Poselski projekt ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia możliwości uzyskania dodatku pieniężnego świadczeniobiorcom, którym świadczenie emerytalne przysługiwało w marcu poprzedniego roku kalendarzowego i jego wysokość 1 lutego danego roku nie przekracza 1300 zł miesięcznie. Koszt dla budżetu państwa wyniesie 2,5 mld zł
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1408
- Data wpłynięcia: 2008-10-10
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 38 dn. 19-03-2009
1408-s
Warszawa, 11 lutego 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-14(2)/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
- o corocznym dodatku pieniężnym dla
niektórych emerytów, rencistów i
innych świadczeniobiorców oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (druk
nr 1408).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy i
Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rady Ministrów
do poselskiego projektu ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla
niektórych emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (druk nr 1408)
Rada Ministrów negatywnie ocenia poselski projekt ustawy o corocznym
dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców
oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1408).
Uzasadnienie
1. W przedłożonym projekcie ustawy o corocznym dodatku pieniężnym
dla niektórych emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (druk nr 1408) posłowie proponują wprowadzenie dodatku
dla niektórych grup osób otrzymujących niskie świadczenia z ubezpieczeń
społecznych. Celem dodatku jest wyrównanie różnic w wysokości świadczeń
pobieranych przez emerytów, rencistów oraz beneficjentów świadczeń (zasiłków)
przedemerytalnych i świadczeń kombatanckich.
Wysokość dodatku ma wynosić:
- 600
zł, gdy wysokość miesięcznych świadczeń nie przekracza kwoty 800 zł,
- 400
zł, gdy wysokość miesięcznych świadczeń wynosi od 800 zł do 1000 zł,
- 200
zł, gdy wysokość miesięcznych świadczeń wynosi od 1000 zł do 1300 zł.
Dodatek i koszty jego obsługi mają być finansowane z budżetu państwa.
Projektodawcy ocenili, że wprowadzenie dodatku będzie wiązało się
z obciążeniem dla budżetu państwa w wysokości 3 500 mln zł.
2. Zaproponowane rozwiązanie ma wyłącznie charakter pomocy socjalnej,
a nie ubezpieczeniowy, stąd reguły przyznawania takiego wsparcia socjalnego oparte
powinny być o uniwersalne, a nie selektywne kryterium dochodowe. Uniwersalne
kryterium dochodowe oznacza, że podstawą oceny wsparcia materialnego
ze środków publicznych jest sytuacja materialna osoby jako członka gospodarstwa
1
domowego, niezależnie od nazwy źródła dochodów poszczególnych członków tego
gospodarstwa. Takie reguły obowiązują w systemie pomocy społecznej.
Tymczasem proponowane rozwiązania to, kłócące się z zasadą równego
traktowania, uprzywilejowanie wybranych kategorii osób, w porównaniu z innymi
grupami społecznymi, w których osoby uzyskują dochody w analogicznej wysokości,
jak np. pracownicy, osoby bezrobotne, w tym zwłaszcza posiadający na utrzymaniu
dzieci. Ta nierówność traktowania jest szczególnie istotna, jeśli zwrócić uwagę
na często podkreślaną potrzebę zmiany dotychczasowej dysproporcji między
wielkością transferów socjalnych kierowanych na rzecz emerytów i rencistów
a wielkością środków na wsparcie rodzin z dziećmi na utrzymaniu.
3.
Ponadto w ramach grupy emerytów, rencistów i pozostałych osób, których
dotyczy projekt, jego rozwiązania, zorientowane na wysokość dochodu z wybranego
źródła, a nie na sytuację materialną osoby (i jej gospodarstwa domowego), prowadzą
do nieuzasadnionego uprzywilejowania osób posiadających również inne źródła
dochodów, czy otrzymujących uzupełniające świadczenia z innych państw
członkowskich w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
Jednocześnie z grupy osób, którym przyznano prawa do dodatku wyklucza się
osoby, które prawo do świadczenia nabyły, np. miesiąc później, tj. w lutym danego
roku, choć jeszcze na wiele miesięcy przed proponowanym w październiku terminem
wypłaty dodatku.
4. Dodać należy, że w przeszłości funkcjonował dodatek do świadczeń emerytalno-
rentowych, określony w przepisach ustawy z dnia 20 maja 2005 r. o zapomodze
pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie
przedemerytalne oraz zasiłek przedemerytalny w 2007 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 102,
poz. 852, z późn. zm.), który był wypłacany w roku 2005 i 2007, ale celem tego
świadczenia była rekompensata braku waloryzacji emerytur i rent. W związku
z przywróceniem od stycznia 2008 r. corocznej waloryzacji świadczeń emerytalno-
rentowych, wprowadzenie takiego dodatku nie znajduje żadnego uzasadnienia.
Mając powyższe na uwadze, Rada Ministrów wnosi o odrzucenie poselskiego
projektu ustawy o corocznym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów,
rencistów i innych świadczeniobiorców (druk nr 1408).
2



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?