eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

- projekt ma na celu wyłączenie spod obowiązku uzyskania koncesji obrotu paliwami lotniczymi używanymi do statków powietrznych w przypadku lotów o charakterze rekraacyjnym (m.in. obrót paliwami lotniczymi przez aerokluby)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1374
  • Data wpłynięcia: 2008-10-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
  • data uchwalenia: 2009-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 586

1374


Druk nr 1374

Warszawa, 23 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-90-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Prawo
energetyczne.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Adam Abramowicz.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt

Ustawa

z dnia ……..… 2008 r.

o zmianie ustawy - Prawo energetyczne


Art. 1.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625,
z późn. zm.)) w art. 32 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) obrotu paliwami lub energią, z wyłączeniem: obrotu paliwami stałymi, obrotu
energią elektryczną za pomocą instalacji o napięciu poniżej 1 kV będącej własnością
odbiorcy, obrotu paliwami gazowymi, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza
równowartości 100 000 euro, obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu
nie przekracza równowartości 10 000 euro, obrotu paliwami lotniczymi, jeżeli roczna
wartość obrotu nie przekracza równowartości 1 000 000 euro, oraz obrotu paliwami
gazowymi lub energią elektryczną dokonywanego na giełdach towarowych przez
towarowe domy maklerskie prowadzące działalność maklerską w zakresie obrotu
towarami giełdowymi na podstawie ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach
towarowych jak również obrotu ciepłem, jeżeli moc zamówiona przez odbiorców nie
przekracza 5 MW.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708; Nr
158, poz. 1123; nr 170, poz. 1217 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130,
poz. 905.
UZASADNIENIE


Na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i
kontrolowania jakości paliw (Dz.U. Nr 169, poz. 1200), uchwalonej w dniu 23 stycznia 2004
r. i podpisanej przez Prezydenta RP w dniu 13 lutego 2004 r., która to ustawa zmieniła art. 32
w ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, z dniem 19 marca
2004 r. rozszerzony został obowiązek uzyskania koncesji na prowadzenie działalności w
zakresie obrotu paliwami i energią na wszelki obrót paliwami ciekłymi, bez względu na
wielkość tego obrotu. Natomiast przed wejściem w życie ww. zmiany uzyskania koncesji nie
wymagał obrót paliwami ciekłymi, jeśli roczna wartość obrotu nie przekraczała
równowartości 500.000 euro.

Wejście w życie przepisów art. 32 zmienionej ustawy - Prawo energetyczne (Dz. U z
2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.) spowodowało znaczące podwyższenie kosztów
prowadzenia działalności statutowej przez aerokluby, które nie są podmiotami nastawionymi
na osiąganie zysków, a organizacjami społecznymi mającymi na celu propagowanie
i
rozwijanie lotnictwa w Polsce. Wymogi związane z koncesjonowaniem, znaczące
obciążenia finansowe, biurokratyczne i techniczne, takie same, jakie musi spełnić np. stacja
paliw, powodują, iż dotychczas jedynie 2 spośród 60 aeroklubów, na łącznie 5 ubiegających
się, taką koncesję otrzymały. Należy podkreślić znikomy udział aeroklubów i małych lotnisk
w ogólnym obrocie paliwami płynnymi (według Ośrodka Badawczo-Rozwojowego
Przemysłu Rafineryjnego obrót ten wyniósł w 2005 r. 134 000 litrów benzyn lotniczych
obłożonych podatkiem akcyzowym, a więc przeznaczonych do prywatnych lotów
rekreacyjnych w rozumieniu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r.
w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, wobec 3 286 422 litrów dla lotnictwa
komunikacyjnego, a wiec bez podatku akcyzowego), a co się z tym wiąże marginalny wpływ
do budżetu państwa. Aerokluby oraz małe lotniska niekomunikacyjne zorganizowane w innej
formie prawnej są podmiotami nieprowadzącymi zamierzonej działalności zarobkowej
w postaci obrotu paliwami, a działalność ta jest wynikiem wypełniania obowiązków
statutowych wobec użytkowników aeroklubu oraz użytkowników tych lotnisk i koniecznością
związaną z wykonywaniem lotów przez statki powietrzne. Sytuacja i warunki, w jakich
funkcjonują, są zgoła odmienne od sytuacji spółek paliwowych powstałych w konkretnym
celu uzyskiwania dochodu ze sprzedaży paliw, dlatego nałożenie na nie obowiązku
koncesjonowania wobec znikomego obrotu paliwami jest obciążeniem, którego nie są
w stanie udźwignąć. Ponadto zauważyć należy, iż częstą przyczyną wielu wypadków
i incydentów lotniczych była słaba dostępność paliwa na małych lotniskach. Piloci
niejednokrotnie wykonują loty na granicy zasięgu dostępnego paliwa, bądź też są zmuszeni
wykonywać loty z dodatkowym zapasem paliwa przewożonym w kabinie samolotu. Niekiedy
wręcz podejrzewa się, iż powstała tzw. „szara strefa” zaopatrywania statków powietrznych w
paliwo lotnicze.
Zmiany w ww. ustawie są konieczne nie tylko, dlatego by zapewnić trwały rozwój tej
części rynku lotniczego, ale także by nie doprowadzić do jej stagnacji. Jako przykładowe
odstępstwo należy wskazać wyłączenie z obowiązku koncesjonowania obrót paliwami
gazowymi, jeśli roczna wartość tego obrotu nie przekroczy równowartości 100 000 euro na
mocy art. 32 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Zgodnie z zasadą równego traktowania podmiotów
gospodarczych powinien zostać wprowadzony podobny przepis odnośnie obrotu paliwami
lotniczymi, na które składają się paliwo lotnicze Jet A-1 o kocie CN 2710 19 21 oraz benzyna
lotnicza 100LL o kodzie CN 2710 1131. Należy wskazać, iż poprzednia wersja ustawy z dnia
10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne z września 2003 r. przewidywała zwolnienie
z obowiązku koncesjonowania obrotu paliwami podmiotów, których roczny obrót nie
przekroczył 500 000 euro.
Za dobry przykład praktyki innych państw UE można wskazać Wielką Brytanię, gdzie
tylko największe, pod względem ilości obsłużonych samolotów, a tym samym wielkości
obrotu paliwami, lotniska lotnictwa ogólnego (General Aviation) muszą posiadać
odpowiednią koncesję.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż przedmiotowy projekt w żaden sposób nie ingeruje
w kwestię podatku akcyzowego od paliw lotniczych a jedynie koncesjonowanie obrotu,
a wnioskodawca popiera właściwe działania mające na celu pobór należnego podatku
akcyzowego od tych paliw lotniczych, na które obowiązek ten ustawowo został nałożony,
i jakiekolwiek potencjalne nadużycia powinny zostać wyeliminowane. Nie ma przesłanek, by
twierdzić, iż wprowadzenie zwolnienia z koncesjonowania małego obrotu paliwami
lotniczymi wpłynie w jakikolwiek sposób na rozszczelnienie systemu poboru podatku
akcyzowego, gdyż jest to zupełnie odrębna kwestia, a procedura i dozwolone przypadki
zwolnienia paliwa lotniczego z podatku akcyzowego została uregulowana rozporządzeniem
Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie
zwolnień od podatku akcyzowego.




Ocena Skutków Regulacji

1. Wpływ na budżet państwa.
Wprowadzenie projektowanej regulacji może spowodować pozytywne skutki
finansowe dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego poprzez
wzrost podatków i opłat lokalnych związanych z rozwojem regionów generowanym przez
lotnictwo cywilne.

2. Wpływ na rynek pracy.
Rezygnacja z obowiązku koncesjonowania małego obrotu paliwami lotniczymi
spowoduje możliwość wejścia na rynek większej liczby podmiotów, co za tym idzie większą
konkurencję. Konkurencja ta może przyczynić się do wzrostu zatrudnienia w tym sektorze.
Rezygnacja z obowiązku koncesjonowania jest szansą na rozwój dla wielu nowych, małych
lotnisk, które mogą powstać w Polsce po przekazaniu byłych lotnisk wojskowych jednostkom
samorządu terytorialnego na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy
o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia
Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Mając na uwadze zasadność liberalizacji obciążeń i procedur biurokratycznych oraz
cel, jakim jest rozwój lotnictwa ogólnego, zawarty m. in. w opracowanym przez ULC
dokumencie pt: „Główne kierunki rozwoju lotnictwa ogólnego w Polsce w latach 2007-
2010”, Zmiany w ww. ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne w sprawie
koncesjonowania obrotu paliwami lotniczymi dla lotnictwa ogólnego są konieczne nie tylko,
dlatego by zapewnić trwały rozwój tej części rynku lotniczego, ale także by nie doprowadzić
do jej stagnacji.

4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.

Obecnie ze względu na obowiązek posiadania koncesji na obrót paliwami ruch
lotniczy na małych lotniskach jest znikomy i głównie związany ze statkami powietrznymi
aeroklubu, którego dane lotnisko jest siedzibą. Wprowadzenie niniejszej ustawy wpłynie
pozytywnie na rozwój regionów, w których istnieją małe, niekomunikacyjne lotniska
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: