eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: wprowadzenia ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej i jej rejestrowania oraz zmniejszenia uciążliwości przeprowadzanych kontroli

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1204
  • Data wpłynięcia: 2008-10-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 18, poz. 97

1204

Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej
(CEIDG)
– ok. 11 000 000 zł.

Należy także dodać, że utworzenie CEIDG może wiązać z powstaniem oszczędności
etatowych w urzędach skarbowych, ZUS oraz GUS. Zgodnie bowiem z projektem ustawy
przedsiębiorcy nie będą musieli zwracać się z osobnym wnioskiem o nadanie numeru NIP, do
GUS o nadanie numeru REGON oraz do ZUS ze zgłoszeniem płatnika składek.

Wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie zawieszenia i wznowienia działalności
gospodarczej oraz wprowadzenia „jednego okienka” będzie się wiązało z koniecznością
przeprowadzenia zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ministerstwo Sprawiedliwości
szacuje, że koszt wdrożenia nowych rozwiązań będzie wynosił:
– 1 000 000 zł – na zmianę systemu informatycznego oraz utworzenie (modyfikację)
modułów i łączy teleinformatycznych,
– 1 000 000 zł – na wdrożenie informacji o zawieszeniu/wznowieniu wykonywania
działalności gospodarczej.

Tabela: Zestawienie kosztów i korzyści
Podmiot
Koszty aktualne
Koszty przyszłe
Korzyści
Korzyści przyszłe
aktualne
Przedsiębiorcy Koszty związane Koszty związane brak
• Możliwość

z założeniem
z założeniem
rejestracji on-
przedsiębiorstwa przedsiębiorstwa
line,
(w tym opłaty) –
60 359 040 zł
• Możliwość
291 575 680 zł
złożenia
jednego
zintegrowane-
go wniosku
w gminie,
• Likwidacja
zaświadczeń,
• Dostęp do
bazy danych o
przedsiębior-
cach w skali
całego kraju.
Gminy
Koszty osobowe • Koszty osobowe
• Likwidacja

i administracyjne
i administracyjne
ewidencji
związane związane z
działalności
z prowadzeniem
przyjmowaniem
gospodarczej
ewidencji
wniosków o wpis
prowadzonej
działalności
– 90 942 600 zł
przez gminy,
gospodarczej -122
• Zmniejszenie
113 362 zł
• Koszty związane
obowiązków
z przekazaniem
administracyj-
danych
nych
zawartych w
związanych
ewidencji
z prowadze-

6 Wstępnie oszacowana kwota związana z realizacją projektu w ramach Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Ostateczna decyzja o wysokości kwoty przyznanej MG nie została
jeszcze podjęta przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

53
działalności
niem archi-
gospodarczej
wum oraz
oraz danych
dokumentacji
o udzielonych
związanej
koncesjach,
z rejestracją
licencjach itp.
działalności
do CEIDG
gospodarczej

CEIDG (system brak
• Koszt budowy brak
Przekazywanie
informatyczny)
CEIDG -
danych pomiędzy
28 750 000 zł
gminami,
• Koszty
urzędami
funkcjonowa-
wydającymi
nia CEIDG -
koncesje, licencje
604 000 zł,
itp. oraz ZUS,
• Koszty
GUS i urzędami
przygotowania
skarbowymi a
pracowników
CEIDG za
administracji
pomocą platformy
publicznej z
e-PUAP.
zakresu
funkcjonowa-
nia CEIDG –
11 000 000 zł

– wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście ustawy w życie generalnie będzie miało nieznaczny wpływ na rynek pracy.
Może mieć wpływ na zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw. Ograniczenie uciążliwości
kontroli, szybkość, prostota i wygoda procesu rejestracji działalności gospodarczej i
dokonywania zmian w CEIDG oraz powszechnie dostępna informacja o statusie
przedsiębiorcy może zachęcać przedsiębiorców do zatrudnienia dodatkowych pracowników.
Ustawa nieznacznie wpłynie na strukturę i liczbę osób zatrudnionych w jednostkach samorządu
terytorialnego i administracji państwowej, których zadaniem jest wykonywanie czynności
związanych z ewidencjonowaniem przedsiębiorców.
– wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Modyfikacja przepisów dotyczących rejestracji działalności gospodarczej oraz zmiany w
zakresie kontroli przyczynią się do rozwoju przedsiębiorczości i konkurencyjności gospodarki.
CEIDG umożliwi przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do danych o innych przedsiębiorcach
(lepsza informacja o kontrahentach) oraz wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa obrotu
gospodarczego.
Zmniejszenie uciążliwości kontroli będzie bodźcem dla osób fizycznych do rozpoczęcia
działalności gospodarczej na własny rachunek.
– koszty i korzyści wprowadzonych zmian dla przedsiębiorców
Wprowadzenie przepisów ograniczających uciążliwość kontroli działalności przedsiębiorców
wpłynie na redukcję kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców związanych z „obsługą”
organów kontrolnych. Korzystnie wpłynie to na sytuację organizacyjną przedsiębiorstw i
przyczyni się do ich większej efektywności.
Nowa procedura rejestracji działalności gospodarczej przyczyni się do skrócenia czasu
zakładania przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy zaoszczędzą czas i uzyskają możliwość rejestracji

54
przedsiębiorstwa czy zmiany swoich danych bez wychodzenia z domu. Nadal będzie też możliwa
rejestracja działalności gospodarczej za pośrednictwem urzędów gmin. Ponadto wniosek o wpis
lub zmianę wpisu do CEIDG nie będzie podlegał opłacie.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej umożliwi dostęp, za pomocą
platformy e-PUAP, do informacji o przedsiębiorcach w skali całego kraju, dzięki czemu
przedsiębiorcy w sposób szybki i sprawny będą mieli możliwość uzyskania zawsze aktualnych
informacji o innych przedsiębiorcach wykonujących działalność na terenie całej Polski.
Utworzenie CEIDG przyczyni się zatem do zwiększenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.
Oprócz realizacji procedur związanych z ewidencją działalności gospodarczej system CEIDG
umożliwiać będzie również obsługę wniosków kierowanych do organów wydających zezwolenia
(licencje, koncesje, wpisy do rejestrów działalności regulowanej). Informacje o udzielonych
przedsiębiorcy koncesjach, zezwoleniach itp. będą dostępne na stronach internetowych CEIDG.
Zwiększy to bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz praktycznie wyeliminuje sytuacje, w
których wymagane będzie przedstawienie papierowego zaświadczenia (przynajmniej w relacjach
przedsiębiorca-administracja publiczna). Przyniesie to dodatkową redukcję kosztów
administracyjnych, zwłaszcza w kontaktach przedsiębiorca- urząd.
CEIDG zapewni pełną elektronizację obsługi dzięki elektronicznej wymianie informacji między
urzędem skarbowym, ZUS i GUS.
Ponadto przedsiębiorcy nie będą obarczeni koniecznością uzyskiwania licznych zaświadczeń, np.
zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenia REGON i ZUS.
– wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozwiązania zawarte w ustawie mające na celu zmniejszenie obciążeń biurokratycznych skłonią
większą grupę osób do podejmowania działalności gospodarczej w całej Polsce. Dodatkowo
korzystna dla przedsiębiorców zmiana przepisów w zakresie kontroli ułatwi prowadzenie już
istniejących firm.
Rozwiązania zawarte w ustawie przyczynią się do wzrostu przedsiębiorczości, który stymuluje
rozwój społeczny i regionalny. Zwiększająca się liczba przedsiębiorstw oraz rozwój już
funkcjonujących firm wpływają bowiem na wzrost zamożności obywateli jak i przedsiębiorców.
– wdrożenie i egzekwowanie
Wdrożenie zmodyfikowanych zasad kontroli wymaga nowelizacji kilkudziesięciu ustaw.
Propozycje stosownych zmian zostały zawarte w projekcie.

Budowa systemu CEIDG częściowo (85%) finansowana będzie ze środków pochodzących z UE
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Priorytet
Społeczeństwo informacyjne-budowa elektronicznej administracji.
Oprócz budowy systemu informatycznego przewiduje się także organizację szkoleń
skierowanych do gmin oraz organów wydających koncesje, licencje, zezwolenia poświęconych
nowym zasadom rejestracji działalności gospodarczej i przekazywania danych do CEIDG.
Planowana jest również szeroka kampania informacyjna w tym zakresie (np. druk plakatów,
broszur) skierowana do przedsiębiorców oraz organów administracji publicznej.

Dodatkowe dane:
Ministerstwo Sprawiedliwości szacuje, że będzie musiało ponieść dodatkowe koszty w zakresie
wdrożenia „jednego okienka” w wysokości ok. 1,5 miliona złotych.
Główny Urząd Statystyczny szacuje, iż w tym zakresie poniesie dodatkowe koszty w wysokości
ok. 8,5 mln zł na techniczną modernizację systemu REGON (kwota ta uwzględnia już
rozwiązania potrzebne do funkcjonowania CEIDG).
Ministerstwo Finansów stwierdza, iż podany wyżej czas na uzyskanie NIP jest przeszacowany.
Ponadto projektowane przepisy nie wpłyną na oszczędności etatowe w urzędach skarbowych.
10/42zb

55
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 36 . [ 37 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: