Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- wprowadzenie zmian mających na celu umożliwienie pracodawcy - zatrudniającemu pracowników w celu prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi - sprawdzenie czy pracownik jest niekarany za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, przeciwko rodzinie i opiece, za inne przestępstwa popełnione z użyciem przemocy oraz przestępstwa określone w rozdziale 7ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1280
- Data wpłynięcia: 2008-09-10
- Uchwalenie:
1280-s
Projektowane przepisy nakładają, na wszystkie podmioty zatrudniające
pracowników i korzystające ze świadczeń wolontariuszy, których praca lub usługi
świadczone są w ramach stałych, bezpośrednich kontaktów z dziećmi, obowiązek
wystąpienia w terminie jednego roku od dnia wejścia w życie ustawy do Krajowego
Rejestru Karnego z zapytaniem o ich karalność w określonym zakresie.
Konsekwencją stwierdzenia karalności za wskazane przestępstwa będzie rozwiązanie
stosunku pracy, czy też stosunku wolontariatu (vide art. 9 i 10 projektowanej ustawy).
W tej płaszczyźnie także pojawiają się wątpliwości. Należy zwrócić uwagę na
niedopracowanie proponowanych regulacji, w szczególności w zakresie formy
i okresu wypowiedzenia stosunku pracy, zasad świadczenia pracy w tym okresie, czy
przypadków o charakterze wyjątkowym (np. w zakresie ochrony zapewnianej w art.39
Kodeksu pracy). Ze względu na brak szczegółowych unormowań w tym zakresie,
stosowanie wskazanych przepisów projektu w praktyce może powodować istotne
problemy.
Kwestią o istotnym znaczeniu w tym obszarze projektowanej regulacji jest także
rozważenie skuteczności proponowanych rozwiązań z punktu widzenia celu
nowelizacji, bowiem w świetle projektowanego uregulowania niemożliwe jest
skorzystanie z uprawnienia do rozwiązania z pracownikiem umowy w trybie
natychmiastowym, z winy pracownika, co powoduje utrzymywanie sytuacji
niepożądanej przez okres wypowiedzenia.
Projektowana ustawa nie reguluje sytuacji dotyczącej wszczęcia postępowania
o popełnienie któregokolwiek ze wskazanych w niej przestępstw lub skazania za jedno
z nich w czasie trwania stosunku pracy albo świadczenia pracy na innej podstawie
prawnej.
W takim przypadku rozważyć można wprowadzenie instytucji zawieszenia
w wykonywaniu czynności osoby, przeciwko której postępowanie jest prowadzone.
Na uwagę zasługuje rozwiązanie przyjęte w art. 26 ustawy z dnia 26 stycznia
1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674), który przewiduje
wygaśnięcie z mocy prawa stosunku pracy z nauczycielem skazanym prawomocnym
wyrokiem za przestępstwo umyślne.
5
Przyjęcie w projektowanej nowelizacji instytucji wygaśnięcia stosunku pracy
doprowadziłoby do natychmiastowego wyeliminowania od kontaktów z małoletnimi
osób prawomocnie karanych za wskazane przestępstwa, a tym samym pozwoliłoby na
uniknięcie sygnalizowanych problemów ze stosowaniem przepisów projektowanej
ustawy.
Projektowana ustawa może budzić wątpliwości dotyczące zgodności przyjętych
tam rozwiązań z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności z normą
art. 2, w takim zakresie, w jakim przewiduje obligatoryjne wypowiedzenie stosunku
pracy osób, których dotyczyłaby ujemna przesłanka zatrudnienia, gdyż nie nastąpiło
jeszcze zatarcie skazania.
Z podniesionych przyczyn przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Karnym wymaga wnikliwego przeanalizowania
projektowanych przepisów, przede wszystkim w aspekcie sygnalizowanych,
negatywnych skutków ich stosowania w praktyce.
Biorąc pod uwagę powyżej zasygnalizowane okoliczności, Rząd rekomenduje
skierowanie projektu ustawy do dalszych prac parlamentarnych.
6