Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: wprowadzenia ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej i jej rejestrowania oraz zmniejszenia uciążliwości przeprowadzanych kontroli
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1204
- Data wpłynięcia: 2008-10-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 18, poz. 97
1204
brokerską lub upoważnionemu przez niego pracownikowi za
pokwitowaniem;
2) przechowanie w siedzibie przedsiębiorcy prowadzącego działalność
brokerską w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym
pomieszczeniu;
3) pobranie od przedsiębiorcy prowadzącego działalność brokerską za
pokwitowaniem.
Art. 35f. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
2. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1) nazwę i siedzibę przedsiębiorcy prowadzącego działalność brokerską;
2) datę i numer upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz jego
zmiany;
3) miejsce i datę przeprowadzania czynności kontrolnych;
4) imiona i nazwiska inspektorów przeprowadzających kontrolę;
5) określenie zakresu kontroli;
6) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających
oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w toku kontroli;
7) opis dokonanych czynności oraz ustalenia stanu faktycznego;
8) wzmiankę o poinformowaniu przedsiębiorcy prowadzącego działalność
brokerską o przysługujących mu prawach i obowiązkach;
9) wykaz załączników z podaniem nazwy i cech każdego załącznika;
10) miejsce i datę sporządzenia protokołu.
3. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden
egzemplarz doręcza się przedsiębiorcy prowadzącemu działalność brokerską.
4. Przed doręczeniem protokołu podmiotowi prowadzącemu działalność
brokerską inspektor kierujący zespołem inspekcyjnym podpisuje oba
egzemplarze protokołu kontroli.
5. Do doręczenia protokołu kontroli odpowiednio stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego dotyczące doręczeń, z zastrzeżeniem że
organ nadzoru może uznać protokół za doręczony w przypadku, gdy broker
uchyla się od odebrania protokołu.
Art. 35g. 1. Po podpisaniu protokołu kontroli nie dokonuje się w protokole żadnych
poprawek i dopisków, z zastrzeżeniem ust. 2.
95
2. Oczywiste omyłki pisarskie prostuje inspektor kierujący zespołem
inspekcyjnym, parafując sprostowania. Organ nadzoru o sprostowaniu
oczywistych omyłek pisarskich informuje pisemnie przedsiębiorcę
prowadzącego działalność brokerską.
Art. 35h. 1. W terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu kontroli przedsiębiorca
prowadzący działalność brokerską może zgłosić organowi nadzoru pisemne
zastrzeżenia i uwagi do treści protokołu oraz wyjaśnienia w sprawach
objętych zakresem kontroli.
2. O sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń organ nadzoru informuje przedsiębiorcę
prowadzącego działalność brokerską w terminie 14 dni od dnia doręczenia
zastrzeżeń.
3. Informacje o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń załącza się do protokołu
kontroli.
Art. 35i. Do kontroli działalności brokerskiej przedsiębiorcy stosuje się przepisy
rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej.”.
Art. 46. W ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188,
z późn. zm.43)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 20a otrzymuje brzmienie:
„Art. 20a. Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy
rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.”;
2)
w art. 64:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Pracownikom Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanym dalej „pracownikami
UKE”, przysługuje, po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu
pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez Prezesa
UKE, prawo do związanego z zakresem kontroli:
1) dostępu do materiałów, dokumentów i danych podlegających kontroli,
a także sporządzania ich kopii;
2) wstępu do wszystkich obiektów i nieruchomości oraz pomieszczeń
kontrolowanej jednostki;
43) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 627, Nr 96, poz. 959, Nr 171,
poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 191, poz. 1413, z 2007 r.
Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1109.
96
3) przeprowadzenia oględzin, ważenia przesyłek oraz sprawdzenia
wysokości opłaty pobranej przez operatora;
4) sprawdzania zawartości przesyłek o masie nieprzekraczającej
dopuszczalnej granicy wagowej nadanych w sposób umożliwiający
sprawdzenie zawartości, przyjętych do przemieszczenia lub doręczenia
przez podmioty niebędące operatorem publicznym, bez otwierania
przesyłki.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Czynności kontrolne są dokonywane w obecności kontrolowanego przedsiębiorcy
lub osoby przez niego upoważnionej.”.
Art. 47. W ustawie z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu (Dz. U.
z 2004 r. Nr 16, poz. 145, z 2006 r. Nr 17, poz. 127 oraz z 2008 r. Nr 145, poz. 916) po art. 36
dodaje się art. 36a w brzmieniu:
„Art. 36a. Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału
5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.13)).”.
Art. 48. W ustawie z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U.
Nr 229, poz. 2275, z 2007 r. Nr 35, poz. 215 oraz z 2008 r. Nr 157, poz. 976) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W toku kontroli wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może w szczególności:
1) żądać wszelkich informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy produkt jest
bezpieczny;
2) sprawdzać, w ramach posiadanych uprawnień, bezpieczeństwo wprowadzonych na
rynek produktów, aż do ostatniego etapu ich używania.”;
2) w art. 20a uchyla się pkt 3.
Art. 49. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r.
Nr 121, poz. 842 oraz z 2008 r. Nr 145, poz. 916) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 19:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
97
„1. Pracownicy Inspekcji oraz osoby wyznaczone na podstawie art. 16 i 18 są
obowiązani przy wykonywaniu czynności kontrolnych nosić na widocznym
miejscu odznakę identyfikacyjną.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1d w brzmieniu:
„1a. Czynności kontrolne podejmowane są po okazaniu legitymacji służbowej oraz
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
1b. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli powinno zawierać:
1)
oznaczenie organu wystawiającego upoważnienie;
2)
imię i nazwisko osoby upoważnionej;
3)
numer odznaki identyfikacyjnej;
4)
stanowisko i numer legitymacji służbowej pracownika Inspekcji
Weterynaryjnej;
5)
numer dowodu osobistego osoby wyznaczonej w imieniu Inspekcji
Weterynaryjnej;
6)
okres ważności upoważnienia;
7)
miejsce lub obszar wykonywania czynności;
8)
podpis osoby wystawiającej upoważnienie.
1c. Przed podjęciem pierwszej czynności kontrolnej, osoba upoważniona do wykonania
kontroli ma obowiązek poinformować kontrolowanego o jego prawach
i obowiązkach w trakcie kontroli.
1d. Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się
z
informacjami niejawnymi, kontrolujący powinni posiadać poświadczenie
bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, uzyskane
na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.”,
c) uchyla się ust. 7;
2)
po art. 19 dodaje się ust. 19a – 19f w brzmieniu:
„Art. 19a. Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego
i porównanie go ze stanem pożądanym, określonym w prawodawstwie
weterynaryjnym, oraz dokonanie oceny i podjęcie działań wynikających
z ustaleń kontroli.
Art. 19b. 1. Kontrolujący przeprowadzają kontrole:
1) okresowe – na podstawie planów kontroli sporządzanych przez
powiatowego lub wojewódzkiego lekarza weterynarii;
98
2) doraźne – podjęte poza planem kontroli, w tym związane
z rozpatrzeniem skarg i wniosków.
2.
Powiatowy i wojewódzki lekarz weterynarii przeprowadzają kontrolę,
o której mowa w ust. 1 pkt 2, na polecenie Głównego Lekarza Weterynarii,
w zakresie przez niego określonym.
3. Powiatowy lekarz weterynarii przeprowadza kontrolę, o której mowa w ust. 1
pkt 2, również na polecenie wojewódzkiego lekarza weterynarii, w zakresie
przez niego określonym.
Art. 19c. 1. Kontrolę przeprowadza się w obecności kierownika podmiotu
kontrolowanego albo osoby przez niego upoważnionej.
2. Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie
zebranych w toku kontroli dowodów.
3. Dowodami są w szczególności dokumenty, oględziny, zeznania
świadków, opinie biegłych oraz wyjaśnienia i oświadczenia.
Art. 19d. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli zawierający:
1) oznaczenie podmiotu kontrolowanego, jego siedzibę i adres, imię
i nazwisko kierownika podmiotu kontrolowanego, z uwzględnieniem
zmian zaistniałych w okresie objętym kontrolą;
2) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego oraz numer
i datę wystawienia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, ze wskazaniem dni przerw
w kontroli;
4) określenie przedmiotu kontroli;
5) opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym
ujawnionych nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków;
6) pouczenie o prawie, sposobie i terminie wniesienia zastrzeżeń do
ustaleń zawartych w protokole kontroli i złożenia wyjaśnień oraz
o prawie odmowy podpisania protokołu kontroli;
7) wzmiankę o wniesieniu zastrzeżeń;
8) omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń
i uzupełnień;
9) wzmiankę o doręczeniu podmiotowi kontrolowanemu protokołu
kontroli;
99
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1204
› Pobierz plik