instytucji
uprawnionych do wykonywania czynności kontrolnych), proponuje się uściślić je i dostosować
do brzmienia przepisów obowiązujących na gruncie prawa polskiego poprzez wskazanie, że
implementowane przepisy odnoszą się do upoważnienia do sprawowania nadzoru nad
działalnością podmiotu zbiorowego.

2. Art. 1 pkt 1 projektu – zmiana w art. 4
Projektowana zmiana art. 4 ma na celu nałożenie na Krajowy Rejestr Karny obowiązku
informowania Ministra Finansów, Ministra Rozwoju Regionalnego i Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi o wyrokach skazujących, których dotyczy art. 134a rozporządzenia wyko-
nawczego.
Wymienione organy centralne powinny otrzymywać powyższe informacje w celu
prawidłowego realizowania obowiązków ustawowych. Zgodnie z ustawą z dnia 4 września
1997 r. o działach administracji rządowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych
odpowiada m.in. za koordynowanie i organizowanie współpracy finansowej, kredytowej
i płatniczej z zagranicą, współdziałanie w opracowywaniu związanych z tym spraw oraz
współpracę z międzynarodowymi organizacjami finansowymi; minister właściwy do spraw

3
rozwoju wsi odpowiada m.in. za kwestie związane z infrastrukturą wsi, co wiąże się
z wykorzystywaniem środków unijnych, zaś minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego
odpowiada m.in. za opracowywanie dokumentów będących podstawą do pozyskiwania środków
rozwojowych z Unii Europejskiej.

3. Art. 1 pkt 2 i 3 projektu – zmiana w art. 12
W aktualnym stanie prawnym Krajowy Rejestr Karny nie posiada i nie gromadzi
informacji wskazanych w art. 134a rozporządzenia wykonawczego Komisji (WE, Euratom).
Z uwagi na powyższe, niezbędne jest wprowadzenie w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym
zapisów umożliwiających gromadzenia takich informacji.
Projektowany art. 12 ust. 1 pkt 5a umożliwi gromadzenie informacji o czynach
popełnionych na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich, stanowiących podstawę
odpowiedzialności podmiotów zbiorowych.
Projektowany art. 12 ust. 1 pkt 6a umożliwi gromadzenie informacji o osobach
upoważnionych do reprezentowania podmiotu zbiorowego, podejmowania w jego imieniu
decyzji lub sprawowania nad nim kontroli, jeśli osoby te dopuściły się czynów zabronionych na
szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich.

4. Art. 2 projektu – termin wejścia w życie ustawy
Z uwagi na fakt, że stosowne regulacje prawa wspólnotowego wchodzą w życie z dniem
1
stycznia 2009 r., proponowany jest jak najszybszy termin wejścia w życie ustawy
dostosowawczej. Termin taki uwzględnia założenia strategii akcesyjnej i wymogi procesu
dostosowawczego.

5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać ustawa
Ustawa będzie miała skutki dla tych osób fizycznych i podmiotów zbiorowych, których
dane znajdą się w Krajowym Rejestrze Karnym w związku z popełnieniem czynu na szkodę
interesów finansowych Wspólnot Europejskich. Skutkiem wejścia w życie ustawy będzie
wykluczenie tych osób i podmiotów od udziału w procedurach przetargowych w zakresie
udzielania zamówień publicznych przez instytucje unijne, na podstawie art. 93 ust. 1 lit. f
rozporządzenia finansowego.
Z uwagi na powyższe, podjęte zostaną prace legislacyjne zmierzające do tego, aby
informacja o tym, że czyn został popełniony na szkodę interesów Unii Europejskiej stanowiła
również integralną część sentencji wyroku.

2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przedstawiony do zaopiniowania Sądowi Najwyższemu, Krajowej
Radzie Sądownictwa, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Izbie Radców Prawnych,
Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Stowarzyszeniu Prokuratorów RP, Generalnemu
Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych,
Prezesowi Zarządu Business Centre Club, Prezydentowi Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, sądom oraz prokuraturom.
Sąd Najwyższy, Krajowa Rada Sądownictwa, Stowarzyszenie Prokuratorów RP,
Naczelna Rada Adwokacka, Krajowa Izba Radców Prawnych i Generalny Inspektor Danych
Osobowych nadesłali informację, że nie zgłaszają uwag do projektu ustawy. Podobną informację
uzyskano z większości sądów i prokuratur. Pozostałe wyżej wskazane instytucje nie zajęły
stanowiska.
Z sądów i jednostek prokuratury wpłynęły dwie uwagi o charakterze merytorycznym.
Pierwsza uwaga dotyczyła konieczności informowania poszczególnych ministerstw z urzędu
o wyrokach skazujących. Podniesiono, że powinno się to odbywać wyłącznie na wniosek. Uwaga
ta nie została uwzględniona, ponieważ informowanie przez KRK z urzędu jest niezbędne, biorąc
pod uwagę, że minister właściwy do spraw finansów będzie, również z urzędu, przekazywał te
informacje do Komisji Europejskiej. Druga uwaga dotyczyła zastrzeżeń, jakie wzbudziło
stosowanie w projekcie ustawy określenia „podmiot zbiorowy”. Wskazano, że prowadzi to do

5
nieuwzględnienia osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą. Uwaga ta została
uwzględniona.

3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki, rozwój regionalny i rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek
pracy, przedsiębiorczość, konkurencyjność gospodarki i rozwój regionalny. Jednakże wejście
w życie projektowanej ustawy wywrze w tym zakresie pozytywny wpływ pośredni. Osoby
prawomocnie skazane za przestępstwa przeciwko interesom finansowym Wspólnot Europejskich
oraz podmioty zbiorowe, wobec których za takie przestępstwa prawomocnie orzeczono karę
pieniężną, przepadek, zakaz lub podanie wyroku do publicznej wiadomości, zostaną bowiem
wyłączone od udziału w przetargach dotyczących wykorzystania środków unijnych. Spowoduje
to niewątpliwie lepsze i skuteczniejsze wykorzystanie tych środków w przyszłości, a zatem
pośrednio przyczyni się do większego rozwoju regionalnego, rozwoju rynku pracy, a co za tym
idzie, również rozwoju gospodarczego.

4. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje koszty związane z rozbudową aplikacji
w działającym obecnie w Krajowym Rejestrze Karnym systemie informatycznym.
Skutki finansowe wynikające z projektowanej ustawy winny zostać pokryte z budżetu
państwa.
Wyniosą one:
1. Rozbudowa obecnie działającego w Krajowym Rejestrze Karnym systemu
informatycznego – 100 000 zł; wydatki informatyczne zostaną pokryte z budżetu Ministerstwa
Sprawiedliwości na 2008 r.
2. Koszty osobowe związane z zatrudnieniem jednego nowego pracownika (referendarza)
do realizacji zadań związanych z rejestracją orzeczeń i ich przekazywaniem Ministrowi
Finansów, Ministrowi Rozwoju Regionalnego i Ministrowi Rolnictwa wyniosą ok. 50 000 zł,
a także przeprowadzaniem ewentualnych czynności wyjaśniających. Brak jest zabezpieczenia
tych środków w budżecie Ministerstwa Sprawiedliwości na rok 2008 w części 37
„Sprawiedliwość”. Z uwagi na powyższe KRK wystąpił o uruchomienie środków z rezerwy
celowej Rady Ministrów.


6
5. Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy
Projekt niniejszej ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej w trybie
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414). W trybie i na zasadach powołanej ustawy nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad tym projektem.



24-11-aa

7
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: