Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
-projekt dotyczy zasad podziału na województwa środków finansowych przeznaczonych na finansowanie zadań, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy. zasady te mają obowiązywać w 2009 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1388
- Data wpłynięcia: 2008-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 237, poz. 1653
1388
Druk nr 1388
Warszawa, 18 listopada 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o Państwowym
Ratownictwie Medycznym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Elżbietę Łukacijewską.
(-) Marek
Biernacki;
(-) Bożenna Bukiewicz;
(-)
Renata
Butryn;
(-) Andrzej Czerwiński; (-) Grzegorz Dolniak; (-) Arkady Fiedler; (-) Artur
Gierada; (-) Jolanta Hibner; (-) Stanisław Huskowski; (-) Grzegorz
Karpiński; (-) Małgorzata Kidawa-Błońska; (-) Witold Kochan; (-) Tomasz
Kulesza; (-) Izabela Leszczyna; (-) Elżbieta Łukacijewska; (-) Sławomir
Neumann; (-) Stefan Niesiołowski; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Mirosława
Nykiel; (-) Paweł Olszewski; (-) Ireneusz Raś; (-) Tadeusz Ross; (-) Halina
Rozpondek; (-) Sławomir Rybicki; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Andrzej
Smirnow; (-) Grzegorz Sztolcman; (-) Iwona
ledzińska-Katarasińska;
(-) Piotr Tomański; (-) Łukasz Tusk; (-) Jarosław Urbaniak; (-) Anna
Zielińska-Głębocka; (-) Jacek alek.
Projekt
Ustawa
z dnia …………2008 r.
o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
Art. 1. W ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym
(Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172 oraz z 2008
r. Nr 17, poz. 101) po art. 57 dodaje się art. 57a w brzmieniu:
„Art. 57a. 1. Na podstawie założeń, o których mowa w art. 46 ust. 3, minister
właściwy do spraw zdrowia przedstawia ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych do dnia 15 stycznia 2009 r., wysokość środków na
finansowanie zadań, o których mowa w art. 46 ust. 1, w 2009 r., wraz z
podziałem tych środków na województwa dokonanym zgodnie z
mechanizmem podziału środków, o którym mowa w ust. 2.
2. Mechanizm podziału środków na finansowanie zespołów ratownictwa
medycznego pomiędzy poszczególne województwa ustala się poprzez
obliczenie:
1) dla każdego województwa – sumy:
a) iloczynu liczby zespołów podstawowych w tym województwie i
wskaźnika kosztów całodobowego utrzymania zespołu podstawowego
stanowiącego 0,75 kosztów całodobowego utrzymania zespołu
specjalistycznego oraz
b) liczby zespołów specjalistycznych
- zwanej dalej „unormowaną liczbą zespołów w danym województwie”;
2) sumy unormowanej liczby zespołów łącznie dla wszystkich województw;
3) dla każdego województwa – udziału procentowego unormowanej liczby
zespołów w sumie, o której mowa w pkt 2;
4) wysokości środków na finansowanie zespołów ratownictwa medycznego
dla danego województwa, stanowiącej iloczyn środków ustalonych w
ustawie budżetowej z przeznaczeniem na finansowanie zadań zespołów
ratownictwa medycznego i udziału procentowego, o którym mowa w pkt 3.
3. Liczby zespołów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, są ustalone na podstawie
planów, o których mowa w art. 21, na 2009 rok.
1
4. Przy ustaleniu liczby zespołów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uwzględnia
się współczynniki stanowiące stosunek okresu funkcjonowania zespołu
ratownictwa medycznego w danym roku do całego roku.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
2
Uzasadnienie
Celem zmian w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym jest wyrównanie
dysproporcji finansowych między województwami, wynikającej z liczby karetek.
Podstawowym mankamentem obowiązującego rozwiązania jest jego daleko idąca
nieadekwatność w stosunku do zapewnienia finansowania docelowej liczby zespołów
zaplanowanych w poszczególnych wojewódzkich planach działania systemu, które są
podstawą do opracowywania założeń finansowania systemu ratownictwa medycznego w
kraju. Wysokość środków finansowych wynikająca z obowiązującego podziału algorytmu
znacząco odbiega od faktycznych potrzeb zgłaszanych przez poszczególne województwa.
Mechanizm taki nie ma nic wspólnego z racjonalnością wydatków publicznych i przyczynia
się do systematycznych postulatów o przyznanie dodatkowych środków na ratownictwo
medyczne.
Aktualny sposób podziału środków pomiędzy poszczególne województwa jest
zdeterminowany wytycznymi zawartymi w upoważnieniu ustawowym do wydania przez
Ministra Zdrowia rozporządzenia.
Obowiązujące wytyczne do określenia algorytmu odwołują się do następujących danych:
a) liczby ludności,
b) gęstości zaludnienia,
c) potrzeby nieprzekroczenia maksymalnego czasu dotarcia na miejsce zdarzenia,
d) liczby zdarzeń powodujących stan nagłego zagrożenia zdrowotnego na terenie
poszczególnych województw.
Ad. a i b. Dane demograficzne tj. liczba ludności i gęstości zaludnienia pochodzą z
opracowań Głównego Urzędu Statystycznego. Są to dane względnie stabilne, jeżeli chodzi o
ich źródło, zmienność w kolejnych latach i zawartość. Dane te nie ulegają gwałtownym
zmianom, więc ich wpływ na zróżnicowanie wielkości środków w poszczególnych latach jest
znikomy.
Ad. c. W art. 24 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym wskazane są pożądane
czasy dotarcia na miejsce zdarzenia. Wojewoda przy planowaniu nowych zespołów
ratownictwa medycznego kieruje się przede wszystkim potrzebą zapewnienia ww.
parametrów czasów dotarcia zespołów na miejsce zdarzenia. Należy dodać, że na mierzone
czasy dotarcia mają wpływ nieprzewidziane wcześniej czynniki (blokady dróg, warunki
atmosferyczne itp.), co nie przyczynia się do pomiarów rzeczywistych danych.
3
W proponowanym algorytmie z powodu niemożności określenia maksymalnego
rzeczywistego czasu dotarcia na miejsce zdarzenia w poszczególnych województwach (z
powodu ww. czynników) – ustawowa wytyczna dotycząca „potrzeby nieprzekraczania
maksymalnego czasu dotarcia” przyjmuje postać maksymalnego normatywnego
(domniemanego) czasu dotarcia na miejsce zdarzenia określonego w ustawie. Ustalone w
ustawie normatywne maksymalne czasy dotarcia na miejsce zdarzenia to: 15 minut w
przypadku miast powyżej 10 tysięcy mieszkańców i 20 minut w przypadku terenów poza tymi
miastami.
Ad. d. Ustawa wymaga, aby w algorytmie podziału środków uwzględnić liczbę zdarzeń
powodujących stan zagrożenia na terenie poszczególnych województw. W pracach nad
algorytmem założono, że jest to łączna liczba zdarzeń obliczonych w roku poprzednim. Z
powodu trudności z oddzieleniem wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego do zdarzeń
powodujących stan nagłego zagrożenia zdrowotnego od tych wyjazdów, które winny być
obsługiwane np. w ramach podstawowej opieki zdrowotnej – określono względny
(domniemany/teoretyczny) wskaźnik liczby wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego na
miejsce zdarzenia w danym województwie jako pierwiastek ósmego stopnia ze stosunku
wskaźnika liczby wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia w
danym województwie do tegoż wskaźnika (uśrednionego) na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
Propozycja zawarta w projekcie uwzględnia dwa nowe kryteria:
1) liczbę zespołów ratownictwa medycznego ustaloną w wojewódzkim planie działania
systemu,
2) proporcję średniego kosztu zespołu podstawowego do średniego kosztu zespołu
specjalistycznego równą 0,75
Rozwiązanie to stanowi dodatkowe uzależnienie wysokości środków przyznawanych
poszczególnym województwom od proporcji stosunku wysokości stawki za dobokaretkę
podstawową do stawki za dobokaretkę specjalistyczną oraz uwzględnia koszty
funkcjonowania zespołów ratownictwa medycznego. Takie rozwiązanie jeszcze bardziej
przybliża kwotę przyznawaną każdemu wojewodzie do faktycznych kosztów funkcjonowania
systemu w danym województwie (poprzez uwzględnienie zróżnicowanych kosztów obu
rodzajów zespołów oraz ich wzajemnych proporcji).
Ze względu na potrzebę zastosowania nowego podziału środków na finansowanie zespołów
ratownictwa medycznego do środków przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej na
2009 rok, zachodzi konieczność jak najszybszego wejścia jej w życie. Stąd też termin
wejścia określono na 1 grudnia 2008 r.
4



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei